Lapsiperheille, joissa vanhempi sairastaa syöpää

Syöpään sairastuminen koskettaa myös sairastuneen läheisiä ja haastaa vanhemmuutta sekä perheen arkea. Monet vanhemmat kaipaavat tukea syöpään sairastumisen käsittelyyn itselleen ja perheen kesken. Äidin tai isän syöpään sairastuminen herättää huolta ja monenlaisia mietteitä myös lapsissa. Tukea tarjoavien palveluidemme tavoitteena on hyvinvoiva perhe syövästä huolimatta.

Olemme perherauhanturvaajia -verkkotiedote >>

Lapsiperheiden palveluseteli

Palveluseteli on suunnattu perheiden arjen ja vanhempien jaksamisen tueksi silloin, kun vanhemman tai alaikäisen lapsen syöpä on osa perheen elämää. Palvelusetelillä voi tilata siivousta ja/tai lastenhoitoa Koskihoiva Oy:ltä palvelusetelissä mainitun arvon verran (3-9 tuntia enintään 105-315 euron arvosta). Palveluseteli on voimassa 6 kk myöntämispäivästä.

Palveluseteli on harkinnanvarainen ja päätökset tehdään hakemusten perusteella.

Palveluseteliä voivat hakea lapsiperheet, jotka täyttävät seuraavat kriteerit (1-4):

1. vanhempi sairastaa syöpää ja samassa taloudessa asuu (kokoaikaisesti tai vuoroasuminen) ainakin yksi alaikäinen lapsi TAI perheen alaikäinen lapsi sairastaa syöpää
  2. perhe asuu Pirkanmaalla
  3. vanhempi kokee, että syöpä on muuttanut arkea ja haastaa vanhempien fyysistä ja psyykkistä jaksamista
  4. a) syövän tilanne vanhemmalla:
  • syövän aktiivihoidot käynnissä TAI
  • parantavien hoitojen päättymisestä enintään 12 kk TAI
  • parantumaton syöpä / palliatiivisen hoidon loppuvaihe / saattohoitovaihe)

b) syövän tilanne lapsella:

• syövän aktiivihoidot käynnissä TAI
  • parantumaton syöpä / palliatiivisen hoidon loppuvaihe / saattohoitovaihe

Myöntävää päätöstä puoltavat syövän lisäksi perheessä olevat muut kuormittavat elämäntilannetekijät, esim. muut arkea hankaloittavat sairaudet, mielenterveysongelmat, lasten ongelmat, talousvaikeudet tms.

Palveluseteli voidaan myöntää enintään kerran kalenterivuodessa.

Lisätietoja ja hakemukset p. 03 2499 200

Täytä sähköinen hakemus tässä>>

Huom! Lapsiperheiden palvelusetelihakemusten käsittelyssä on tauko 11.-24.7.2022.

Yhdessä eteenpäin -perhekurssi

Lapsiperheen vanhemman syöpään sairastuminen haastaa koko perheen arkea. Perheen äidin, isän tai muun aikuisen syöpään sairastuminen herättää huolta ja monenlaisia mietteitä myös lapsissa. Monet vanhemmat kaipaavat tukea syöpään sairastumisen käsittelyyn itselleen ja perheen kesken.

Kurssi on suunnattu lapsiperheille, joissa on alaikäisiä lapsia ja vanhemman parantumiseen tähtäävät syöpähoidot ovat käynnissä tai päättyneet hiljattain. Kurssi ei sovi akuutissa kriisissä oleville perheille eikä saattohoitovaiheessa.

Kurssin tavoitteena on tukea vanhemmuutta, perheen vuorovaikutusta ja lapsia, kun vanhemman syöpä on osa perheen arkea.

Ohjelmassa on asiantuntijoiden alustuksia, mahdollisuus käsitellä syöpään liittyviä kokemuksia aikuisten kesken ja koko perheenä, vertaistuellisia keskusteluja ja mukavaa yhteistä puuhaa. Lasten kanssa sairautta käsitellään toiminnallisin keinoin mm. taideterapian avulla. Aikuisten ohjelman aikana lapsille on omaa ohjelmaa.

Perheet valitaan kurssille hakemusten perusteella. Kurssin ohjaajina toimivat yhdistyksen kriisityöntekijä ja sairaanhoitaja sekä vierailevat asiantuntijat. Kurssipäiviin sisältyy lounas ja välipala.

Kurssi on maksuton ja järjestetään kahtena lauantaina. Viimeinen lauantai päättyy virkistävään kylpyläiltapäivään.

la 10. ja 17.9.2022 klo 9.00-16.00

Pirkanmaan Syöpäyhdistys, Hämeenkatu 5 A, 7. krs., Tampere

Hakuaika on päättynyt.

