Minä, syöpä ja työ

Millaisia työelämän haasteita sairastuminen voi synnyttää? Missä asioissa työntekijä olisi kaivannut työpaikan tukea sairastuttuaan tai töihin paluun koittaessa hoitojen jälkeen? Miten sanoittaa syövän mentävä aukko CV:ssä? Minkälaisia hyviä kokemuksia on muille jaettavaksi? Työelämähanke tarjoaa vertaistukea, kannustusta, tietoa, verkostoja ja tapahtumia.

Työelämähankkeen tarkoituksena on helpottaa syöpään sairastuneiden paluuta työelämään tarjoamalla fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista tukea.

Syöpään sairastunut voi kaivata tukea työnhaussa, työssä jaksamisessa ja/tai työhön palaamisessa. Töihin paluu voi olla hankalaa, eikä monipuolista tukea välttämättä ole saatavilla syöpähoitojen päätyttyä. Hoitavat tahot eivät aina osaa riittävästi ottaa huomioon työn merkitystä ja työhön paluun haasteita kuntoutuksessa. Työelämähankkeessa järjestettävät palvelut ovat osallistujalle maksuttomia.

Töihin paluun tueksi järjestämme

• yksilöllistä tukea, ohjausta ja neuvontaa
  • vertaistukiryhmiä
  • verkkovertaistukea ja ryhmächat
  • verkostoja ja tapahtumia

Tietoa Pirkanmaan alueen toiminnasta löydät

Minä, syöpä ja työ -sivusto

Minä, syöpä ja työ verkkosivustolta löydät tietoa ja ohjeita sairastuneelle sekä ammattilaisille. Sivustolla on muun muassa ajankohtaisia tapahtumia, vinkkejä töihin paluuseen ja jaksamiseen.

Siirry Minä, syöpä ja työ sivustolle >>
Lue Terveisiä työelämästä – blogisarjaa >>
Minä, syöpä ja työ ryhmächat >>
Lisätietoa hankkeesta >>

Teematapahtumat

Minä, syöpä ja työ – toiminnassa järjestetään teemallisia vertaistapaamisia. Tilaisuuksissa käsitellään jotakin teemaa asiantuntijan alustuksella. Samalla tilaisuudet ovat vertaistapaamisia syöpään sairastuneille työikäisille.

Töihin sairastumisen jälkeen 20.9.2018 klo 17-18:30, pääkirjasto Metso Kaarna – sali

Torstaina 20.9. kokoonnumme pääkirjasto Metson (Pirkankatu 2) Kaarna – salissa klo 17-18:30. Teemana on töihin paluu sairastumisen jälkeen. Alustajana toimii Elina Moisio, joka kertoo omasta polustaan takaisin palvelupäällikön tehtäviin, sekä työnhausta rekrytoijan näkökulmasta. Alustuksen jälkeen mahdollisuus keskusteluun ja kokemusten jakamiseen. Tilaisuuteen ei tarvitse ilmoittautua etukäteen. Lisätietoja: työelämäkoordinaattori Tuuli Mähönen tuuli.mahonen@pirsy.fi tai p. 050-5129419

Improvisaatiolla uskallusta uuteen 20.11.2018 klo 16:30-18.

Kokeilemme helppoja ja hauskoja kaikille sopivia improvisaatioharjoituksia ja tutkimme niiden avulla omaa suhtautumista uusiin asioihin. Aiempaa kokemusta improvisaatiosta ei tarvita. Ohjaajana Jenni Huhtala (sosionomi YAMK). Tapahtuma järjestetään kokoustila Koskenpartaassa, Pellavatehtaankatu 12. Ilmoittautuminen: työelämäkoordinaattori Tuuli Mähönen tuuli.mahonen@pirsy.fi tai p. 050-5129419

Osaamisen tunnistaminen työnhaussa 27.11.2018

Opit tunnistamaan omaa osaamistasi ja sanallistamaan sen työnhakua ja urasuunnitelmia tehdessäsi. Pääkirjasto Metson Kataja sali 27.11.2018 klo 13-15. Ilmoittautuminen: työelämäkoordinaattori Tuuli Mähönen tuuli.mahonen@pirsy.fi tai p. 050-5129419

Työssä jaksamista tukeva ravitsemus – ravitsemusterapeutin luento

Tilaisuus toteutuu keväällä 2019. Ajankohta ilmoitetaan sen varmistuttua.

