Kuntoutuskurssit

Me Pirkanmaan Syöpäyhdistyksessä haluamme, että jokainen syöpään sairastunut saa omaan elämäntilanteeseensa sopivaa tukea ja kuntoutusta. Järjestämme kuntoutuskursseja yhdessä Raha-automaattiyhdistyksen ja Kelan kanssa.

Ammatillisesti ohjatuilla sopeutumisvalmennuskursseilla saa tietoa sekä tukea fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen toipumiseen. Kurssien tavoitteena on tiedon ja vertaistuen avulla auttaa syöpään sairastunutta tai hänen läheisiään selviytymään uudessa elämäntilanteessa. Osallistujia motivoidaan omilla elämäntapavalinnoillaan lisäämään hyvinvointiaan.

Sopeutumisvalmennuskurssille kannattaa hakeutua 1–2 vuoden sisällä sairastumisesta, kun hoidot ovat jo päättyneet tai päättymässä. Kursseille valitaan ensisijaisesti syöpäpotilaita, jotka eivät ole olleet aikaisemmin kuntoutuksessa. Kuntoutuskeskuksissa järjestetään sopeutumisvalmennuskursseja syöpään sairastuneiden lisäksi pariskunnille ja perheille sekä läheisensä menettäneille. Kurssit ovat kurssilaisille maksuttomia.

Sopeutumisvalmennuskurssit järjestetään joko avokuntoutuksena tai kuntoutuskeskuksissa.

• Avokuntoutuskurssit sisältävät yleensä 2–8 kokoontumiskertaa ja kurssit järjestetään syöpäyhdistysten tiloissa
  • Kuntoutuskeskuksissa kurssit kestävät 3–5 päivää

Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen sopeutumisvalmennuskurssit

Rinnallakulkijat – avokuntoutuskurssi syöpään sairastuneiden läheisille

torstaisin 9.2.2017 klo 17.00 – 19.00 alkaen
Kriisikeskus Osviitan tiloissa, os. Sorinkatu 4 C

Kurssi tarjoaa mahdollisuuden käsitellä läheisen syöpään sairastumiseen liittyviä kokemuksia, ajatuksia ja tunteita ammattitaitoisten ohjaajien ja samankaltaisessa elämäntilanteessa ole­vien kanssa. Kurssin järjestävät yhteistyössä Pirkanmaan Syöpäyhdistys ja Kriisikeskus Osviitta.

Kurssin kesto on 8 tapaamiskertaa kerran viikossa torstai-iltaisin (ei viikolla 9). Kurssi on osallistujille maksuton.

Kurssille otetaan 8-10 osallistujaa, jotka valitaan hakemusten ja haastatteluiden perus­teella. Hakuaika on päättynyt!

Kuvallisen työskentelyn paja -itseilmaisua taiteen avulla

Aika: torstaisin 30.3-1.6.2017 klo 17.00-19.00 (ei 13.4., 25.5.)
Paikka: Pellavatehtaankatu 12, Tampere
Kurssin tavoitteena on tunteiden ilmaisu ja käsittely ja omien ajatusten, voimavarojen ja kasvun mahdollisuuksien tiedostaminen. Tarkoitus on tehdä yhdessä, saada vertaistukea, kokea onnistumista ja hyvää oloa. Aikaisempaa kokemusta taidetyöskentelystä ei tarvita. Kurssille otetaan 10 osallistujaa, jotka valitaan hakemusten perusteella. Ohjaajana toimii taideterapeutti Pirkko Vartio.

Yhteistyössä: STEA

Hakuaika on päättynyt!

Muut Syöpäjärjestöjen kuntoutuskurssit

Syöpäjärjestöjen sopeutumisvalmennuskursseista useimmat on tarkoitettu tiettyä syöpää sairastaville, osalle kursseista voivat osallistua kaikki syöpäpotilaat. Läheisensä menettäneille on omia kursseja kuten myös lapsille, nuorille ja perheille. Parikurssille voi osallistua sairastuneen puoliso, ystävä tai muu läheinen. Joillekin pari- tai perhekursseille voi osallistua myös yksin.

Lisäksi järjestetään toiminnallisia teemakursseja, joissa painopiste on luovassa toiminnassa ja liikunnassa. Sopeutumisvalmennuskurssille kannattaa hakeutua 1–2 vuoden sisällä sairastumisesta, kun hoidot ovat jo päättyneet tai päättymässä. Kursseille valitaan ensisijaisesti syöpäpotilaita, jotka eivät ole olleet aikaisemmin kuntoutuksessa.

Tutustu muiden Syöpäjärjestöjen kurssitarjontaan

Syöpäjärjestöjen kuntoutuskurssit 2017 -esitteen voit tulostaa tästä.