Henkilökohtainen tuki

Syöpään sairastuminen herättää paljon huolta ja kysymyksiä sekä sairastuneella että läheisillä. Neuvontahoitajamme vastaanotolle voit tulla maksutta keskustelemaan, saamaan tukea ja tietoa juuri sinulle sopivista kuntoutumisen tukimuodoista. Ammattitaitoiset hoitajamme tekevät myös sairaanhoidollisia toimenpiteitä. Tarvittaessa löydät kauttamme myös terapeuttista tukea.

Sairauskohtaiset tietopäivät

Sairauskohtaiset tietopäivät on tarkoitettu äskettäin syöpään sairastuneille. Tilaisuudessa käsitellään kyseistä syöpätautia, hoitoa ja toipumista. Ohjelmaan sisältyy asiantuntijaluento ja aikaa on varattu myös kysymyksille. Tietopäivässä on myös mahdollisuus keskustella samankaltaisessa tilanteessa olevien kanssa.

Rintaproteesi

Pirkanmaan Syöpäyhdistys välittää rintaproteeseja naisille, joiden rinta on syövän takia leikattu joko osittain tai kokonaan. Kauttamme voit myös uusia rintaproteesin.

Vertaistuki

Saman kokenut ymmärtää usein parhaiten syöpään sairastunutta ja tämän läheistä. Vertaistukitoimintamme tavoitteena on syöpään sairastuneen ja hänen läheistensä selviytymisen ja voimavarojen tukeminen, silloin kun syöpä on osa arkea.

Huoleti - tukiverkosto taskussasi

Huoleti on vertaistuen ja arjen avun mobiilisovellus huolen kohdanneelle ja hänen läheisilleen. Huoletin avulla voit löytää muita samanlaisessa tilanteessa olevia, koota oman vertaisverkostosi ja jakaa kokemuksiasi vastavuoroisesti. Voit kutsua omia läheisiäsi tukiverkostoosi ja pyytää helposti apua. Läheisten on helppoa vastata pyyntöihin ja tarjota apuaan. Huoleti auttaa kohtaamaan haastavinakin hetkinä, jotta arki voisi jatkua eikä kenenkään tarvitsisi jäädä yksin.

Kurssit

Haluamme, että jokainen syöpään sairastunut ja hänen läheisensä saa omaan elämäntilanteeseensa sopivaa tukea ja kuntoutusta. Sopeutumisvalmennus- ja kuntoutuskurssit tarjoavat tietoa ja tukea ammattilaisilta fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen toipumiseen sekä vertaistukea.

Liikunta

Sairastumisen jälkeen liikkuminen on turvallista aloittaa vertaisryhmässä. Liikuntaryhmät tukevat omasta terveydestä huolehtimista ja ylläpitävät toimintakykyä elämässä eteenpäin. Ryhmiin ovat tervetulleita sekä miehet että naiset.

Minä, syöpä ja työ

Millaisia työelämän haasteita sairastuminen voi synnyttää? Missä asioissa työntekijä olisi kaivannut työpaikan tukea sairastuttuaan tai töihin paluun koittaessa hoitojen jälkeen? Miten sanoittaa syövän mentävä aukko CV:ssä? Minkälaisia hyviä kokemuksia on muille jaettavaksi? Työelämähanke tarjoaa vertaistukea, kannustusta, tietoa, verkostoja ja tapahtumia.

Virkistys

Hoitojen ja kuntoutumisen lisäksi pienet irtiotot ja tauot sairastumisen sanelemasta arjesta ovat tärkeitä voimien keräämisen kannalta. Virkistystoimintamme on suunnattu syöpään sairastuneille. Järjestämme muun muassa tapahtumia ja retkiä. Lisäksi Tampereen kylpylässä on jäsenten haettavissa täysin varusteltu huoneisto omaehtoiseen lomailuun.