Minä, syöpä ja työ

Millaisia työelämän haasteita sairastuminen voi synnyttää? Missä asioissa työntekijä olisi kaivannut työpaikan tukea sairastuttuaan tai töihin paluun koittaessa hoitojen jälkeen? Miten sanoittaa syövän mentävä aukko CV:ssä? Minkälaisia hyviä kokemuksia on muille jaettavaksi? Työelämähanke tarjoaa vertaistukea, kannustusta, tietoa, verkostoja ja tapahtumia.

Työelämähankkeen tarkoituksena on helpottaa syöpään sairastuneiden paluuta työelämään tarjoamalla fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista tukea.

Syöpään sairastunut voi kaivata tukea työnhaussa, työssä jaksamisessa ja/tai työhön palaamisessa. Töihin paluu voi olla hankalaa, eikä monipuolista tukea välttämättä ole saatavilla syöpähoitojen päätyttyä. Hoitavat tahot eivät aina osaa riittävästi ottaa huomioon työn merkitystä ja työhön paluun haasteita kuntoutuksessa. Työelämähankkeessa järjestettävät palvelut ovat osallistujalle maksuttomia.

Töihin paluun tueksi järjestämme

• yksilöllistä tukea, ohjausta ja neuvontaa
  • vertaistukiryhmiä
  • verkkovertaistukea ja ryhmächat
  • verkostoja ja tapahtumia

Tietoa Pirkanmaan alueen toiminnasta löydät

Minä, syöpä ja työ -sivusto

Minä, syöpä ja työ verkkosivustolta löydät tietoa ja ohjeita sairastuneelle sekä ammattilaisille. Sivustolla on muun muassa ajankohtaisia tapahtumia, vinkkejä töihin paluuseen ja jaksamiseen.

Siirry Minä, syöpä ja työ sivustolle >>
Lue Terveisiä työelämästä – blogisarjaa >>
Minä, syöpä ja työ ryhmächat >>
Lisätietoa hankkeesta >>

Teematapahtumat

Minä, syöpä ja työ – toiminnassa järjestetään teemallisia vertaistapaamisia. Tilaisuuksissa käsitellään jotakin teemaa asiantuntijan alustuksella. Samalla tilaisuudet ovat vertaistapaamisia syöpään sairastuneille työikäisille.

Työssä jaksamista tukeva ravitsemus 21.2.2019 klo 16:30-18:30

Ravitsemusluento ja ruokamaisteluhetki. Kouluttajana Elina Lammi Ravitsevasta.

Metsämieli – menetelmä tukemassa hyvinvointia 16.4.2019 klo 16:30-18

Tutustumme luonnon hyvinvointia tukeviin vaikutuksiin kokemuksellisesti Metsämieli-menetelmän avulla. Ohjaajana Metsämieli-ohjaaja ja -kouluttaja Eva Romi (yhteisöpedagogi AMK).  Tapahtuma järjestetään Pyynikillä, tapaamme Pyynikin näkötornin edessä ja lähdemme siitä luontoon. Tilaisuuteen mahtuu 15 henkilöä. Ilmoittautuminen ennakkoon: työelämäkoordinaattori Tuuli Mähönen tuuli.mahonen@pirsy.fi tai p. 050-5129419

Fuck Cancer Run hyväntekeväisyystapahtuma 27.4.2019

Minä, syöpä ja työ  – hanke on mukana Fuck Cancer Run tapahtumassa. Tapahtuma järjestetään tänä vuonna ensi kertaa Tampereella ja tilaisuuden organisoi Pirkanmaan syöpäyhdistys. Tule mukaan rentoon porukkaan liikkumaan hyvällä mielellä!

Juoksuosuuteen osallistuminen on omakustanteinen.
Ilmoittautumisohjeet ja tarkat tapahtumatiedot löydät Pirsyn sivulta.

Huom., voit myös tulla paikalle vain kannustusjoukkoihin nauttimaan hyvästä meiningistä ja keväisestä säästä. Kokoonnumme tapahtumassa yhteen työelämähankkeeseen osallistuneiden vertaisten kesken, joten ilmoita osallistumisestasi lisäksi työelämäkoordinaattori Tuulille: tuuli.mahonen@pirsy.fi tai p. 050-5129419.

Muistin ongelmat sairastumisen jälkeen 16.5.2019 klo 17-18:30

Moni kokee muistitoimintojen ja keskittymisen haasteita sairastumisen ja hoitojen jälkeen. Muistiliitto ry:n asiantuntija Mari Luonsinen alustaa illassa kognitiivisesta ergonomiasta ja muistia tukevista työtavoista.

Toteutuu verkossa. Voit osallistua etänä. Ilmoittautuminen ja ohjeet osallistumiseen työelämäkoordinaattori Marketta Liljeström: marketta.liljestrom@syopapotilaat.fi p.045-1046509

Valokuvan lempeä voima – valokuvauksen ja itsemyötätunnon kolmeosainen työpaja

*Työpaja on osa Minä, syöpä ja työ – hankkeen toimintaa. Voit ilmoittautua mukaan, jos olet työikäinen ja sairastunut syöpään.

Haluatko hemmotella itseäsi huokaisuhetkellä vertaisten seurassa? Ja samalla oppia katsomaan itseäsi lempeästi ja hyväksyvästi? Toivoisitko osaavasi suhtautua itseesi armollisesti ja myötätuntoisesti vaikeissakin hetkissä? Millaisia hyviä puolia sinun on mahdollista löytää ja huomata itsessäsi?

