Lapsiperheille, joissa vanhempi sairastaa syöpää

Syöpään sairastuminen koskettaa myös sairastuneen läheisiä ja haastaa vanhemmuutta sekä perheen arkea. Monet vanhemmat kaipaavat tukea syöpään sairastumisen käsittelyyn itselleen ja perheen kesken. Äidin tai isän syöpään sairastuminen herättää huolta ja monenlaisia mietteitä myös lapsissa. Tukea tarjoavien palveluidemme tavoitteena on hyvinvoiva perhe syövästä huolimatta.

Koronavirus vaikuttaa Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen toimintaan, lue päivittyvä verkkotiedote täältä >>

Huomioithan, että voit asioida meillä vain terveenä. Jos sinulla tai samassa taloudessa asuvalla on flunssan kaltaisia oireita (kuume, yskä, hengenahdistus, lihaskivut, väsymys, nuha, pahoinvointi tai ripuli), vastaanottoaika pitää siirtää tai perua p. 03 2499 200.

Olemme perherauhanturvaajia -verkkotiedote >>

Lapset puheeksi -keskusteluajat

Vanhemman syöpä vaikuttaa myös perheen lapsiin. Työntekijämme kanssa pääset keskustelemaan mahdollisista huolistasi ja syövän vaikutuksista lapsesi arkeen. Moni vanhempi kokee syyllisyyttä ja riittämättömyyden tunnetta, koska aika ja voimat eivät riitä enää samoin kuin ennen syöpää.

Keskustelu auttaa huomaamaan asioita, jotka toimivat ja kannattelevat lasta eteenpäin ja yhdessä voi pohtia, miten arkea tarvittaessa voi järjestellä mahdollisimman hyvin lasta tukevaksi. Keskusteluun osallistuvat työntekijä ja perheen vanhempi/vanhemmat. Aikaa varataan noin 1-1,5 tuntia, jonka aikana käsitellään yhden lapsen tilanne. Mikäli perheessä on useampia lapsia ja vanhempi niin haluaa, voidaan jokaisen lapsen asioita varten varata oma LP-keskusteluaika.

Lisätietoja Lapset puheeksi -keskustelusta >>

Keskustelussa voidaan hyödyntää lapsesi ikää vastaavaa ikäkausilomaketta, johon voit halutessasi tutustua:

Lapset puheeksi -keskusteluajat ovat maksuttomia ja ne toteutetaan vastaanotolla kasvotusten. Jos vastaanotolle tuleminen ei ole sinulle mahdollista, voidaan keskustelut toteuttaa myös kotikäynnillä tai Teams-videotapaamisena.

Varaa aika
toimisto p. 03 2499 200

Lapset puheeksi on Mieli ry:n kehittämä menetelmä ja osa Toimiva lapsi ja perhe -työtä.

Yhdessä eteenpäin -perhekurssi

Peruttu koronarajoitusten vuoksi.

Lapsiperheen vanhemman syöpään sairastuminen haastaa koko perheen arkea. Äidin tai isän syöpään sairastuminen herättää huolta ja monenlaisia mietteitä myös lapsissa. Monet vanhemmat kaipaavat tukea syöpään sairastumisen käsittelyyn itselleen ja perheen kesken.

Kurssi on suunnattu lapsiperheille, joissa vanhempi sairastaa syöpää ja perheen alaikäisille lapsille. Kurssin tavoitteena on tukea vanhemmuutta, perheen vuorovaikutusta ja lapsia, kun vanhemman syöpä on osa arkea.

Ohjelmassa on asiantuntijoiden alustuksia, mahdollisuus käsitellä syöpään liittyviä kokemuksia vanhempien kesken ja koko perheenä, vertaistuellisia keskusteluita ja virkistystä. Lasten kanssa asiaa lähestytään toiminnallisempien keinojen kautta. Aikuisille suunnattujen osioiden ajaksi lapsille on omaa ohjelmaa. Kurssi ei sovi akuutissa kriisissä oleville perheille. Perheet valitaan kurssille hakemusten perusteella.

