Minä, syöpä ja työ

Millaisia työelämän haasteita sairastuminen voi synnyttää? Missä asioissa työntekijä olisi kaivannut työpaikan tukea sairastuttuaan tai töihin paluun koittaessa hoitojen jälkeen? Miten sanoittaa syövän mentävä aukko CV:ssä? Minkälaisia hyviä kokemuksia on muille jaettavaksi? Työelämähanke tarjoaa vertaistukea, kannustusta, tietoa, verkostoja ja tapahtumia.

Työelämähankkeen tarkoituksena on helpottaa syöpään sairastuneiden paluuta työelämään tarjoamalla fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista tukea.

Syöpään sairastunut voi kaivata tukea työnhaussa, työssä jaksamisessa ja/tai työhön palaamisessa. Töihin paluu voi olla hankalaa, eikä monipuolista tukea välttämättä ole saatavilla syöpähoitojen päätyttyä. Hoitavat tahot eivät aina osaa riittävästi ottaa huomioon työn merkitystä ja työhön paluun haasteita kuntoutuksessa. Työelämähankkeessa järjestettävät palvelut ovat osallistujalle maksuttomia.

Töihin paluun tueksi järjestämme

• yksilöllistä tukea, ohjausta ja neuvontaa
  • vertaistukiryhmiä
  • verkkovertaistukea ja ryhmächat
  • verkostoja ja tapahtumia

Tietoa Pirkanmaan alueen toiminnasta löydät

Lisätietoa hankkeesta >>
Lue Terveisiä työelämästä – blogisarjaa >>
Minä, syöpä ja työ ryhmächat >>

Kesän 2018 tapahtumat

Kesän tapahtumiin ei tarvitse ilmoittautua. Tarvittaessa voit kysyä lisätietoja Tuulilta p. 050-5129419

Kimppakävely 26.6.2018 tiistai klo 14 -15:30 Kaupin vinttikoiraradalta urheilupuistoon

Lähdetään yhteislenkille Kaupin urheilupuistoon. Tapaaminen Kaupin vinttikoiraradan parkkipaikalla (= maksuton pysäköintimahdollisuus). Autolla radalle ajetaan Petsamon kaupunginosan kautta. Helpoiten Kaupin radalle löytää seuraamalla UKK instituutin opasteita. Osoite: Kaupinpuistonkatu 21, 33500 Tampere

Kesäkonsertti 4.7.2018 tiistai klo 17:00 Tallipiha Tampere

Tavataan rennosti musiikin äärellä. Konsertti on osa Tampereen kesän maksuttomien puistokonserttien sarjaa (www.puistokonsertit.fi) . Tallipihan myymälöistä löytyy kesäisiä virvokkeita.

1. Sommer band on 12-henkinen orkesteri, joka soittaa swing- ja viihdemusiikkia eri aikakausilta. Orkesteria johtaa dir.mus. Raimo Hilden ja solistina esiintyy Mikko Kettunen. Kurkkaa bändin sivu facebookista.

Terveisiä työterveyshuoltoon – workshop 11.7.2018 keskiviikko klo 12 – 15

Tähän toivotaan mahdollisimman paljon osallistujia. Istahdamme yhdessä aiheen ja ajatuksia virkistävän aterian äärelle joko puistopiknikille Sorsapuistoon tai huonon sään sattuessa Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen 7.krs. neukkariin (Hämeenkatu 5 A). Paikka ilmoitetaan edellisenä päivänä facebookin Paluu töihin ryhmässä ja Tuuli Ssp – profiilissa. Tuuli järjestää tarjoilut.

Listaamme huolenaiheita ja havaittuja hyviä keinoja työterveyshuollon kanssa toimimiseen. Yhdessä työstetty aineisto taustoittaa syksyn Työterveyspäivien alustuskeskustelussa ”Sairastuneen työkaverin kohtaaminen” (12.9.), johon työelämähankkeemme on päässyt mukaan.

Kimppakävely 18.7.2018 keskiviikko klo 14-15:30 Kaupin vinttikoiraradalta urheilupuistoon

Tai chi 31.7. tiistai klo 11-12:30 Hinttalan kotiseututalo Nokia

Hinttalan kotiseututalo on viehättävä museoalue ja kesäinen kohtaamispaikka Nokian keskustassa. Museo esittelee 1800-luvun talonpoikaiskulttuuria, ja kesäoppaat kertovat vierailijoille alueen historiasta mielellään. Toiminta on Nokian vapaa-aikapalveluiden järjestämää (maksutonta). Osoite: Nokianvaltatie 5, 37100 Nokia, TKL liikennöi lähelle. https://www.nokiankaupunki.fi/vapaa-aika/kulttuuri/hinttala/

Tai chi on kaikenikäisille sopiva harmoninen ja pehmeä liikuntamuoto. Harjoitukset rentouttavat ja kehittävät tasapainoa ja koordinaatiota. Päälle joustavat vaatteet. Voit tulla viikottain tai kerran kokeilemaan (tiistaisin 5.6.-7.8.2018 klo 11-12:30). Opettajana Helmiina Kauhanen.

Minä, syöpä ja työ -vertaisryhmä

Vertaisryhmä alkaa Tampereella 29.8.2018

Minä, syöpä ja työ – ryhmään voit osallistua olitpa työssä oleva tai työtön. Ryhmän on tarkoitus tukea hyvinvointia ja jaksamista. Ryhmän toiminta tähtää vertaistuen lisäksi henkilökohtaisten voimavarojen lisäämiseen. Ryhmä kokoontuu yhteensä seitsemän kertaa keskiviikkoisin klo 16:30-18 Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen tiloissa.

Käsiteltäviä teemoja ovat mm:
Oma (työ-)hyvinvointi, ilmenneet ongelmat, mikä kuormittaa, tunteet ja pelot, voimavarojen tunnistaminen ja palautumiskeinojen kokeilu (mielen taidot ja mindfulness menetelmä). Aiheita lähestytään käytännön tehtävin ja harjoituksin.

Lisätietoja ja ilmoittautuminen:
työelämäkoordinaattori Tuuli Mähönen tuuli.mahonen@pirsy.fi tai p. 050-5129419

Yksilöllinen tuki

Ota rohkeasti yhteyttä työelämäkoordinaattoriin, kun tarvitset tukea ja tsemppiä työelämään liittyvissä kysymyksissä Pirkanmaalla:

Tuuli Mähönen
työelämäkoordinaattori
tuuli.mahonen@pirsy.fi
p. 050-5129419

Hankkeesta vastaa Suomen Syöpäpotilaat ry. Yhteistyökumppaneina hankkeessa ovat Suomen Syöpäyhdistys sekä Etelä-Suomen, Pirkanmaan ja Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistykset. Hankkeen rahoittaa STEA.