Kuntoutuskurssit

Me Pirkanmaan Syöpäyhdistyksessä haluamme, että jokainen syöpään sairastunut saa omaan elämäntilanteeseensa sopivaa tukea ja kuntoutusta. Järjestämme kuntoutuskursseja yhdessä Raha-automaattiyhdistyksen ja Kelan kanssa.

Ammatillisesti ohjatuilla sopeutumisvalmennuskursseilla saa tietoa sekä tukea fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen toipumiseen. Kurssien tavoitteena on tiedon ja vertaistuen avulla auttaa syöpään sairastunutta tai hänen läheisiään selviytymään uudessa elämäntilanteessa. Osallistujia motivoidaan omilla elämäntapavalinnoillaan lisäämään hyvinvointiaan.

Sopeutumisvalmennuskurssille kannattaa hakeutua 1–2 vuoden sisällä sairastumisesta, kun hoidot ovat jo päättyneet tai päättymässä. Kursseille valitaan ensisijaisesti syöpäpotilaita, jotka eivät ole olleet aikaisemmin kuntoutuksessa. Kuntoutuskeskuksissa järjestetään sopeutumisvalmennuskursseja syöpään sairastuneiden lisäksi pariskunnille ja perheille sekä läheisensä menettäneille. Kurssit ovat kurssilaisille maksuttomia.

Sopeutumisvalmennuskurssit järjestetään joko avokuntoutuksena tai kuntoutuskeskuksissa.

• Avokuntoutuskurssit sisältävät yleensä 2–8 kokoontumiskertaa ja kurssit järjestetään syöpäyhdistysten tiloissa
  • Kuntoutuskeskuksissa kurssit kestävät 3–5 päivää

Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen sopeutumisvalmennuskurssit

Rinnallakulkijat -avokuntoutuskurssi läheisille

Kurssi tarjoaa mahdollisuuden käsitellä syöpään sairastumiseen liittyviä kokemuksia, ajatuksia ja tunteita ammattitaitoisten ohjaajien ja samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien kanssa. Kurssi kokoontuu kerran viikossa, kahdeksan tapaamiskertaa, joilla on alustuksia ja harjoituksia hyvinvointia ja jaksamista tukevista aiheista sekä vertaistuellisia keskusteluita. Kurssille otetaan 8-10 osallistujaa hakemusten perusteella. Kurssi on maksuton.

ke 6.9.-25.10. klo 17.00-19.00
Hämeenkatu 5 A, 8.krs, Tampere

Hakuaika on päättynyt.

Kokeile kirjoittamista -kuntoutuskurssi syöpään sairastuneille

Kurssin tavoitteena on omien ajatusten ja tunteiden käsittely ja omien voimavarojen tiedostaminen. Tarkoituksena on etsiä ja kokeilla erilaisia kirjoittamisen tapoja ja tyylejä. Kurssilla kirjoitetaan totta ja tarua, muistoja ja mieleen tulevia asioita. Aiempaa kokemusta ei tarvita, sillä kaikki osaavat kirjoittaa. Luovassa kirjoittamisessa kirjoitetaan käsin. Ohjaajana luovan kirjoittamisen opettaja Maarit Saarelainen. Kurssi kokoontuu kerran viikossa, neljä tapaamiskertaa ja sille otetaan 12 osallistujaa hakemusten perusteella. Kurssi on maksuton.

ke 4.10.-25.10. klo 16.00-19.00
Hämeenkatu 5 A, 7.krs., Tampere

Lisätietoja ja hakemukset viimeistään 27.9.2017:
Sähköiset ja tulostettavat hakemukset
Paperilomake toimistosta puh. 03 2499 200

tulostettava pdf-tiedote

Suunta eteen ja ylöspäin- kurssi syöpähoitojen jälkeen

Syöpään liittyy yhtä monenlaista elämäntilannetta kuin on sairastajaakin. Terveellinen ravinto, riittävä lepo, monipuolinen liikunta, mielen tasapainon löytäminen ja itsetuntemus auttavat kohti eheyttä ja mahdollisimman tervettä tulevaisuutta. Tavoitteena on aktivoida kurssilaisia löytämään omaan elämään sopivat keinot, joilla huolehtii omasta hyvinvoinnista ja jotta elämä olisi entistä antoisampaa raskaiden syöpähoitokokemusten jälkeen. Asiantuntijoiden alustuksia, keskustelua ja vertaistukea.

Kurssi kokoontuu kerran viikossa, viisi tapaamiskertaa. Kurssille valitaan 14 osallistujaa hakemusten perusteella. Kurssi on maksuton.

to 2.11.-30.11. klo 17-19.30
Hämeenkatu 5 A, 7.krs, Tampere

Lisätietoja ja hakemukset viimeistään 26.10.2017:
Sähköiset ja tulostettavat hakemukset
Paperilomake toimistosta puh. 03 2499 200

tulostettava pdf-tiedote

Muut Syöpäjärjestöjen kuntoutuskurssit

Syöpäjärjestöjen sopeutumisvalmennuskursseista useimmat on tarkoitettu tiettyä syöpää sairastaville, osalle kursseista voivat osallistua kaikki syöpäpotilaat. Läheisensä menettäneille on omia kursseja kuten myös lapsille, nuorille ja perheille. Parikurssille voi osallistua sairastuneen puoliso, ystävä tai muu läheinen. Joillekin pari- tai perhekursseille voi osallistua myös yksin.

Lisäksi järjestetään toiminnallisia teemakursseja, joissa painopiste on luovassa toiminnassa ja liikunnassa. Sopeutumisvalmennuskurssille kannattaa hakeutua 1–2 vuoden sisällä sairastumisesta, kun hoidot ovat jo päättyneet tai päättymässä. Kursseille valitaan ensisijaisesti syöpäpotilaita, jotka eivät ole olleet aikaisemmin kuntoutuksessa.

Tutustu muiden Syöpäjärjestöjen kurssitarjontaan

Syöpäjärjestöjen kuntoutuskurssit 2017 -esitteen voit tulostaa tästä.