Vertaistuki läheiselle

Saman kokenut ymmärtää usein parhaiten. Parhaimmillaan vertaistuki tukee läheistä käsittelemään sairastumisen mukanaan tuomaa elämänmuutosta, omaa suhtautumista siihen sekä sopeutumaan tilanteeseen. Syöpään sairastuneen läheisenä voit saada tueksesi vertaistukihenkilön tai käydä keskusteluja yhdistyksen ylläpitämässä läheisten Facebook-ryhmässä.

Koronavirus vaikuttaa Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen toimintaan, lue päivittyvä verkkotiedote täältä >>

Huomioithan että, voit tavata vertaistukihenkilön vain terveenä. Jos sinulla tai samassa taloudessa asuvalla on flunssan kaltaisia oireita (kuume, yskä, hengenahdistus, lihaskivut, väsymys, nuha, pahoinvointi tai ripuli), pitää tapaamiskerta siirtää tai perua.

Vertaistukihenkilöt läheisille

Yhdistyksen kouluttamat vapaaehtoiset vertaistukihenkilöt

• ovat omakohtaisesti kokeneet millaista on olla läheisenä syöpään sairastuneen rinnalla
  • jakavat kokemustasi, kuuntelevat ja antaa tukea, ymmärrystä ja kannustusta sairauden aiheuttamassa elämänmuutoksessa
  • voivat keskustella kanssasi puhelimessa tai tavata kasvotusten.
  • ovat sitoutuneet vaitiolovelvollisuuteen, myös tukisuhteen päätyttyä.

Lisätietoja ja vertaistukihenkilöpyynnöt:
Lähetä vertaistukihenkilöpyyntö tästä >>  tai p. 03 2499 200

Myös syöpään sairastuneille on vertaistukihenkilöitä >>

Nuorten sururyhmä

Nuori, oletko menettänyt läheisesi? Painaako sinua suru? Et ole yksin. Meillä alkaa ryhmä sinulle. Yhdessä saman kokeneiden kanssa voit käsitellä kokemaasi turvallisessa ilmapiirissä, saada ymmärrystä ja selviytymiskeinoja eteenpäin.

Ryhmään voivat hakea noin 10-16-vuotiaat, vanhemman tai sisaruksen kuolemankokeneet nuoret. Suositeltavaa on, että menetyksestä on kulunut vähintään kuusi kuukautta. Menetyksestä voi olla kulunut myös pidemmän aikaa.

Ryhmässä teemme erilaisia tehtäviä ja pohdimme keinoja olon helpottamiseen.Voit jakaa omaa kokemustasi turvallisesti, kuten sinusta hyvältä tuntuu.
Osallistujien toivotaan sitoutuvan jokaiselle ryhmäkerralle. Toiminta on uskonnollisesti ja aatteellisesti sitoutumatonta. Ryhmän ohjaajana toimii Mirka Virtanen (sosiaalipsykologi, YTM, perhe- ja paripsykoterapeutti-koulutuksessa). Hakuajan päätyttyä olemme yhteydessä kaikkiin hakijoihin ja varmistamme, että ryhmä on sopiva hakijalle.

ti 31.8.-12.10. klo 17.00-18.30
Kriisikeskus Osviitta, Sorinkatu 4 C, Tampere

Lisätietoja ja ilmoittautuminen viimeistään 13.8.2021:
mirka.virtanen@outlook.com

Ryhmän järjestää Pirkanmaan mielenterveys ry, Kriisikeskus Osviitta

Tunteet verkkoon -etäryhmä 13-15-vuotiaille nuorille

Tunteet verkkoon -etäryhmä tarjoaa tukea 13-15 -vuotiaille nuorille, joiden vanhempi on kuollut syöpään.

Etäryhmän tavoitteena on auttaa ryhmäläistä tunnistamaan ja vahvistamaan selviytymiskeinoja, voimavaroja ja vahvuuksia.

Ryhmässä tehdään yhdessä erilaisia tehtäviä ja pohditaan, miten omaan oloon voi vaikuttaa ja miten omaa oloa voi helpottaa erilaisissa arjen tilanteissa, joissa surukin läsnä. Ryhmässä on mahdollisuus jakaa omaa kokemusta turvallisesti muiden ryhmäläisten kanssa, joilla on samankaltainen menetystausta.

• Etäryhmä on valtakunnallinen, joten voit hakea ryhmään mistä päin tahansa.
  • Ryhmään otetaan 6-8 osallistujaa.
  • Kyse on ennaltaehkäisevästä tuesta, ryhmä ei toimi kriisiryhmänä. Suositeltavaa on, että menetyksestä on kulunut vähintään 6 kuukautta. Menetyksestä voi olla kulunut myös jo pidemmän aikaa.
  • Hakuajan päätyttyä kaikkiin hakijoihin ollaan yhteydessä ja varmistetaan, että ryhmä on sopiva hakijalle.
  • Osallistuminen vaatii toimivan nettiyhteyden, tietokoneen tai älylaitteen, jossa on kamera.
  • Ryhmiä ohjaavat sosiaali- ja kasvatusalan ammattilaiset.

Ryhmä kokoontuu kerran viikossa, kuusi kertaa:

ma 27.9.–1.11.2021 klo 17.00–18.00.

Ilmoittaudu viimeistään 6.9.2021 tästä >>

Lisätietoa voit kysyä ryhmän ohjaajilta:
Mirka Virtanen, Suomen Syöpäyhdistys ry, mirka.virtanen@cancer.fi, 050 3207 203
Pia Ilves, Lounais-Suomen Syöpäyhdistys ry, pia.ilves@lssy.fi, 044 4515 655

Ryhmät toteuttaa yhteistyössä Lounais-Suomen Syöpäyhdistys ry, Suomen Syöpäyhdistys ry ja Nuoret lesket ry.

Pirsyn -Facebook-ryhmät läheisille

Pirsyn Rinnallakulkijat FB

Pirsyn Rinnallakulkijat on läheisten oma Facebook-ryhmä, jossa on mahdollista käydä vertaistuellisia keskusteluita.

Voit liittyä yksityiseen Pirsyn Rinnallakulkijat -Facebook-ryhmään linkistä: https://www.facebook.com/groups/rinnallakulkijat/

Yhdessä eteenpäin -FB

Yhdessä eteenpäin -Facebookryhmä on tarkoitettu lapsiperheiden vanhemmille, kun vanhempi sairastaa syöpää ja perheessä on ainakin yksi 0-17 -vuotias lapsi. Ryhmässä on mahdollista käydä vertaistuellisia keskusteluita ja tavoitteena on vanhempien voimavarojen tukeminen ja piristäminen silloin kuin syöpä on osa perheen arkea.

Voit liittyä yksityiseen Yhdessä eteenpäin -Facebook-ryhmään linkistä: https://www.facebook.com/groups/yhdessaeteenpain/

Facebook-ryhmien ylläpito ja liittyminen

Pirsyn Facebook-ryhmiä ylläpitävät yhdistyksen työntekijät. Kaikki ryhmät ovat yksityisiä ja vain ryhmän jäsenet voivat nähdä, keitä ryhmässä on ja mitä jäsenet julkaisevat. Ryhmään liittyessä tulee vastata muutamaan kysymykseen  ja hyväksyä ryhmän säännöt.

Lisätietoa Pirsyn Facebook-ryhmistä voit kysyä kaisa.ronkainen@pirsy.fi

Pirsy ylläpitää myös syöpään sairastuneille vertaistuellisia Facebook-ryhmiä >>