Kurssin ohjaajina toimivat yhdistyksen työntekijät sekä vierailevia asiantuntijoita. Kurssipäiviin sisältyy lounas ja välipala. Kurssi on maksuton. Kurssi järjestetään Tampereella kahtena lauantaina:

la 20.3. ja 27.3.2021 klo 9.00-16.00
Tarkempi paikka ilmoitetaan myöhemmin.

Lisätietoja ja hakemukset viimeistään 26.2.2021:
Täytä sähköinen hakemus tästä >>  tai p. 03 2499 200

Tunteet verkkoon -etäryhmät lapsille ja nuorille

Järjestämme vanhempansa syöpään menettäneille lapsille ja nuorille Tunteet verkkoon -etäryhmiä. Etäryhmän tavoitteena on auttaa ryhmäläistä tunnistamaan ja vahvistamaan selviytymiskeinoja, voimavaroja ja vahvuuksia.

Ryhmässä tehdään yhdessä erilaisia tehtäviä ja pohditaan, miten omaan oloon voi vaikuttaa ja miten omaa oloa voi helpottaa erilaisissa arjen tilanteissa, joissa surukin läsnä. Ryhmässä on mahdollisuus jakaa omaa kokemusta turvallisesti muiden ryhmäläisten kanssa, joilla on samankaltainen menetystausta.

Keväällä 2021 järjestetään kaksi maksutonta etäryhmää lapsille ja nuorille, joiden vanhempi on kuollut syöpään:

Ryhmä 1
7–9-vuotiaille
ma 15.2.–22.3.2021 klo 17.00-18.00
Ilmoittaudu mukaan viimeistään 25.1.2021

Ryhmä 2
10–12-vuotiaille
ma 19.4.–24.5.2021 klo 17.00-18.00
Ilmoittaudu mukaan viimeistään 29.3.2021

Lisätietoja ja ilmoittautumislomakkeet löydät täältä (siirryt Kaikki syövästä -sivustolle) >>

Ryhmät toteuttaa yhteistyössä Lounais-Suomen Syöpäyhdistys ry, Suomen Syöpäyhdistys ry ja Suomen nuoret lesket ry.

Yhdessä eteenpäin -Facebook-vertaistukiryhmä

Yhdessä eteenpäin -Facebook-ryhmä on tarkoitettu lapsiperheiden vanhemmille, kun vanhempi sairastaa syöpää ja perheessä on ainakin yksi 0-17 -vuotias lapsi. Ryhmässä on mahdollista käydä vertaistuellisia keskusteluita ja tavoitteena on vanhempien voimavarojen tukeminen ja piristäminen silloin kuin syöpä on osa perheen arkea. Ryhmään voi liittyä sekä syöpään sairastunut tai hänen puolisonsa tai jompikumpi.

Voit liittyä  Yhdessä eteenpäin -Facebook-ryhmään linkistä: https://www.facebook.com/groups/yhdessaeteenpain/

Facebook-ryhmän ylläpito ja liittyminen

Pirkanmaan ja Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen yhteistä FB-ryhmää ylläpitävät yhdistysten työntekijät. Yhdessä eteenpäin -ryhmä on yksityinen ja vain ryhmän jäsenet voivat nähdä, keitä ryhmässä on ja mitä jäsenet julkaisevat. Ryhmään liittyessä tulee vastata muutamaan kysymykseen  ja hyväksyä ryhmän säännöt.

Lisätietoja:
kaisa.ronkainen@pirsy.fi

Oppaat ja esitteet

UUSI! Hyvinvoiva perhe syövästä huolimatta – Miten tukea lasta, kun vanhempi sairastaa syöpää? -esite

Lapsi ja vanhemman syöpä -opas (pdf)

Nuoren perheen selviytymisopas (pdf)

Läheisen opas (pdf)