Henkilökohtainen tuki

Syöpään sairastuminen herättää paljon kysymyksiä ja huolta sairastuneelle. Jokainen kokee sairastumisen omalla tavallaan. Diagnoosin jälkeen monia auttaa lisätiedon saaminen ja tapahtuneesta puhuminen. Onpa syöpään sairastuminen sinulle ensimmäinen kerta, sairaus uusinut tai olo tuntuu tyhjältä hoitojen jälkeen, älä jää yksin vaan tule keskustelemaan sairaanhoitajan kanssa. Olemme tukena, kun syöpä koskettaa elämääsi.

Sairauskohtaiset tietopäivät

Sairauskohtaiset tietopäivät on tarkoitettu äskettäin syöpään sairastuneille. Tilaisuudessa käsitellään kyseistä syöpätautia, hoitoa ja toipumista. Ohjelmaan sisältyy asiantuntijaluento ja aikaa on varattu myös kysymyksille. Tietopäivässä on myös mahdollisuus keskustella samankaltaisessa tilanteessa olevien kanssa.

Rintaproteesi

Lääkärikeskus Pirsy välittää rintaproteeseja naisille, joiden rinta on syövän takia leikattu joko osittain tai kokonaan. Lääkärikeskuksemme kautta voit myös uusia rintaproteesin.

Vertaistuki

Saman kokenut ymmärtää usein parhaiten syöpään sairastunutta ja tämän läheistä. Vertaistukitoimintamme tavoitteena on syöpään sairastuneen ja hänen läheistensä selviytymisen ja voimavarojen tukeminen silloin kun syöpä on osa arkea. Vertaistukitoiminta täydentää ammattilaisten tarjoamaa tukea.

Vertaistukihenkilöinä ja vertaistukiryhmien ohjaajina toimivat yhdistyksen kouluttamat vapaaehtoiset, joilla on omakohtainen kokemus elämästä syövän kanssa. Voit oman tilanteesi ja toiveesi mukaan pyytää henkilökohtaista vertaistukihenkilöä tai osallistua vertaistukiryhmään, jossa tutustut useisiin samankaltaisessa tilanteessa oleviin. Parhaimmillaan vertaistuki tukee sairastunutta ja läheistä käsittelemään sairastumista, omaa asennettaan siihen sekä sopeutumaan tilanteeseen.

Kurssit

Haluamme, että jokainen syöpään sairastunut ja hänen läheisensä saa omaan elämäntilanteeseensa sopivaa sopeutumisvalmennusta ja kuntoutusta.

Liikunta

Sairastumisen jälkeen monia askarruttaa millainen liikunta on sopivaa. Syövästä toipuminen ja voimien vahvistuminen tapahtuvat jokaisen kohdalla omaa tahtia ja vähitellen. Syöpäyhdistyksen liikuntapalvelut tukevat sairaudesta toipumista, onpa syöpään sairastuminen sinulle ensimmäinen kerta tai sairaus uusinut. Henkilökohtaisessa liikuntaneuvonnassa saat yksilöllistä opastusta liikkumiseen vointisi huomioiden. Samalla tapaat toisia samankaltaisessa tilanteessa olleita ja pääset liikkumaan ammattilaisten ohjaamana. Tärkeintä on itseään kuunnellen kokeilla ja löytää itselle sopivia liikkumisen tapoja, jotka tuovat hyvää mieltä ja vahvistavat oloa pikkuhiljaa.

Arjen ystävät

Arjen ystävät ovat yhdistyksemme koulutettuja vapaaehtoisia, jotka voivat lähteä syöpää sairastavien kaveriksi ulkoilemaan, asioille tai juttuseuraksi kahville. Arjen ystävät tekevät kanssasi yhdessä asioita, eivät puolesta.

Minä, syöpä ja työ

Millaisia työelämän haasteita sairastuminen voi synnyttää? Missä asioissa työntekijä olisi kaivannut työpaikan tukea sairastuttuaan tai töihin paluun koittaessa hoitojen jälkeen? Miten sanoittaa syövän mentävä aukko CV:ssä? Minkälaisia hyviä kokemuksia on muille jaettavaksi? Työelämähanke tarjoaa vertaistukea, kannustusta, tietoa, verkostoja ja tapahtumia.

Virkistys

Hoitojen ja kuntoutumisen lisäksi pienet irtiotot ja tauot sairastumisen sanelemasta arjesta ovat tärkeitä voimien keräämisen kannalta. Virkistystoimintamme on suunnattu syöpään sairastuneille. Järjestämme muun muassa tapahtumia ja retkiä. Lisäksi Tampereen kylpylässä on jäsenten haettavissa täysin varusteltu huoneisto omaehtoiseen lomailuun.