Lapsiperheille

Syöpä mullistaa usein sekä vanhempien jaksamista että perheen arkea. Olemme kaikenlaisia lapsiperheitä varten: huolehditpa lapsistasi yksin, kahden vanhemman voimin tai vaikka yhdessä bonusvanhemman kanssa, palvelumme ovat sinua ja perhettäsi varten. Meillä sinä olet perheesi lasten ja arkenne paras asiantuntija. Yhdistyksen asiantuntijat puolestaan osaavat tukea sinua vanhemmuudessa, löytävät vahvuuksiasi ja eteenpäin vieviä keinoja.

Asiantuntijamme pohtivat kanssasi, miten keskustella lapsen kanssa syöpään liittyvistä asioista, miten tukea häntä ja miten käsitellä sairastumisen muuttamaa elämäntilannetta perheen kesken.

Perheen vanhemman tai muun aikuisen syöpään sairastuminen herättää huolta ja monenlaisia mietteitä myös lapsissa. Lapset huomaavat muutoksia vanhemmissa ja tunnelmassa, mutta eivät välttämättä tuo oma-aloitteisesti huoliaan esiin.

Syövästä puhuminen lasten kanssa ikätasolleen sopivasti mahdollistaa tiedon, tuen ja lohdun tarjoamisen heille. Samalla vanhemmat saavat paremman käsityksen, miten lapsi asioita kokee. Tämä vahvistaa arjen sujumista ja perheen yhteenkuuluvuuden tunnetta: selviämme tästä yhdessä.

Keskusteluajat lapsiperheiden vanhemmille

Keskusteluvastaanotolla saat jakaa syöpään sairastumiseen ja sen myötä muuttuneeseen perhe-elämään liittyviä kokemuksia sekä pohtia yhdessä keinoja, miten tukea ja turvata lasten hyvinvointia. Tuemme sinua vanhemmuudessasi, olipa kyse sitten arjen rutiinien ja oman jaksamisen yhteen sovittelusta tai vaikkapa siitä, kuinka puhua perheen lasten ja nuorten kanssa eri vaiheista, joita syöpä tuo tullessaan. Tarvittaessa opastamme täydentävien palveluiden piiriin. Keskustelut ovat maksuttomia.

Ajanvaraus

Voit varata keskusteluajan netin kautta. Siirry ajanvaraukseen tästä  >>

Ajan voit varata myös puhelimitse 03 2499 200.

Palveluseteli

Palvelusetelillä tuemme pirkanmaalaisia lapsiperheitä ja vanhempien jaksamista, silloin kun vanhemman syöpä on osa elämää. Myös lapsiperheet, joiden vanhempi on menehtynyt syöpään, voivat hakea palveluseteliä 12 kk kuluessa vanhemman menehtymisestä.

Pirsyn palvelusetelillä voit hankkia siivousta, lastenhoitoa tai molempia. Palvelusetelillä voi hankkia palvelua 3-12h ja se on voimassa 6 kk päätöksen päivämäärästä. Päätökset tehdään hakemusten perusteella. Palveluseteli on harkinnanvarainen ja perheille maksuton. Palveluseteli voidaan myöntää enintään kerran kalenterivuodessa.

Lisätietoja ja hakemukset p. 03 2499 200

Täytä sähköinen hakemus tässä>>

Lapset puheeksi (LP) -keskusteluajat

Perheesi lasten ja nuorten näkökulman huomioiminen on tärkeää ja tarpeellista, kun vanhemman syöpä aiheuttaa muutoksia arkeen tai vanhemman vointiin. Vaikka sinulla ei olisi huolta lapseesi tai nuoreesi liittyen, kartoittava ja voimavarakeskeinen Lapset puheeksi -keskustelu tukee vanhemmuuttasi ja voi tarjota myös uusia näkökulmia tai ilon aiheita.

LP-keskustelussa keskitytään kerrallaan perheen yhteen lapseen tai nuoreen: hänen vahvuuksiinsa ja arjessa toimiviin asioihin sekä siihen, miten hänen hyvinvointiaan voisi turvata myös jatkossa. Usein keskustelun myötä elämässä olevat hyvät asiat ja voimavarat näyttäytyvät entistä kirkkaampina. Mikäli huolia tai ongelmia on jo ehtinyt kertyä, yhdessä voimme löytää eteenpäin vieviä näkökulmia ja tarvittaessa etsiä perheellesi sopivia ratkaisuja.

Keskusteluun osallistuvat yhdistyksen asiantuntija ja perheen vanhempi/vanhemmat. Aikaa varataan 1,5 tuntia, jonka aikana käsitellään yhden lapsen tai nuoren elämäntilanne. Mikäli perheessä on useampia lapsia ja vanhempi niin haluaa, voidaan jokaisen lapsen asioita varten varata oma keskusteluaika.

Keskustelut ovat maksuttomia ja ne toteutetaan vastaanotolla kasvotusten, kotikäynnillä tai Teams-videotapaamisena.

