Lapsiperheille, joissa vanhempi sairastaa syöpää

Syöpään sairastuminen koskettaa myös sairastuneen läheisiä ja haastaa vanhemmuutta sekä perheen arkea. Monet vanhemmat kaipaavat tukea syöpään sairastumisen käsittelyyn itselleen ja perheen kesken. Äidin tai isän syöpään sairastuminen herättää huolta ja monenlaisia mietteitä myös lapsissa. Tukea tarjoavien palveluidemme tavoitteena on hyvinvoiva perhe syövästä huolimatta.

Koronavirus vaikuttaa Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen toimintaan, lue päivittyvä verkkotiedote täältä >>

Huomioithan, että voit asioida meillä vain terveenä. Jos sinulla tai samassa taloudessa asuvalla on flunssan kaltaisia oireita (kuume, yskä, hengenahdistus, lihaskivut, väsymys, nuha, pahoinvointi tai ripuli), vastaanottoaika pitää siirtää tai perua p. 03 2499 200.

Olemme perherauhanturvaajia -verkkotiedote >>

Lapsiperheiden palveluseteli

Palveluseteli on suunnattu perheiden arjen ja vanhempien jaksamisen tueksi silloin, kun vanhemman tai alaikäisen lapsen syöpä on osa perheen elämää. Palvelusetelillä voi tilata siivousta ja/tai lastenhoitoa Koskihoiva Oy:ltä palvelusetelissä mainitun arvon verran (3-9 tuntia enintään 105-315 euron arvosta). Palveluseteli on voimassa 3 kk myöntämispäivästä.

Palveluseteli on harkinnanvarainen ja päätökset tehdään hakemusten perusteella.

Palveluseteliä voivat hakea lapsiperheet, jotka täyttävät seuraavat kriteerit (1-4):

1. vanhempi sairastaa syöpää ja samassa taloudessa asuu (kokoaikaisesti tai vuoroasuminen) ainakin yksi alaikäinen lapsi TAI perheen alaikäinen lapsi sairastaa syöpää
  2. perhe asuu Pirkanmaalla
  3. vanhempi kokee, että syöpä on muuttanut arkea ja haastaa vanhempien fyysistä ja psyykkistä jaksamista
  4. a) syövän tilanne vanhemmalla:
  • syövän aktiivihoidot käynnissä TAI
  • parantavien hoitojen päättymisestä enintään 12 kk TAI
  • parantumaton syöpä / palliatiivisen hoidon loppuvaihe / saattohoitovaihe)

b) syövän tilanne lapsella:

• syövän aktiivihoidot käynnissä TAI
  • parantumaton syöpä / palliatiivisen hoidon loppuvaihe / saattohoitovaihe

Myöntävää päätöstä puoltavat syövän lisäksi perheessä olevat muut kuormittavat elämäntilannetekijät, esim. muut arkea hankaloittavat sairaudet, mielenterveysongelmat, lasten ongelmat, talousvaikeudet tms.

Lisätietoja ja hakemukset p. 03 2499 200

Täytä sähköinen hakemus tässä>>

Lapset puheeksi -keskusteluajat

Vanhemman syöpä vaikuttaa myös perheen lapsiin. Työntekijämme kanssa pääset keskustelemaan mahdollisista huolistasi ja syövän vaikutuksista lapsesi arkeen. Moni vanhempi kokee syyllisyyttä ja riittämättömyyden tunnetta, koska aika ja voimat eivät riitä enää samoin kuin ennen syöpää.

Keskustelu auttaa huomaamaan asioita, jotka toimivat ja kannattelevat lasta eteenpäin ja yhdessä voi pohtia, miten arkea tarvittaessa voi järjestellä mahdollisimman hyvin lasta tukevaksi. Keskusteluun osallistuvat työntekijä ja perheen vanhempi/vanhemmat. Aikaa varataan noin 1-1,5 tuntia, jonka aikana käsitellään yhden lapsen tilanne. Mikäli perheessä on useampia lapsia ja vanhempi niin haluaa, voidaan jokaisen lapsen asioita varten varata oma LP-keskusteluaika.

Lisätietoja Lapset puheeksi -keskustelusta >>

Keskustelussa voidaan hyödyntää lapsesi ikää vastaavaa ikäkausilomaketta, johon voit halutessasi tutustua:

Lapset puheeksi -keskusteluajat ovat maksuttomia ja ne toteutetaan vastaanotolla kasvotusten. Jos vastaanotolle tuleminen ei ole sinulle mahdollista, voidaan keskustelut toteuttaa myös kotikäynnillä tai Teams-videotapaamisena.

