Apurahat

Pirkanmaan Syöpäyhdistys tukee syöpätutkimusta myöntämällä 250 000 € apurahoja

(tiedote 4.10.2016)

Pirkanmaan Syöpäyhdistys täyttää tänä vuonna 65 vuotta. Testamenttilahjoitukset mahdollistavat panostamisen syövän tieteelliseen tutkimukseen, esimerkiksi vuonna 2011 yhdistys on myöntänyt 200 000 euroa eturauhassyöpätutkimukseen. Apurahoja on jaettu myös nuorille uransa alussa oleville tutkijoille. Pirkanmaan Syöpäyhdistyksessä tehdään myös omaa tieteellistä tutkimusta. Tällä hetkellä on meneillään rintasyöpään ja melanoomaan liittyvät tutkimukset.

125 000 € suurapuraha jaetaan dosentti Olli Lohen tutkimuksen ”Leukemian geenivirheiden toiminnalliset seuraukset ja uudet lääkehoidot” ja professori Matti Nykterin tutkimuksen ”Aivokasvainten geneettinen perusta, heterogeenisyys ja uudet hoitomahdollisuudet” kesken. Molempien tutkijoiden osuus suurapurahasta on 62 500 €.

20 000 € tutkimusapuraha myönnetään kahdelle tutkijalle: professori Anssi Auviselle tutkimukseen ”Eturauhassyövän seulonta – enemmän hyötyjä, vähemmän haittoja” ja professori Pirkko Kellokumpu-Lehtiselle tutkimukseen”Liikkumattomuuden vähentäminen rintasyövän ehkäisyssä sekä aikaisen vaiheen rintasyövän hoitojen haittojen vähentäminen ja tuloksellisuuden lisääminen prospektiivisissa kliinisissä tutkimuksissa.”

10 000 € tutkimusapuraha myönnetään neljälle tutkijalle: dosentti Minna Laitiselle tutkimukseen ”Kirurgisesti hoidetut luustometastaasit; osatekijät eloonjäämisennusteen ja komplikaatioiden taustalla”, DI Mari Partaselle tutkimukseen ”Pienten sädehoitokenttien dosimetria”, dosentti Ivana Kholoválle tutkimukseen ”MicroRNAt kilpirauhasten diagnostisina ja prognostisina merkkiaineina” ja dosentti Annika Auraselle tutkimukseen ”Lääkeresistenssin mekanismit munasarjasyövässä”.

Lisäksi pienempiä tutkimusapurahoja ja apurahoja väitöskirjatyötä varten myönnetään seuraaville tutkijoille:

5000 €, FT, PsM Ulla-Sisko Lehto, tutkimusaihe: ”Eturauhassyöpään sairastuneiden miesten puolisoiden kokemukset ja hyvinvointi”.

3000 €, FT Nina Rajala, tutkimusaihe: ”Tumakuljetusproteiini karyoferiini-alfa 7:n (KPNA7) merkitys haimasyövän synnyssä”.

4000 €, FM Minna Ampuja, tutkimusaihe: ”BMP4:n vaikutus rintasyövän patogeneesiin”

4000 €, LL Henrik Helin, tutkimusaihe: ”Syövän digitaalipatologia”

4000 €, LL Kristina Veskimäe, tutkimusaihe: ”High-grade seroosi munasarjasyöpä – varhainen patogeneesi ja räätälöidyn hoidon biomarkkerit”

4000 €, LK Kalle Kaapu, tutkimusaihe: ”Rytmihäiriölääkkeiden käytön yhteys eturauhassyöpään ja syöpäkuolleisuuteen”