Keskusteluajat

Syöpään sairastuminen muuttaa myös läheisen elämää. Syöpään sairastuneen läheiset joutuvat usein etsimään omia jaksamisen keinoja ja voimavaroja uudessa elämäntilanteessa. Moni läheinen ei jaa omia mietteitään tai huoliaan, koska ei halua kuormittaa sairastunutta. Kun otat keskustelukumppaniksi yhdistyksen asiantuntijan, voit purkaa mieltä painavia asioita vapaasti. Tarjoamme tukea jaksamiseen kaikille syöpään sairastuneiden läheisille. Oletpa sairastuneen kumppani, sisarus, muu sukulainen tai ystävä – olemme olemassa sinua varten.

Tukihenkilöt

Saman kokenut ymmärtää usein parhaiten. Parhaimmillaan vertaistuki tukee läheistä käsittelemään sairastumisen mukanaan tuomaa elämänmuutosta, omaa suhtautumista siihen sekä sopeutumaan tilanteeseen. Syöpään sairastuneen läheisenä voit saada tueksesi vertaistukihenkilön tai käydä keskusteluja yhdistyksen ylläpitämässä läheisten Facebook-ryhmässä.

Kurssit ja vertaistuki

Saman kokenut ymmärtää usein parhaiten. Tarjoamme vertaistukea osana ammattilaisten ohjaamia kursseja, välitämme vertaistukihenkilöitä ja järjestämme Cafe Pirsy -tapaamisia läheisille.

Lapsiperheille

Syöpä mullistaa usein sekä vanhempien jaksamista että perheen arkea. Olemme kaikenlaisia lapsiperheitä varten: huolehditpa lapsistasi yksin, kahden vanhemman voimin tai vaikka yhdessä bonusvanhemman kanssa, palvelumme ovat sinua ja perhettäsi varten. Meillä sinä olet perheesi lasten ja arkenne paras asiantuntija. Yhdistyksen asiantuntijat puolestaan osaavat tukea sinua vanhemmuudessa, löytävät vahvuuksiasi ja eteenpäin vieviä keinoja.

Virkistys

Sairaus määrittää ja rytmittää usein myös sairastuneen läheisen arjen. Irtiotot ja hetken hengähdystauot ovat tärkeitä myös läheisen jaksamiselle. Järjestämme myös syöpään sairastuneen läheisille suunnattuja virkistystapahtumia.

Sureville

Olemme surevien läheisten tukena syöpäsairaan kuoleman jälkeen. Saatamme läheisiä askel kerrallaan elämään ilman menehtynyttä ja autamme elämään surun kanssa. Sairastamiseen, omaishoitajuuteen, luopumiseen, saattohoitoon, kuolemaan ja suruun liittyvistä asioista ja kokemuksista on hyvä keskustella joko yksilövastaanotolla asiantuntijan luona tai samankaltaisessa tilanteessa olevien kanssa. Jos suru koskettaa lapsia, autamme lasten lähiaikuisia tukemaan heitä.