Sureville

Olemme surevien läheisten tukena syöpäsairaan kuoleman jälkeen. Saatamme läheisiä askel kerrallaan elämään ilman menehtynyttä ja autamme elämään surun kanssa. Sairastamiseen, omaishoitajuuteen, luopumiseen, saattohoitoon, kuolemaan ja suruun liittyvistä asioista ja kokemuksista on hyvä keskustella joko yksilövastaanotolla asiantuntijan luona tai samankaltaisessa tilanteessa olevien kanssa. Jos suru koskettaa lapsia, autamme lasten lähiaikuisia tukemaan heitä.

Keskusteluajat

Suru ei ole työtä, jonka voi suorittaa vaan kokemus, jonka kanssa eletään. Jokaisen suru on omanlainen ja menetyksellä on omanlaisensa merkitys jokaiselle läheiselle.

Asiantuntijamme ovat surussa tukenasi, kun kuka tahansa läheisesi on menehtynyt syöpään. Maksuttomilla keskusteluajoilla pysähdymme yhdessä surun ja menetyksen kokemuksen äärelle, mietimme keinoja arkipäivän selviytymiseen sekä tuemme jaksamista sekä toivon ja voimavarojen löytymistä.

Keskusteluaikoja tarjoavat aina koulutetut sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilaiset. Keskusteluajat toteutetaan vastaanotolla kasvotusten, puhelimitse tai Teams-videotapaamisena. Halutessasi voimme tulla myös käymään luonasi esimerkiksi kotona tai hoitoyksikössä.

Huomioithan, että

• asiantuntijoillamme ei ole käytössään aiempia terveystietojasi, vaan keskustelu käydään sen perusteella, mitä itse haluat tuoda esille.
  • Pirsyn keskusteluvastaanotolla käynnistä ei tule kirjauksia OmaKantaan.
  • Keskusteluajat asiantuntijoidemme kanssa eivät korvaa syöpähoidoista vastaavan tahon antamaa neuvontaa, tutkimusta tai hoitoa.
  • Yhdistyksen tarjoamat palvelut eivät poissulje muita palveluita (esim. julkiset palvelut, perus- tai erikoissairaanhoito, työterveyshuolto) vaan täydentävät niitä.

Ajanvaraus

Voit varata keskusteluajan netin kautta. Siirry ajanvaraukseen tästä  >>

Ajan voit varata myös puhelimitse 03 2499 200.

Lue lisää aiheesta blogista Surun monet kasvot >>

Lapsiperheiden palveluseteli

Palvelusetelillä tuemme pirkanmaalaisia lapsiperheitä, silloin kun perheen vanhempi on menehtynyt syöpään ja menetyksestä on kulunut aikaa enintään 12 kk.

Palvelusetelillä voi hankkia siivousta, lastenhoitoa tai molempia 3-12 h. Palveluseteli on voimassa 6 kk päätöksen päivämäärästä. Palveluseteli on harkinnanvarainen ja perheille maksuton. Päätökset tehdään hakemusten perusteella. Palveluseteli voidaan myöntää enintään kerran kalenterivuodessa.

Lisätietoja ja hakemukset p. 03 2499 200

Täytä sähköinen hakemus tässä>>

Sururyhmä puolisonsa menettäneille lapsiperheiden vanhemmille

Sururyhmä tarjoaa tiedon ja keskustelun kautta tukea surun käsittelyyn ja sen kanssa elämiseen. Ryhmässä pohdimme yhdessä niin vanhemman kuin perheen lasten ja nuorten näkökulmasta mm. menetykseen liittyviä tunteita, jaksamisen keinoja, arjen rakentamista, eteenpäin kantavia muistoja, luopumista, toivoa ja kiitollisuutta.

Lue lisää kurssista tästä linkistä >>

Hyödyllisiä linkkejä

Tietoa-osiosta löydät mm. muistilistoja läheisen kuoleman jälkeen hoidettavista asioista. Lue lisää täältä >>