Metsämieli – menetelmä tukemassa hyvinvointia – toteutuu keväällä 2019

Tilaisuus on siirretty keväälle 2019. Ajankohta ilmoitetaan sen varmistuttua.

Tutustumme luonnon hyvinvointia tukeviin vaikutuksiin kokemuksellisesti Metsämieli-menetelmän avulla. Ohjaajana Metsämieli-ohjaaja ja -kouluttaja Eva Romi (yhteisöpedagogi AMK).  Tapahtuma järjestetään Tampereella Hatanpään arboretumissa. Tarkemmat ohjeet ja ilmoittautuminen: työelämäkoordinaattori Tuuli Mähönen tuuli.mahonen@pirsy.fi tai p. 050-5129419

Muistin ongelmat sairastumisen jälkeen

Toteutuu keväällä 2019. Ajankohta ilmoitetaan sen varmistuttua.

Moni kokee muistitoimintojen ja keskittymisen haasteita sairastumisen ja hoitojen jälkeen. Tilaisuudessa kuulemme asiantuntijan alustuksen aiheesta sekä vinkkejä oman muistin tukemiseen toipuessa ja töihin palatessa.

Valokuvasta voimaa

Toteutuu keväällä 2019.

Tutustumme ja toteutamme voimattavaa valokuvausta. Tarkemmat tiedot ilmoitetaan myöhemmin.

Minä, syöpä ja työ -vertaisryhmä

Vertaisryhmä alkaa 5.2.2019

Minä, syöpä ja työ – ryhmään voit osallistua olitpa työssä oleva tai työtön. Ryhmän on tarkoitus tukea hyvinvointia ja jaksamista. Ryhmän toiminta tähtää vertaistuen lisäksi henkilökohtaisten voimavarojen lisäämiseen. Ryhmä kokoontuu yhteensä kuusi kertaa tiistaisin klo 16:30-18 Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen tiloissa.

Käsiteltäviä teemoja ovat mm:
Oma (työ-)hyvinvointi, ilmenneet ongelmat, mikä kuormittaa, tunteet ja pelot sekä voimavarojen tunnistaminen. Aiheita lähestytään käytännön tehtävin ja harjoituksin.

Lisätietoja ja ilmoittautuminen:
työelämäkoordinaattori Tuuli Mähönen tuuli.mahonen@pirsy.fi tai p. 050-5129419

Vertaisryhmä etänä

Järjestetämme kokonaan verkossa toteutuvan vertaisryhmän. Teemat ovat live-vertaisryhmän kaltaiset. Ryhmä alkaa heti kun riittävä osallistujamäärä on koossa. Ryhmä kokoontuu joka toinen torstai klo 10-11:30.  Lisätiedot ja ilmoittautuminen: työelämäkoordinaattori Tuuli Mähönen tuuli.mahonen@pirsy.fi tai p. 050-5129419

Yksilöllinen tuki

Ota rohkeasti yhteyttä työelämäkoordinaattoriin, kun tarvitset tukea ja tsemppiä työelämään liittyvissä kysymyksissä Pirkanmaalla:

Tuuli Mähönen
työelämäkoordinaattori
tuuli.mahonen@pirsy.fi
p. 050-5129419

Hankkeesta vastaa Suomen Syöpäpotilaat ry. Yhteistyökumppaneina hankkeessa ovat Suomen Syöpäyhdistys sekä Etelä-Suomen, Pirkanmaan ja Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistykset. Hankkeen rahoittaa STEA.