Henkilökohtainen tuki

Syöpään sairastuminen herättää paljon kysymyksiä ja huolta sairastuneelle. Diagnoosin jälkeen monia auttaa tapahtuneesta ja sen herättämistä ajatuksista ja tunteista puhuminen. Onpa syöpään sairastuminen sinulle ensimmäinen kerta, sairaus uusinut tai olo tuntuu tyhjältä hoitojen jälkeen, älä jää yksin vaan tule keskustelemaan ammattilaisen kanssa. Olemme tukena, kun syöpä koskettaa elämääsi. Keskusteluajat ammattilaistemme kanssa eivät korvaa syöpähoidoistasi vastaavan tahon antamaa neuvontaa, tutkimusta tai hoitoa.

Tietopäivät

Syöpä tuo mukanaan monenlaisia uusia asioita ja herättää kysymyksiä niin sairaudesta, hoidoista, sairauden vaikutuksista kuin palveluistakin.
Sairauskohtaiset tietopäivät on tarkoitettu äskettäin syöpään sairastuneille ja niissä keskitytään tiettyyn syöpätautiin, sen hoitoon ja toipumisen tukemiseen. Asiantuntijaluentojen lomassa on myös mahdollisuus keskustella samankaltaisessa tilanteessa olevien kanssa. Yhdistyksen sairaanhoitaja ja kokemustoimija ovat mukana myös Taysin ensitietotilaisuuksissa, jotka on suunnattu sekä sairastuneille että läheisille.

Rintaproteesi

Lääkärikeskus Pirsy välittää rintaproteeseja naisille, joiden rinta on syövän takia leikattu joko osittain tai kokonaan. Lääkärikeskuksemme kautta voit myös uusia rintaproteesin.

Vertaistuki

Saman kokenut ymmärtää usein parhaiten. Vertaistukitoiminnan tavoitteena on syöpään sairastuneen ja hänen läheistensä selviytymisen ja voimavarojen tukeminen silloin kun syöpä on osa arkea. Vertaistukitoiminta täydentää ammattilaisten tarjoamaa tukea. Parhaimmillaan vertaistuki tukee sairastunutta ja läheistä käsittelemään sairastumista, omaa asennettaan siihen sekä auttaa sopeutumaan tilanteeseen tai tuo iloa ja virkistystä.

Kurssit

Haluamme, että jokainen syöpään sairastunut ja hänen läheisensä saa omaan elämäntilanteeseensa sopivaa sopeutumisvalmennusta ja kuntoutusta.

Liikunta

Sairastumisen jälkeen monia askarruttaa, millainen liikunta on sopivaa. Syövästä toipuminen ja voimien vahvistuminen tapahtuvat jokaisen kohdalla omaa tahtia ja vähitellen.
Syöpäyhdistyksen liikuntapalvelut tukevat sairaudesta toipumista, onpa syöpään sairastuminen sinulle ensimmäinen kerta tai sairaus uusinut. Henkilökohtaisessa liikuntaneuvonnassa saat yksilöllistä opastusta liikkumiseen vointisi huomioiden. Kuntoutumista tukevissa liikuntaryhmissä tapaat toisia samankaltaisessa tilanteessa olevia ja pääset liikkumaan ammattilaisten ohjaamana.
Tärkeintä on itseään kuunnellen kokeilla ja löytää itselle sopivia liikkumisen tapoja, jotka tuovat hyvää mieltä ja vahvistavat oloa pikkuhiljaa.

Syöpä ja työ

Työelämäpalvelun tarkoituksena on tarjota tukea työikäisille syöpään sairastuneille. Työssä jatkaminen tai töihin tai opintoihin palaaminen voi olla hankalaa, ja oma työkyky voi mietityttää. Työelämäpalvelussa saat asiantuntijan apua oman tilanteesi kartoitukseen ja suunnitelmien tekemiseen. Palvelu on maksutonta.

Virkistys

Hoitojen ja kuntoutumisen lisäksi pienet irtiotot ja tauot sairastumisen sanelemasta arjesta ovat tärkeitä voimien keräämisen kannalta. Virkistystoimintamme on suunnattu syöpään sairastuneille. Järjestämme muun muassa tapahtumia ja retkiä. Lisäksi Tampereen kylpylässä on jäsenten haettavissa täysin varusteltu huoneisto omaehtoiseen lomailuun.