Lapsiperheille, joissa vanhempi sairastaa syöpää

Syöpään sairastuminen koskettaa myös sairastuneen läheisiä ja haastaa vanhemmuutta sekä perheen arkea. Monet vanhemmat kaipaavat tukea syöpään sairastumisen käsittelyyn itselleen ja perheen kesken. Äidin tai isän syöpään sairastuminen herättää huolta ja monenlaisia mietteitä myös lapsissa. Tukea tarjoavien palveluidemme tavoitteena on hyvinvoiva perhe syövästä huolimatta.

Koronavirus vaikuttaa Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen toimintaan, lue päivittyvä verkkotiedote täältä >>

TÄLLÄ SIVULLA

• Yksilökeskusteluajat
  • Lapset puheeksi -keskusteluajat
  • Yhdessä eteenpäin -Facebook-vertaistukiryhmä
  • Lapsiperheiden palveluverkosto
  • Oppaat ja esitteet
  • Arjen tukea lapsiperheille 2019-2020 -kehittämishanke

Olemme perherauhanturvaajia -verkkotiedote >>

Keskusteluajat sairastuneelle ja läheisille

Syöpään sairastuminen herättää paljon kysymyksiä ja huolta sekä sairastuneelle että läheisille. Koskettaapa syöpä omaa tai läheisesi elämää ja onpa sairastuminen ensimmäinen kerta tai syöpä uusinut, älä jää yksin vaan tule keskustelemaan ammattilaisen kanssa. Keskusteluajat ovat sekä sairastuneita että läheisiä (aikuisia) varten. Ammattilaistemme kanssa voit luottamuksellisesti jakaa kokemuksiasi ja pohtia yhdessä omia jaksamisen keinoja.

Akuutissa kriisissä, esimerkiksi välittömästi syöpädiagnoosin saamisen tai muun syöpään liittyvän järkyttävältä tuntuvan uutisen jälkeen moni tarvitsee tukea ja tarvetta puhua. Kiireellisiä aikoja voit tiedustella toimistostamme.

Keskusteluajat ovat maksuttomia ja ne toteutetaan puhelimitse tai Teams-videotapaamisena. Myös WhatsApp-puhelu on mahdollinen.

Näin liityt Teams-videotapaamiseen ohje
Tärkeää tietää keskusteluajoista Teams-videoyhteydellä

Varaa aika
toimisto p. 03 2499 200

Lapset puheeksi -keskusteluajat

Lapset puheeksi -menetelmä perustuu tutkittuun tietoon ja sen avulla voidaan tukea lapsen kehitystä ja hyvinvointia, kun vanhempi sairastaa syöpää. Lapset puheeksi -keskustelussa vanhempi saa miettiä työntekijän kanssa yhdessä omaa vanhemmuuttaan ja kuinka arki saadaan järjestettyä mahdollisimman hyvin lasta tukevaksi.

Keskusteluun osallistuvat työntekijä ja perheen vanhempi. Aikaa varataan noin 1-1,5 tuntia, jonka aikana käsitellään yhden lapsen tilanne. Mikäli perheessä on useampia lapsia ja vanhempi niin haluaa, voidaan jokaisen lapsen asioita varten varata oma LP-keskusteluaika.

Menetelmä ei ole hoitoa, vaan tarvittaessa työntekijä ohjaa tarvittavien palveluiden piiriin.

Lisätietoja Lapset puheeksi -keskustelusta >>

Voit tutustua ennen keskustelua lapsesi ikää vastaavaan ikäkausilomakkeeseen:

Lapset puheeksi -keskusteluajat toteutetaan Teams-videopuheluna.

Näin liityt Teams-videotapaamiseen ohje
Tärkeää tietää keskusteluajoista Teams-videoyhteydellä

Varaa aika
toimisto p. 03 2499 200

Lapset puheeksi on Mieli ry:n kehittämä menetelmä ja osa Toimiva lapsi ja perhe -työtä.

UUSI!

