Lapsiperheille, joissa vanhempi sairastaa syöpää

Kun lapsiperheen vanhempi sairastuu syöpään, voi koko perheen arki muuttua. Äidin tai isän syöpään sairastuminen herättää huolta ja monenlaisia mietteitä myös lapsissa. Tukea tarjoavien palveluidemme tavoitteena on hyvinvoiva perhe syövästä huolimatta.

13.3.2020 Koronavirus vaikuttaa Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen toimintaan, lue päivittyvä verkkotiedote täältä >>

• Yhdessä eteenpäin -perhekurssi on peruttu

Kokemus on voima kohti unelmia

Syöpään sairastuminen koskettaa myös sairastuneen läheisiä ja haastaa vanhemmuutta sekä perheen arkea. Monet vanhemmat kaipaavat tukea syöpään sairastumisen käsittelyyn itselleen ja perheen kesken. Äidin tai isän syöpään sairastuminen herättää huolta ja monenlaisia mietteitä myös lapsissa. Pirkanmaan Syöpäyhdistys ja Pohjois-Savon Syöpäyhdistys kehittävät yhdessä palveluita lapsiperheille, joissa vanhempi sairastaa syöpää.

Lapsiperheiden tilanteita ja tuen tarpeita on kartoitettu sähköisellä kyselyllä. Kiitos kaikille kyselyyn vastanneille arvokkaista vastauksista! Käymme vastaukset läpi ja huomioimme ne palvelujen muotoilemisessa.

Hyvinvoiva perhe syövästä huolimatta

Palvelujen avulla perheet selviytyvät paremmin arjestaan sekä pystyvät ylläpitämään ja edistämään koko perheen fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia. Vanhemman syöpään sairastumisella on vaikutuksia koko perheeseen, joten kaikki perheen jäsenet otetaan huomioon.

Yhdessä eteenpäin -kurssi

Yhdessä eteenpäin -kurssi on suunnattu lapsiperheille, joissa vanhempi sairastaa syöpää ja perheen lapsista ainakin yksi on 0-17-vuotias.

Kurssin tavoitteena on tukea vanhemmuutta, perheen vuorovaikutusta ja lapsia, kun vanhemman syöpä on osa arkea. Ohjelmassa on asiantuntijoiden alustuksia, mahdollisuus käsitellä syöpään liittyviä kokemuksia vanhempien kesken ja koko perheenä toiminnallisten keinojen kautta, vertaistuellisia keskusteluita ja virkistystä. Aikuisille suunnattujen osioiden ajaksi lapsille on omaa ohjelmaa. Kurssin ohjaajina toimivat yhdistyksen kriisityöntekijä ja sairaanhoitaja sekä ulkopuolisia asiantuntijoita.

Peruttu.

Pohjois-Savon ja Pirkanmaan Syöpäyhdistyksissä on käynnissä lapsiperheiden palveluiden kehittämisprojekti (2019-2020), jonka aikana selvitetään lapsiperheiden tuen tarpeita ja muotoillaan perheiden tarpeisiin vastaavia tukea antavia palveluita.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Syöpäyhdistys