Ajanvaraus

Voit varata ajan netin kautta. Siirry ajanvaraukseen tästä  >>

Ajan voit varata myös puhelimitse p. 03 2499 200.

Keskustelussa voidaan hyödyntää lapsesi ikää vastaavaa ikäkausilomaketta, johon voit halutessasi tutustua:

Lapset puheeksi on MIELI ry:n kehittämä menetelmä ja osa Toimiva lapsi ja perhe -työtä.

Perheterapeutin vastaanotto

Perheterapeutin vastaanotolla tarjotaan vakauttavaa keskustelutukea kriisitilanteessa perheenjäsenen sairastumiseen liittyen. Vastaanotolle kutsutaan ensin perheen vanhempi/ vanhemmat ja tämän jälkeen koko perhe. Perhetapaamisissa lapset otetaan mukaan aiheen käsittelyyn erilaisten toiminnallisten menetelmien ja yhteisen keskustelun avulla. Tarkoituksena on käydä läpi perheenjäsenen sairastumiseen liittyviä muutoksia perheen arjessa sekä sairastumiseen ja perheen tulevaisuuteen liittyviä ajatuksia ja tunteita. Käyntejä on 1-5 ja ne ovat maksuttomia. Vastaanotolle voi päästä yhdistyksen sairaanhoitajan tai kriisityöntekijän keskusteluvastaanoton jälkeen.

Lisätiedot ja ajanvaraus:

psykososiaalisen tuen asiantuntijoidemme kautta (yhteystiedot löydät tästä linkistä >>) tai tee soittopyyntö nettiajanvarauksen kautta tästä linkistä >>

Sururyhmä puolisonsa menettäneille lapsiperheiden vanhemmille

Sururyhmä tarjoaa tiedon ja keskustelun kautta tukea surun käsittelyyn ja sen kanssa elämiseen.

Pohdimme yhdessä niin vanhemman kuin perheen lasten ja nuorten näkökulmasta mm. menetykseen liittyviä tunteita, jaksamisen keinoja, arjen rakentamista, eteenpäin kantavia muistoja, luopumista, toivoa ja kiitollisuutta. Lisäksi vertaistuelliset keskustelut usein lieventävät yksinäisyyttä, kun kuulee muidenkin samankaltaisissa tilanteissa olevien kokemuksista ja selviytymiskeinoista.

Maksuttomaan ryhmään voit hakea kun puolisosi/kumppanisi kuolemasta on kulunut aikaa noin 3-18 kk ja edessä on uuden arjen rakentaminen lapsen/lasten kanssa.

Ryhmä ei sovellu akuutissa kriisissä tai välittömästi menetyksen jälkeen. Näissä tilanteissa tarjoamme yksilötukea. Lue lisää tästä linkistä >>

Tarvittaessa järjestämme pienille lapsille lastenhoidon tiloissamme siksi ajaksi, kun vanhempi on ryhmässä.

Maksuton ryhmä kokoontuu 5 kertaa, kerran viikossa:

ti 30.4.-28.5.2024 klo 17.00-19.00 (seurantatapaaminen elokuussa)

Pirkanmaan Syöpäyhdistys, Hämeenkatu 5 A, 7. krs, Tampere

Hakuaika 26.2.-12.4.2024. Ilmoittautumis- ja hakulomakkeet ovat täytettävissä kunkin tapahtuman/kurssin kohdalla ilmoitetun ajan.

Jätä hakemuksesi tästä >> tai soita p. 03 2499 200

Sosiaali- ja terveysministeriön rahoittama -logo

Kun vanhempi sairastaa syöpää -verkkokurssi

Mitä perheessä tapahtuu, kun vanhempi sairastuu syöpään? Miten sairaudesta puhutaan lapsen kanssa? Miten sairaus vaikuttaa vanhemmuuteen?

Kun vanhempi sairastaa syöpää -verkkokurssi on suunnattu perheille, joissa on alaikäisiä lapsia ja vanhempi on sairastunut syöpään. Kurssilta saat tietoa siitä, miten syöpään sairastuminen vaikuttaa perheeseen ja parisuhteeseen. Samalla se tarjoaa välineitä ja keinoja perheen arjen ja hyvinvoinnin tukemiseen. Kurssilta saat apua myös surun ja kuoleman käsittelemiseen lasten kanssa. Lisäksi kurssi kokoaa yhteen erilaisia palveluita, jotka voivat auttaa perheitä selviytymään syövän kuormittamasta arjesta.

Verkkokurssi on maksuton, kaikille avoin ja kurssilla voit edetä omaan tahtiin silloin kuin sinulle parhaiten sopii.

Voit tutustua kurssiin Syöpäjärjestöjen Kaikki syövästä -sivustolla >>

Hyödyllisiä linkkejä

Oppaita ja esitteitä lapsiperheen tueksi löydät Tietoa-osiosta >>

Lapsiperheille suunnatuista julkisista ja järjestöjen palveluita Pirkanmaalla on koottu yhteen. Palvelut kunnittain löydät täältä >>