Yhdessä eteenpäin -Facebook-vertaistukiryhmä

Yhdessä eteenpäin -Facebook-ryhmä on tarkoitettu lapsiperheiden vanhemmille, kun vanhempi sairastaa syöpää ja perheessä on ainakin yksi 0-17 -vuotias lapsi. Ryhmässä on mahdollista käydä vertaistuellisia keskusteluita ja tavoitteena on vanhempien voimavarojen tukeminen ja piristäminen silloin kuin syöpä on osa perheen arkea. Ryhmään voi liittyä sekä syöpään sairastunut tai hänen puolisonsa tai jompikumpi.

Voit liittyä  Yhdessä eteenpäin -Facebook-ryhmään linkistä: https://www.facebook.com/groups/yhdessaeteenpain/

Facebook-ryhmän ylläpito ja liittyminen

Pirkanmaan ja Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen yhteistä FB-ryhmää ylläpitävät yhdistysten työntekijät. Yhdessä eteenpäin -ryhmä on yksityinen ja vain ryhmän jäsenet voivat nähdä, keitä ryhmässä on ja mitä jäsenet julkaisevat. Ryhmään liittyessä tulee vastata muutamaan kysymykseen  ja hyväksyä ryhmän säännöt.

Lisätietoa voit kysyä taru.latvala@pirsy.fi tai kaisa.ronkainen@pirsy.fi

Lapsiperheiden palveluverkosto

Usein lapsiperhe, jonka arjessa vanhemman syöpä on mukana, tarvitsisi monenlaista tukea ja virkistystä. Haastavan arjen pyörittäminen vaatii monelta vanhemmalta jaksamista jo niin paljon, ettei palveluverkoston selvittämiseen enää liikene voimia. Siksi selvitimme Tampereen palvelutarjontaa vanhempien puolesta ja kokosimme tähän tietoa lapsiperheille suunnatuista julkisista ja järjestöjen palveluista. Suorien linkkien kautta löydät tarkempia tietoja ja tarvittavat yhteystiedot.

Korona-aika

Koronavirustilanteen myötä tehtyjen rajoitusten aikaan lapsiperheillä arki on muuttunut ja muutokset voivat olla suuriakin. Tampereella monet toimijat tukevat perheitä erilaisissa tilanteissa, heihin kannattaa olla yhteydessä jo silloin, kun pulmat ovat vielä pieniä. Tampereen kaupungin sivuilta löydät tukea lapsiperheille poikkeusaikana.

Lapsen oikeudet –sivustolta löydät tukea lapsille ja lapsiperheille korona-aikana. Sivuilta löydät mm. vinkkejä miten puhua lapsille koronasta.

Arjen apua ja tukea Tampereella

Lapsiperheiden kotipalvelua voi saada, kun perheesi tarvitsee tilapäistä apua ja tukea vanhemmuuteen ja arjessa selviytymiseen.

Lapsiperheiden sosiaalityöhön voit ottaa yhteyttä, kun tarvitset apua ja neuvontaa esimerkiksi jokapäiväisestä elämästä selviytymiseen, asumiseen ja talouteen liittyvissä asioissa tai lapsen kehityksen ja hyvinvoinnin tukemisessa. Voit jättää yhteydenottopyynnön lomakkeella tai ottaa suoraan yhteyttä oman alueesi palveluohjaajaan.

Perheneuvola palvelee tamperelaisia lapsiperheitä vanhemmuuteen ja lapsen psyykkiseen kehitykseen liittyvissä kysymyksissä sekä perheen vuorovaikutusongelmissa. Perheneuvolaan voit ottaa itse yhteyttä esimerkiksi, kun haluat tukea vanhemmuuteen ja kasvatukseen tai kun perheessä on ristiriitoja, surua tai muuten vaikea tilanne.

Perhepiste Nopea tarjoaa tukea ja ohjausta esimerkiksi: vuorovaikutukseen perheenjäsenten välillä sekä kodin pelisäännöistä sopimiseen ja arjen sujumiseen. Maksuton palvelu on tarkoitettu 6-17-vuotiaille tamperelaisille ja orivesiläisille lapsille, nuorille ja heidän perheilleen.

