Henkilökohtainen tuki

Syöpään sairastuminen herättää paljon kysymyksiä ja huolta sekä sairastuneelle että läheiselle. Jokainen kokee sairastumisen omalla tavallaan. Diagnoosin jälkeen monia auttaa lisätiedon saaminen ja tapahtuneesta puhuminen. Onpa syöpään sairastuminen sinulle ensimmäinen kerta, sairaus uusinut tai olo tuntuu tyhjältä hoitojen jälkeen, älä jää yksin vaan tule keskustelemaan sairaanhoitajan kanssa. Myös läheiset voivat varata ajan itselleen sairaanhoitajan vastaanotolle jakamaan huolia ja saamaan tukea. Olemme tukena, kun syöpä koskettaa omaa tai läheisesi elämää. Lämpimästi tervetuloa, yksin tai yhdessä. Samalla kuulet tietoa juuri sinulle sopivista kuntoutumisen tukimuodoista. Tarvittaessa löydät kauttamme myös terapeuttista tukea.

Sairauskohtaiset tietopäivät

Sairauskohtaiset tietopäivät on tarkoitettu äskettäin syöpään sairastuneille. Tilaisuudessa käsitellään kyseistä syöpätautia, hoitoa ja toipumista. Ohjelmaan sisältyy asiantuntijaluento ja aikaa on varattu myös kysymyksille. Tietopäivässä on myös mahdollisuus keskustella samankaltaisessa tilanteessa olevien kanssa.

Rintaproteesi

Pirkanmaan Syöpäyhdistys välittää rintaproteeseja naisille, joiden rinta on syövän takia leikattu joko osittain tai kokonaan. Kauttamme voit myös uusia rintaproteesin.

Vertaistuki

Saman kokenut ymmärtää usein parhaiten syöpään sairastunutta ja tämän läheistä. Vertaistukitoimintamme tavoitteena on syöpään sairastuneen ja hänen läheistensä selviytymisen ja voimavarojen tukeminen silloin kun syöpä on osa arkea. Vertaistukitoiminta täydentää ammattilaisten tarjoamaa tukea.

Vertaistukihenkilöinä ja vertaistukiryhmien ohjaajina toimivat yhdistyksen kouluttamat vapaaehtoiset, joilla on omakohtainen kokemus elämästä syövän kanssa. Voit oman tilanteesi ja toiveesi mukaan pyytää henkilökohtaista vertaistukihenkilöä tai osallistua vertaistukiryhmään, jossa tutustut useisiin samankaltaisessa tilanteessa oleviin. Parhaimmillaan vertaistuki tukee sairastunutta ja läheistä käsittelemään sairastumista, omaa asennettaan siihen sekä sopeutumaan tilanteeseen.

Huoleti - tukiverkosto taskussasi

Huoleti on vertaistuen ja arjen avun mobiilisovellus huolen kohdanneelle ja hänen läheisilleen. Huoletin avulla voit löytää muita samanlaisessa tilanteessa olevia, koota oman vertaisverkostosi ja jakaa kokemuksiasi vastavuoroisesti. Voit kutsua omia läheisiäsi tukiverkostoosi ja pyytää helposti apua. Läheisten on helppoa vastata pyyntöihin ja tarjota apuaan. Huoleti auttaa kohtaamaan haastavinakin hetkinä, jotta arki voisi jatkua eikä kenenkään tarvitsisi jäädä yksin.

Kurssit

Haluamme, että jokainen syöpään sairastunut ja hänen läheisensä saa omaan elämäntilanteeseensa sopivaa sopeutumisvalmennusta ja kuntoutusta.

Liikunta

Sairastumisen jälkeen monia askarruttaa millainen liikunta on sopivaa. Syövästä toipuminen ja voimien vahvistuminen tapahtuvat jokaisen kohdalla omaa tahtia ja pikkuhiljaa. Sairastumisen jälkeen kannattaa käydä henkilökohtaisessa liikuntaneuvonnassa, jossa saat yksilöllistä opastusta liikkumiseen vointisi huomioiden. Liikunnallisissa vertaisryhmissämme tapaat toisia samankaltaisessa tilanteessa olleita ja pääset liikkumaan kuntosi mukaan turvallisesti ja ammattilaisten ohjaamana. Liikunta tukee omasta terveydestä huolehtimista ja ylläpitää toimintakykyä. Tärkeintä on itseään kuunnellen kokeilla ja löytää itselle sopivia liikkumisen tapoja, jotka tuovat hyvää mieltä ja vahvistavat oloa pikkuhiljaa.

Arjen ystävät

Arjen ystävät ovat yhdistyksemme koulutettuja vapaaehtoisia, jotka voivat lähteä syöpää sairastavien kaveriksi ulkoilemaan tai asioille, tulla juttuseuraksi tai apukäsiksi pieniin kotiaskareisiin. Arjen ystävät tekevät kanssasi yhdessä asioita, eivät puolesta. Arjen ystäviä löydät myös Huoleti-mobiilisovelluksesta. Tunnistat heidät Pirsy-nimimerkistä.

Minä, syöpä ja työ

Millaisia työelämän haasteita sairastuminen voi synnyttää? Missä asioissa työntekijä olisi kaivannut työpaikan tukea sairastuttuaan tai töihin paluun koittaessa hoitojen jälkeen? Miten sanoittaa syövän mentävä aukko CV:ssä? Minkälaisia hyviä kokemuksia on muille jaettavaksi? Työelämähanke tarjoaa vertaistukea, kannustusta, tietoa, verkostoja ja tapahtumia.

Virkistys

Hoitojen ja kuntoutumisen lisäksi pienet irtiotot ja tauot sairastumisen sanelemasta arjesta ovat tärkeitä voimien keräämisen kannalta. Virkistystoimintamme on suunnattu syöpään sairastuneille. Järjestämme muun muassa tapahtumia ja retkiä. Lisäksi Tampereen kylpylässä on jäsenten haettavissa täysin varusteltu huoneisto omaehtoiseen lomailuun.