Kaikkiin hakijoihin ollaan yhteydessä hakuajan päättymisen jälkeen.

Yhteistyössä:

Veikkaukse logo, sininen teksti Veikkaus valkoisella pohjalla

Lapset puheeksi -keskusteluajat

Vanhemman syöpä vaikuttaa myös perheen lapsiin. Työntekijämme kanssa pääset keskustelemaan mahdollisista huolistasi ja syövän vaikutuksista lapsesi arkeen. Moni vanhempi kokee syyllisyyttä ja riittämättömyyden tunnetta, koska aika ja voimat eivät riitä enää samoin kuin ennen syöpää.

Keskustelu auttaa huomaamaan asioita, jotka toimivat ja kannattelevat lasta eteenpäin ja yhdessä voi pohtia, miten arkea tarvittaessa voi järjestellä mahdollisimman hyvin lasta tukevaksi. Keskusteluun osallistuvat työntekijä ja perheen vanhempi/vanhemmat. Aikaa varataan noin 1-1,5 tuntia, jonka aikana käsitellään yhden lapsen tilanne. Mikäli perheessä on useampia lapsia ja vanhempi niin haluaa, voidaan jokaisen lapsen asioita varten varata oma LP-keskusteluaika.

Lisätietoja Lapset puheeksi -keskustelusta >>

Keskustelussa voidaan hyödyntää lapsesi ikää vastaavaa ikäkausilomaketta, johon voit halutessasi tutustua:

Lapset puheeksi -keskusteluajat ovat maksuttomia ja ne toteutetaan vastaanotolla kasvotusten. Jos vastaanotolle tuleminen ei ole sinulle mahdollista, voidaan keskustelut toteuttaa myös kotikäynnillä tai Teams-videotapaamisena.

Voit varata ajan netin kautta. Siirry ajanvaraukseen tästä  >>

Ajan voit varata myös puhelimitse p. 03 2499 200.

Lapset puheeksi on Mieli ry:n kehittämä menetelmä ja osa Toimiva lapsi ja perhe -työtä.

Psykoterapeutin vastaanotto  lapsiperheille

Psykoterapeutti tarjoaa vakauttavaa keskustelutukea kriisitilanteessa perheenjäsenen sairastumiseen liittyen. Psykoterapeutti tapaa ensin perheen vanhemman/vanhemmat ja tämän jälkeen koko perhettä yhdessä. Koko perheen tapaamisissa lapset otetaan mukaan aiheen käsittelyyn erilaisten toiminnallisten menetelmien ja yhteisen keskustelun avulla. Tarkoituksena on käydä läpi perheenjäsenen sairastumiseen liittyviä muutoksia perheen arjessa sekä sairastumiseen ja perheen tulevaisuuteen liittyviä ajatuksia ja tunteita.

1-5 käyntiä ovat maksuttomia. Vastaanotolle voi päästä yhdistyksen sairaanhoitajien ja kriisityöntekijöiden vastaanoton jälkeen.

Varaa aika p. 03 2499 200

Yhdessä eteenpäin -Facebook-vertaistukiryhmä

Yhdessä eteenpäin -Facebook-ryhmä on tarkoitettu lapsiperheiden vanhemmille, kun vanhempi sairastaa syöpää ja perheessä on ainakin yksi 0-17 -vuotias lapsi. Ryhmässä on mahdollista käydä vertaistuellisia keskusteluita ja tavoitteena on vanhempien voimavarojen tukeminen ja piristäminen silloin kuin syöpä on osa perheen arkea. Ryhmään voi liittyä sekä syöpään sairastunut tai hänen puolisonsa tai jompikumpi.

Voit liittyä  Yhdessä eteenpäin -Facebook-ryhmään linkistä: https://www.facebook.com/groups/yhdessaeteenpain/

Facebook-ryhmän ylläpito ja liittyminen

Pirkanmaan ja Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen yhteistä FB-ryhmää ylläpitävät yhdistysten työntekijät. Yhdessä eteenpäin -ryhmä on yksityinen ja vain ryhmän jäsenet voivat nähdä, keitä ryhmässä on ja mitä jäsenet julkaisevat. Ryhmään liittyessä tulee vastata muutamaan kysymykseen  ja hyväksyä ryhmän säännöt.

Lisätietoja:
kaisa.ronkainen@pirsy.fi

Oppaat ja esitteet

Hyvinvoiva perhe syövästä huolimatta (pdf)

Lapsi ja vanhemman syöpä -opas (pdf)

Nuoren perheen selviytymisopas (pdf)

Läheisen opas (pdf)