Kolmeosaisessa työpajassa käsittelemme omakuvaa toiminnallisesti valokuvien ja valokuvauksen kautta. Työpajassa tehtävien harjoitusten myötä harjoittelemme myötätuntoista lempeää suhtautumista itseä kohtaan. Tehtävät harjoitukset ovat helppoja eivätkä vaadi kuvausosaamista, sinun ei tarvitse itse osata ottaa valokuvia tai harrastaa valokuvaamista. Keskimmäisessä työpajassa kanssamme on ammattikuvaaja Tiia Ennala, joka ottaa jokaisesta osallistujasta tämän toiveiden mukaisia kuvia. Kuvaajaan voit tutustua etukäteen netistä: www.tiiaennala.com

Työpaja kokoontuu suljettuna ryhmänä yhteensä kolme kertaa. Kaikki kokoontumiset ja niissä jaetut asiat ovat luottamuksellisia eikä niitä jaeta ryhmän ulkopuolelle. Työpaja toteutuu, mikäli siihen on vähintään 8 osallistujaa ja siihen otetaan enintään 10 osallistujaa. Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautumisen yhteydessä saat tarkemmat tiedot työpajojen sisällöstä. Kaikista työpajaan liittyvistä mieleen tulevista asioista voit myös kysyä työelämäkoordinaattorilta jo ennen kuin päätät, osallistutko vai et. Työpajaan osallistuja sitoutuu osallistumaan kaikkiin kolmeen työpajaan (vain sairastapauksessa voi osallistumisen perua).

Sitova ilmoittautuminen mahdollisimman pian: tuuli.mahonen@pirsy.fi p. 050-5129419

1.työpaja 22.5. klo 14-16 kokoustila Koskenparras, Pellavatehtaankatu 12, Tampere keskusta

2.työpaja 6.6. klo 9-15 Haiharan kartano, Haiharankatu 30, Tampere Kaukajärvi (ei tarvitse olla paikalla koko päivää, tarkempi aikataulu sovitaan 1.työpajassa)

3. työpaja 18.6. klo 14-16 kokoustila Koskenparras, Pellavatehtaankatu 12, Tampere keskusta

Minä, syöpä ja työ -ryhmätoiminta

Vertaisryhmä 2.4.2019 alkaen – PERUUTETTU !

HUOM! Ryhmä on peruutettu vähäisen osallistujamäärän vuoksi. Mikäli olet kiinnostunut vertaisryhmästä, ole yhteydessä työelämäkoordinaattori Tuuliin: tuuli.mahonen@pirsy.fi

Minä, syöpä ja työ – ryhmään voit osallistua olitpa työssä oleva tai työtön. Ryhmän on tarkoitus tukea hyvinvointia ja jaksamista. Ryhmän toiminta tähtää vertaistuen lisäksi henkilökohtaisten voimavarojen lisäämiseen. Ryhmä kokoontuu yhteensä kuusi kertaa tiistaisin klo 16:30-18 Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen tilassa, Hämeenkatu 5 A, 7.kerros.

Käsiteltäviä teemoja ovat mm:
Oma (työ-)hyvinvointi, ilmenneet ongelmat, mikä kuormittaa, tunteet ja pelot sekä voimavarojen tunnistaminen. Aiheita lähestytään käytännön tehtävin ja harjoituksin.

Lisätietoja ja ilmoittautuminen:
työelämäkoordinaattori Tuuli Mähönen tuuli.mahonen@pirsy.fi tai p. 050-5129419

Työnhakuryhmä alkaa 4.3.2019

Työnhakuryhmä kokoontuu avoimena ryhmänä Pirkanmaan syöpäyhdistyksen tilassa, Hämeenkatu 5 A, 7.kerros. Huomaathan, että kokoonnumme eri viikonpäivinä.

maanantai 4.3. klo 9-10:30
maanantai 11.3. klo 9-10:30
tiistai 19.3. klo 9-10:30
maanantai 25.3. klo 9-10:30
keskiviikko 3.4. klo 9-10:30
maanantai 8.4. klo 9-10:30
keskiviikko 17.4. klo 9-10:30

Työnhakuryhmässä käsiteltäviä asioita ovat mm.:

Oman osaamisen tunnistaminen, ansioluettelon päivittäminen, työnhakukanavat, ns.piilotyöpaikkojen haku/suorahaku ja oman osaamisen myyminen työnantajalle, verkostojen hyödyntäminen, työnhakuun motivoituminen.

Ilmoittautuminen:

Ryhmään ei tarvitse ilmoittautua, voit vain tulla paikalle mille tahansa ryhmäkerralle. Ei haittaa vaikka et pääsisi osallistumaan jokaisella kerralla. Jos sinulla on kysyttävää ryhmästä, ole yhteydessä työelämäkoordinaattori Tuuliin: tuuli.mahonen@pirsy.fi ja p.050-5129419

Yksilöllinen tuki

Ota rohkeasti yhteyttä työelämäkoordinaattoriin, kun tarvitset tukea ja tsemppiä työelämään liittyvissä kysymyksissä Pirkanmaalla:

Tuuli Mähönen
työelämäkoordinaattori
tuuli.mahonen@pirsy.fi
p. 050-5129419

Hankkeesta vastaa Suomen Syöpäpotilaat ry. Yhteistyökumppaneina hankkeessa ovat Suomen Syöpäyhdistys sekä Etelä-Suomen, Pirkanmaan ja Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistykset. Hankkeen rahoittaa STEA.