Tietoturva Lääkärikeskus Pirsyssä

Lääkärikeskus Pirsyssä on käytössä laajasti yksityisessä terveydenhuollossa käytössä oleva sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmäluokkaan A kuuluva tietoturva-arvioitu potilastietojärjestelmä, joka on liitetty suoraan Kanta-palveluun. Järjestelmä täyttää sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmille asetetut viranomaisvaatimukset.

Kanta-palveluihin liitettyjä järjestelmiä valvotaan ennakoivasti ja säännönmukaisesti. Lisäksi tietoturvapäivitykset asennetaan valvotusti joka kuukausi suunnitellun aikataulun mukaan. Järjestelmän toimittajan tekninen ylläpito seuraa jatkuvasti julkaistuja tiedotteita haavoittuvuuksista ja toteuttaa tarvittavat toimenpiteet ympäristön pitämiseksi suojattuna.

Potilastietojärjestelmän palveluntuottajan ja Lääkärikeskus Pirsyn välillä on palomuurin suojaama tietoturvallinen yhteys, jonka kautta potilastietojärjestelmä toimii. Palveluntuottaja päivittää ja ylläpitää omassa palvelinkeskuksessaan olevaa potilastietojärjestelmää ja laitteita säännöllisesti.

Potilastietojärjestelmää käytettäessä on käytössä vahva tunnistautuminen. Tietojen suojaus on hoidettu käyttäjätunnusten ja niihin liittyvien salasanojen ja käyttöoikeuksien avulla. Jokainen käyttäjä on käyttäjärekisterissä ja hänelle annetaan henkilökohtainen käyttäjätunnus, salasana sekä hänen roolissaan tarvittavien tietojen luku- ja kirjoitusoikeudet. Ohjelmiston avaaminen edellyttää käyttäjältä käyttäjätunnuksen ja salasanan tietämistä. Potilastietojärjestelmän käytöstä jää merkintä lokitietoihin. Käyttöoikeudet tarkistetaan säännöllisesti ja poistetaan kun käyttäjä ei niitä enää tarvitse.

Lisätietoja tarvittaessa:

palvelupäällikkö Katriina Piironen