Vertaistuki läheiselle

Saman kokenut ymmärtää usein parhaiten. Parhaimmillaan vertaistuki tukee läheistä käsittelemään sairastumisen mukanaan tuomaa elämänmuutosta, omaa suhtautumista siihen sekä sopeutumaan tilanteeseen. Syöpään sairastuneen läheisenä voit saada tueksesi vertaistukihenkilön tai käydä keskusteluja yhdistyksen ylläpitämässä läheisten Facebook-ryhmässä.

Koronavirus vaikuttaa Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen toimintaan, lue päivittyvä verkkotiedote täältä >>

Vertaistukihenkilöt läheisille

Vertaistukihenkilöt eivät tapaa kasvotusten tuettaviaan koronarajoitusten vuoksi, vaan ovat läheisten tukena puhelimitse ja viestitellen.

Yhdistyksen kouluttamat vapaaehtoiset vertaistukihenkilöt

• ovat omakohtaisesti kokeneet millaista on olla läheisenä syöpään sairastuneen rinnalla
  • jakavat kokemustasi, kuuntelevat ja antaa tukea, ymmärrystä ja kannustusta sairauden aiheuttamassa elämänmuutoksessa
  • voivat keskustella kanssasi puhelimessa tai tavata kasvotusten.
  • ovat sitoutuneet vaitiolovelvollisuuteen, myös tukisuhteen päätyttyä.

Lisätietoja ja vertaistukihenkilöpyynnöt:

Lähetä vertaistukihenkilöpyyntö tästä >>

tai ota yhteyttä Taru Latvala, puh. 050 3270 367, taru.latvala@pirsy.fi

Myös syöpään sairastuneille on vertaistukihenkilöitä >>

Pirsyn -Facebook-ryhmät läheisille

Pirsyn Rinnallakulkijat FB

Pirsyn Rinnallakulkijat on läheisten oma Facebook-ryhmä, jossa on mahdollista käydä vertaistuellisia keskusteluita.

Voit liittyä yksityiseen Pirsyn Rinnallakulkijat -Facebook-ryhmään linkistä: https://www.facebook.com/groups/rinnallakulkijat/

Yhdessä eteenpäin -FB

Yhdessä eteenpäin -Facebookryhmä on tarkoitettu lapsiperheiden vanhemmille, kun vanhempi sairastaa syöpää ja perheessä on ainakin yksi 0-17 -vuotias lapsi. Ryhmässä on mahdollista käydä vertaistuellisia keskusteluita ja tavoitteena on vanhempien voimavarojen tukeminen ja piristäminen silloin kuin syöpä on osa perheen arkea.

Voit liittyä yksityiseen Yhdessä eteenpäin -Facebook-ryhmään linkistä: https://www.facebook.com/groups/yhdessaeteenpain/

Facebook-ryhmien ylläpito ja liittyminen

Pirsyn Facebook-ryhmiä ylläpitävät yhdistyksen työntekijät. Kaikki ryhmät ovat yksityisiä ja vain ryhmän jäsenet voivat nähdä, keitä ryhmässä on ja mitä jäsenet julkaisevat. Ryhmään liittyessä tulee vastata muutamaan kysymykseen  ja hyväksyä ryhmän säännöt.

Lisätietoa Pirsyn Facebook-ryhmistä voit kysyä taru.latvala@pirsy.fi tai kaisa.ronkainen@pirsy.fi

Pirsy ylläpitää myös syöpään sairastuneille vertaistuellisia Facebook-ryhmiä >>