Tampereen kaupungin nuorille ja heidän perheilleen suunnattuja palvelujaon koottu tänne.

Tampereen kaupungin äitiys- ja lastenneuvolat löytyvät täältä. Äitiysneuvolat palvelevat perhettä raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan aikana ja lastenneuvolat palvelevat alle kouluikäisiä lapsia ja heidän perheitään.

Mannerheimin Lastensuojeluliiton Tampereen osaston sivuilta näet millaista toimintaa osasto järjestää (esim. perhekahvila, perhekerho, vauvakerho, perhevalmennus, vertaisryhmät, harrastustoiminta).

Pelastakaa Lapset ry:n tukihenkilötoiminta on maksutonta, matalan kynnyksen varhaista tukea. Tukihenkilö on tavallinen, täysi-ikäinen ihminen, joka auttaa ja tukee lapsiperhettä vapaaehtoistyönä.

Yhteistä tekemistä, virkistystä ja liikuntaa

Tampereen kulttuuritarjontaa lapsille löydät täältä.

Visit Tampereen sivulta löydät monipuolisesti vinkkejä kulttuuriin, tapahtumiin ja muihin aktiviteetteihin koko perheelle.

Liikkuva Perhe on Tampereen kaupungin perheille suunnattua toimintaa, jonka tavoitteena on innostaa perheitä yhdessä liikkumiseen ja tekemiseen. Sivuilta löydät myös perheen liikuntaneuvontapalvelut. Tampereen kaupungin Liikuntapalvelut järjestää myös erityisliikuntaa. Liikuntaryhmät soveltuvat vammaisille ja/tai pitkäaikaissairaille aikuisille ja lapsille.

Tampereen seudun työväenopiston sivuilta löydät erilaisia kursseja ja kerhoja, kuten muskarit ja temppukoulut.

Mannerheimin Lastensuojeluliiton Hämeen Piirin paikallisyhdistykset ylläpitävät monenlaista toimintaa lapsille, nuorille ja perheille.

Pelastakaa Lapset ry:n sporttikummitoiminta on tarkoitettu 4-17-vuotiaille lapsille ja nuorille, joiden omilla vanhemmilla on rajalliset mahdollisuudet tukea lasta liikkumaan ja harrastamaan tai olla mukana lapsen harrastuksessa. Sporttikummitoiminta on tarkoitettu varhaiseksi tueksi lapsiperheille.

Oppaat ja esitteet

UUSI! Hyvinvoiva perhe syövästä huolimatta – Miten tukea lasta, kun vanhempi sairastaa syöpää? -esite

Lapsi ja vanhemman syöpä -opas (pdf)

Nuoren perheen selviytymisopas (pdf)

Läheisen opas (pdf)

Arjen tukea lapsiperheille (2019-2020) -kehittämishanke

Pohjois-Savon ja Pirkanmaan Syöpäyhdistyksissä on käynnissä lapsiperheiden palveluiden kehittämishanke (2019-2020), jonka aikana selvitetään tuen tarpeita lapsiperheissä, joissa vanhempi sairastaa syöpää, ja muotoillaan tukea antavia palveluita.

Palvelujen tavoitteena on hyvinvoiva perhe syövästä huolimatta. Palveluilla tuetaan perheiden selviytymistä arjesta sekä ylläpidetään ja edistetään koko perheen hyvinvointia. Vanhemman syöpään sairastumisella on vaikutuksia koko perheeseen, joten kaikki perheen jäsenet otetaan huomioon.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Syöpäyhdistys
kriisityöntekijä, järjestökoordinaattori Kaisa Ronkainen
kaisa.ronkainen@pirsy.fi, p. 040 5365 872

Pohjois-Savon Syöpäyhdistys
Pohjois-Savon toiminta lapsiperheille >>
perhetyön koordinaattori Sari Nousiainen
sari.nousiainen@pohjois-savonsyopayhdistys.fi, p. 044 7497 533

Seuraa meitä sosiaalisessa mediassa

Pirkanmaan Syöpäyhdistys
Kokemus on voima kohti unelmia
Pohjois-Savon Syöpäyhdistys