Kurssit

Haluamme, että jokainen syöpään sairastunut ja hänen läheisensä saa omaan elämäntilanteeseensa sopivaa tukea ja kuntoutusta. Sopeutumisvalmennus- ja kuntoutuskurssit tarjoavat tietoa ja tukea ammattilaisilta fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen toipumiseen sekä vertaistukea.

Ammatillisesti ohjatuilla sopeutumisvalmennuskursseilla saa tietoa sekä tukea fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen toipumiseen. Kurssien tavoitteena on tiedon ja vertaistuen avulla auttaa syöpään sairastunutta tai hänen läheisiään selviytymään uudessa elämäntilanteessa. Osallistujia motivoidaan omilla elämäntapavalinnoillaan lisäämään hyvinvointiaan.

Sopeutumisvalmennuskurssille kannattaa hakeutua 1–2 vuoden sisällä sairastumisesta, kun hoidot ovat jo päättyneet tai päättymässä. Kursseille valitaan ensisijaisesti syöpäpotilaita, jotka eivät ole olleet aikaisemmin kuntoutuksessa. Kuntoutuskeskuksissa järjestetään sopeutumisvalmennuskursseja syöpään sairastuneiden lisäksi pariskunnille ja perheille sekä läheisensä menettäneille. Kurssit ovat kurssilaisille maksuttomia.

Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen sopeutumisvalmennuskurssit järjestetään avokuntoutuksena. Avokuntoutuskurssit sisältävät yleensä 2–8 kokoontumiskertaa ja kurssit järjestetään useimmiten yhdistyksen tiloissa.

Rinnallakulkijat -avokuntoutuskurssi syöpään sairastuneiden läheisille

Kurssi on tarkoitettu äskettäin syöpään sairastuneen läheisille. Kurssilla on mahdollista keskustellen pohtia ja käsitellä läheisen syöpään sairastumiseen liittyviä kokemuksia, ajatuksia ja tunteita ammattitaitoisten ohjaajien ja samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien kanssa. Kurssilla on alustuksia ja harjoituksia hyvinvointia ja jaksamista tukevista aiheista sekä vertaistuellisia keskusteluita. Kurssin ohjaajina toimivat Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen ja Kriisikeskus Osviitan työntekijät.
Kurssille valitaan 8-10 osallistujaa hakemusten perusteella. Kurssi on maksuton. Kurssi kokoontuu kerran viikossa, kuusi tapaamiskertaa:

ti 4.9.-9.10.2018 klo 17.00-19.00 Hämeenkatu 5 A, 8. krs

Lisätietoja ja hakemukset viimeistään 17.8.2018
www.pirsy.fi/lomakkeet tai paperilomake
toimistosta puh. 03 2499 200

Yhteistyössä kanssamme:

Suunta eteen ja ylöspäin -kurssi syöpähoitojen jälkeen

Syöpään liittyy yhtä monenlaista elämäntilannetta kuin on sairastajaakin. Terveellinen ravinto, riittävä lepo, monipuolinen liikunta, mielen tasapainon löytäminen ja itsetuntemus auttavat kohti eheyttä ja mahdollisimman tervettä tulevaisuutta. Tavoitteena on aktivoida kurssilaisia löytämään omaan elämään sopivat keinot, joilla huolehtii omasta hyvinvoinnista ja jotta elämä olisi entistä antoisampaa raskaiden syöpähoitokokemusten jälkeen.  Asiantuntijoiden alustuksia, keskustelua ja vertaistukea.

Kurssille valitaan 12 osallistujaa hakemusten perusteella. Kurssi on maksuton. Kurssi kokoontuu kerran viikossa, viisi tapaamiskertaa:

to 20.9.-18.10.2018 klo 17.00-19.30 Hämeenkatu 5 A, 7.krs, Tampere

Lisätietoja ja hakemukset viimeistään 31.8.2018
www.pirsy.fi/lomakkeet tai paperilomake toimistosta puh. 03 2499 200

Kokeile kirjoittamista -kurssi syöpään sairastuneille

Kurssin tavoitteena on omien ajatusten ja tunteiden käsittely ja omien voimavarojen tiedostaminen. Tarkoituksena on etsiä ja kokeilla erilaisia kirjoittamisen tapoja ja tyylejä. Kurssilla kirjoitetaan totta ja tarua, muistoja ja mieleen tulevia asioita. Aiempaa kokemusta ei tarvita, sillä kaikki osaavat kirjoittaa. Luovassa kirjoittamisessa kirjoitetaan käsin. Ohjaajana luovan kirjoittamisen opettaja Maarit Saarelainen.

Kurssille valitaan 12 osallistujaa hakemusten perusteella. Kurssi on maksuton. Kurssi kokoontuu kerran viikossa, neljä tapaamiskertaa:

ti 9.10.-30.10.2018 klo 16.00-19.00 Hämeenkatu 5 A, 7.krs., Tampere

Lisätietoja ja hakemukset viimeistään 21.9.2018
www.pirsy.fi/lomakkeet tai paperilomake toimistosta puh. 03 2499 200

Muut Syöpäjärjestöjen kuntoutuskurssit

Syöpäjärjestöjen sopeutumisvalmennuskursseista useimmat on tarkoitettu tiettyä syöpää sairastaville, osalle kursseista voivat osallistua kaikki syöpäpotilaat. Läheisensä menettäneille on omia kursseja kuten myös lapsille, nuorille ja perheille. Parikurssille voi osallistua sairastuneen puoliso, ystävä tai muu läheinen. Joillekin pari- tai perhekursseille voi osallistua myös yksin.

Lisäksi järjestetään toiminnallisia teemakursseja, joissa painopiste on luovassa toiminnassa ja liikunnassa. Sopeutumisvalmennuskurssille kannattaa hakeutua 1–2 vuoden sisällä sairastumisesta, kun hoidot ovat jo päättyneet tai päättymässä. Kursseille valitaan ensisijaisesti syöpäpotilaita, jotka eivät ole olleet aikaisemmin kuntoutuksessa.

Tutustu muiden Syöpäjärjestöjen kurssitarjontaan