Kurssit ja vertaistuki

Saman kokenut ymmärtää usein parhaiten. Tarjoamme vertaistukea osana ammattilaisten ohjaamia kursseja, välitämme vertaistukihenkilöitä ja järjestämme Cafe Pirsy -tapaamisia läheisille.

Rinnallakulkijat-kurssi läheisille

Arki syövän kanssa koettelee myös läheisiä. Kuinka löytää voimavaroja itselle samalla, kun tukee sairastunutta? Mitkä keinot auttavat jaksamaan arjessa?

Kurssilla saat keskustella läheisen syöpään sairastumiseen liittyvistä kokemuksista. Asiantuntijoilta voit saada uusia näkökulmia jaksamisesi tueksi. Kurssilla keskustelemme yhdessä mm. ajatusten ja tunteiden käsittelystä, selviytymiskeinoista ja tukiverkostoista. Vertaistuelliset keskustelut ovat osa kurssia.

Kurssille valitaan hakemusten perusteella 8 syöpää sairastavan läheistä. Kurssi ei sovellu akuutissa kriisissä oleville, silloin tarjoamme tukea yksilövastaanotolla. Kurssin ohjaajina toimivat yhdistyksen sairaanhoitajat.

Kurssi on maksuton ja kokoontuu kerran viikossa, 5 kertaa:

ke 6.3.-3.4.2024 klo 17.00-19.00 (seurantatapaaminen 5.6.2024 klo 17.00-18.30)

Hakuaika 8.1.-16.2.2024. Ilmoittautumis- ja hakulomakkeet ovat täytettävissä kunkin tapahtuman/kurssin kohdalla ilmoitetun ajan.

Jätä hakemuksesi tästä >> tai soita p. 03 2499 200

Sosiaali- ja terveysministeriön rahoittama -logo

Sururyhmä puolisonsa menettäneille lapsiperheiden vanhemmille

Sururyhmä tarjoaa tiedon ja keskustelun kautta tukea surun käsittelyyn ja sen kanssa elämiseen. Ryhmässä pohdimme yhdessä niin vanhemman kuin perheen lasten ja nuorten näkökulmasta mm. menetykseen liittyviä tunteita, jaksamisen keinoja, arjen rakentamista, eteenpäin kantavia muistoja, luopumista, toivoa ja kiitollisuutta.

Lue lisää kurssista tästä linkistä >>

Vertaistukihenkilöt

Yhdistyksen kouluttamat vapaaehtoiset vertaistukihenkilöt kuuntelevat ja antavat keskustellen tukea syöpäsairauden aikana sekä sairastuneille että läheisille. Vaikka vertaistuellisessa keskustelussa on turvallista jakaa syöpään liittyviä kokemuksia, tukisuhteessa on tarpeen tullen sijaa myös muille virkistäville jutunaiheille, ilolle ja naurulle. Vertaistukihenkilöt eivät ota kantaa hoitoihin tai lääketieteellisiin kysymyksiin, mutta voivat kertoa omasta kokemuksestaan.

Vertaistukihenkilöitämme sitoo vaitiolovelvollisuus, myös tukisuhteen päätyttyä. Vertaistukihenkilön kanssa voit tavata kasvotusten tai keskustella puhelimessa.

Yhdistyksen kouluttamat vapaaehtoiset läheisten vertaistukihenkilöt

• ovat omakohtaisesti kokeneet millaista on olla läheisenä syöpään sairastuneen rinnalla
  • jakavat kokemustasi, kuuntelevat ja antavat tukea, ymmärrystä ja kannustusta sairauden aiheuttamassa elämänmuutoksessa

Vertaistukihenkilön elämäntarinassa ei ole välttämättä sama läheisen syöpä kuin sinun syöpäsairaalla läheiselläsi. Usein riittävän samankaltaiset kokemukset tai elämäntilanteet kuitenkin yhdistävät ja tarjoavat vertaistukea ja antoisia keskusteluita.

Jätä tukihenkilöpyyntö tästä >> tai ota yhteyttä Jenni Lahti, jenni.lahti@pirsy.fi, p. 050 524 0569

Café Pirsy syöpään sairastuneiden läheisille

Syöpään sairastuneiden läheisille suunnatussa Café Pirsyssä voit kahvittelun lisäksi vaihtaa ajatuksia ja keskustella vapaamuotoisesti toisten samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien kanssa. Olitpa sitten syöpään sairastuneen puoliso, sisarus, ystävä tai muu läheinen, olet tervetullut poikkeamaan kahvilaan tai voit jäädä juttusille vaikka koko ajaksi. Ryhmä on maksuton, eikä siihen tarvitse ilmoittautua ennakkoon.

ma 18.3.2024 klo 16.30-18.00

Pirkanmaan Syöpäyhdistys, Hämeenkatu 5 A, 7. krs, Tampere

Muut Syöpäjärjestöjen kurssit

Syöpäjärjestöjen kursseille voi hakea asuinpaikasta riippumatta. Kursseista useimmat on tarkoitettu tiettyä syöpää sairastaville, osalle kursseista voivat osallistua kaikki syöpäpotilaat. Läheisensä menettäneille on omia kursseja kuten myös lapsille, nuorille ja perheille. Parikurssille voi osallistua sairastuneen puoliso, ystävä tai muu läheinen. Joillekin pari- tai perhekursseille voi osallistua myös yksin.

Lisäksi järjestetään toiminnallisia teemakursseja, joissa painopiste on luovassa toiminnassa ja liikunnassa. Sopeutumisvalmennuskurssille kannattaa hakeutua 1–2 vuoden sisällä sairastumisesta, kun hoidot ovat jo päättyneet tai päättymässä. Kursseille valitaan ensisijaisesti syöpäpotilaita, jotka eivät ole olleet aikaisemmin kuntoutuksessa.

Tutustu Syöpäjärjestöjen kurssioppaaseen 2024 (pdf) >>

Tutustu kurssitarjontaan (siirryt Kaikki syövästä -sivustolle)

Miten kurssit tukevat toipumista ja jaksamista?