Varaa aika p. 03 2499 200

Psykoterapeutin vastaanotto  lapsiperheille

Psykoterapeutti tarjoaa vakauttavaa keskustelutukea kriisitilanteessa perheenjäsenen sairastumiseen liittyen. Psykoterapeutti tapaa ensin perheen vanhemman/vanhemmat ja tämän jälkeen koko perhettä yhdessä. Koko perheen tapaamisissa lapset otetaan mukaan aiheen käsittelyyn erilaisten toiminnallisten menetelmien ja yhteisen keskustelun avulla. Tarkoituksena on käydä läpi perheenjäsenen sairastumiseen liittyviä muutoksia perheen arjessa sekä sairastumiseen ja perheen tulevaisuuteen liittyviä ajatuksia ja tunteita. 1-5 käyntiä ovat maksuttomia. Vastaanotolle voi päästä yhdistyksen sairaanhoitajien ja kriisityöntekijöiden vastaanoton jälkeen.

Varaa aika p. 03 2499 200

Lapset puheeksi on Mieli ry:n kehittämä menetelmä ja osa Toimiva lapsi ja perhe -työtä.

Yhdessä eteenpäin -perhekurssi

Lapsiperheen vanhemman syöpään sairastuminen haastaa koko perheen arkea. Äidin tai isän syöpään sairastuminen herättää huolta ja monenlaisia mietteitä myös lapsissa. Monet vanhemmat kaipaavat tukea syöpään sairastumisen käsittelyyn itselleen ja perheen kesken.

Kurssi on suunnattu lapsiperheille, joissa on alaikäisiä lapsia ja vanhemman parantumiseen tähtäävät syöpähoidot ovat käynnissä. Kurssi ei sovi akuutissa kriisissä oleville perheille eikä saattohoitovaiheessa. Kurssin tavoitteena on tukea vanhemmuutta, perheen vuorovaikutusta ja lapsia, kun vanhemman syöpä on osa arkea.

Ohjelmassa on asiantuntijoiden alustuksia, mahdollisuus käsitellä syöpään liittyviä kokemuksia vanhempien kesken ja koko perheenä, vertaistuellisia keskusteluita ja mukavaa yhteistä puuhaa. Lasten kanssa asiaa lähestytään toiminnallisempien keinojen kautta. Aikuisille suunnattujen osioiden ajaksi lapsille on omaa ohjelmaa.

Perheet valitaan kurssille hakemusten perusteella. Kurssin ohjaajina toimivat yhdistyksen kriisityöntekijä ja sairaanhoitaja sekä vierailevia asiantuntijoita. Kurssipäiviin sisältyy lounas ja välipala. Kurssi on maksuton. Kurssi järjestetään kahtena lauantaina:

la 25.9. ja 2.10.2021 klo 9.00-16.00
Hämeenkatu 5 A, 7 krs., Tampere

Lisätiedot ja hakemukset viimeistään 3.9.2021

Täytä sähköinen hakemus tästä>>tai p. 03 2499 200

Yhdessä eteenpäin -Facebook-vertaistukiryhmä

Yhdessä eteenpäin -Facebook-ryhmä on tarkoitettu lapsiperheiden vanhemmille, kun vanhempi sairastaa syöpää ja perheessä on ainakin yksi 0-17 -vuotias lapsi. Ryhmässä on mahdollista käydä vertaistuellisia keskusteluita ja tavoitteena on vanhempien voimavarojen tukeminen ja piristäminen silloin kuin syöpä on osa perheen arkea. Ryhmään voi liittyä sekä syöpään sairastunut tai hänen puolisonsa tai jompikumpi.

Voit liittyä  Yhdessä eteenpäin -Facebook-ryhmään linkistä: https://www.facebook.com/groups/yhdessaeteenpain/

Facebook-ryhmän ylläpito ja liittyminen

Pirkanmaan ja Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen yhteistä FB-ryhmää ylläpitävät yhdistysten työntekijät. Yhdessä eteenpäin -ryhmä on yksityinen ja vain ryhmän jäsenet voivat nähdä, keitä ryhmässä on ja mitä jäsenet julkaisevat. Ryhmään liittyessä tulee vastata muutamaan kysymykseen  ja hyväksyä ryhmän säännöt.

Lisätietoja:
kaisa.ronkainen@pirsy.fi

Oppaat ja esitteet

UUSI! Hyvinvoiva perhe syövästä huolimatta – Miten tukea lasta, kun vanhempi sairastaa syöpää? -esite

Lapsi ja vanhemman syöpä -opas (pdf)

Nuoren perheen selviytymisopas (pdf)

Läheisen opas (pdf)