Pirkanmaan Syöpäyhdistys lopettaa oman lääkärikeskuksensa ja keskittyy syöpään sairastuneiden ja läheisten palveluihin

Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen ylläpitämän Lääkärikeskus Pirsyn toiminta päättyy. Erikoislääkäreiden vastaanottotoiminta päättyy kesäkuun loppuun mennessä.

– Pirkanmaan Syöpäyhdistys keskittyy entistä vahvemmin syöpää sairastaville ja heidän läheisilleen tarjottavien maksuttomien palveluiden tuottamiseen ja kehittämiseen, yhdistyksen toiminnanjohtaja Anne Lindfors sanoo.

Kysyntä psykososiaalisen tuen palveluihin on jatkuvassa kasvussa.

-Olemme tukena kaikissa sairauden vaiheissa. Kysyntä psykososiaaliselle tuelle on jatkuvassa kasvussa ja haluamme vastata entistä vahvemmin tähän tarpeeseen. Tarjoammekin mm. maksuttomia keskusteluaikoja asiantuntijoidemme kanssa niin sairastuneelle kuin läheisellekin, Lindfors jatkaa.

Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen palvelukattaus syöpään sairastuneelle ja läheiselle on laaja: keskusteluaikojen lisäksi yhdistys tarjoaa asiantuntijatukea työelämän haasteisiin, kursseja, tietopäiviä, vertaistukea ja virkistystapahtumia sekä erilaisia liikuntapalveluita mm. fysioterapeutin tekemää henkilökohtaista liikunnanohjausta.

Lääkärikeskus Pirsyn lopettaminen ei huononna syöpää sairastavien hoitoa.

-Osalla Lääkärikeskuksen asiakkaista käynti on saattanut liittyä syöpäepäilyyn, mutta syövän hoitoa emme ole tarjonneet. Vaikka Lääkärikeskus Pirsy on syöpäyhdistyksen ylläpitämä, ovat palvelut olleet kaikille suunnattuja, ylilääkäri Heidi Penttinen sanoo.

Pirkanmaan Syöpäyhdistys toimii jatkossakin rintaproteesien välittäjänä Pirkanmaan alueella. Yhdistys tekee tiivistä yhteistyötä Taysin syövänhoidon ja hyvinvointialue Pirhan toimijoiden kanssa ja täydentää julkisia palveluita.

Lääkärikeskuksen lopettamisen myötä yhdistys panostaa aiempaa vahvemmin myös omaan tutkimustoimintaan Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen Tutkimusrahaston kautta. Lisäksi Tutkimusrahastosta jaetaan jatkossakin joka toinen vuosi apurahoja pirkanmaalaiseen syöpätutkimukseen.

Vuonna 1951 perustetun Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen tavoitteena on vähentää syövän aiheuttamia huolia ja haittoja. Yhdistys työllistää 13 henkilöä. Lääkärikeskus Pirsyn toiminnan päättyminen ei aiheuta henkilöstömuutoksia Pirkanmaan Syöpäyhdistyksessä.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen toiminnanjohtaja Anne Lindfors, p. 050 3075 975, anne.lindfors@pirsy.fi

Päivitys 19.10.2023

Potilastietojen tietopyynnöt – Lääkärikeskus Pirsy

Lääkärikeskus Pirsyn toiminta on lopetettu. Potilastiedot siirretään Kelan potilastietojen arkistoon. Potilastietoja on mahdollista 1.1.2024 alkaen pyytää Kelalta. Lisätietoja Kelan tietopyynnöistä löydät täältä >>