Arjen tukea lapsiperheille, joissa vanhempi sairastaa syöpää

Syöpään sairastuminen koskettaa myös sairastuneen läheisiä. Kun lapsiperheen vanhempi sairastuu, voi koko perheen elämä muuttua. Syöpään sairastuminen haastaa vanhemmuutta ja perheen arkea. Pohjois-Savon ja Pirkanmaan Syöpäyhdistyksissä on käynnissä lapsiperheiden palveluiden kehittämisprojekti (2019-2020), jonka aikana selvitetään lapsiperheiden tuen tarpeita ja muotoillaan perheiden tarpeisiin vastaavia tukea antavia palveluita.

Kokemus on voima kohti unelmia

Syöpään sairastuminen koskettaa myös sairastuneen läheisiä ja haastaa vanhemmuutta sekä perheen arkea. Monet vanhemmat kaipaavat tukea syöpään sairastumisen käsittelyyn itselleen ja perheen kesken. Äidin tai isän syöpään sairastuminen herättää huolta ja monenlaisia mietteitä myös lapsissa. Pirkanmaan Syöpäyhdistys ja Pohjois-Savon Syöpäyhdistys kehittävät yhdessä palveluita lapsiperheille, joissa vanhempi sairastaa syöpää.

Lapsiperheiden tilanteita ja tuen tarpeita on kartoitettu sähköisellä kyselyllä. Kiitos kaikille kyselyyn vastanneille arvokkaista vastauksista! Käymme vastaukset läpi ja huomioimme ne palvelujen muotoilemisessa.

Hyvinvoiva perhe syövästä huolimatta

Palvelujen avulla perheet selviytyvät paremmin arjestaan sekä pystyvät ylläpitämään ja edistämään koko perheen fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia. Vanhemman syöpään sairastumisella on vaikutuksia koko perheeseen, joten kaikki perheen jäsenet otetaan huomioon.

Tulevista palveluista tiedotetaan myöhemmin.

Lisätietoja:

Pirkanmaan Syöpäyhdistys