Keskusteluajat

Syöpään sairastuminen herättää paljon kysymyksiä ja huolta sekä sairastuneelle että läheiselle. Omasta tilanteesta ja jaksamisesta on hyvä keskustella yhdistyksen asiantuntijoiden kanssa jo siinä vaiheessa, kun sinulla epäillään syöpää tai se on juuri todettu, hoitojen aikana tai niiden jälkeen. Tuemme myös parantumatonta syöpää sairastavia.

Asiantuntijoidemme vastaanotoille voit varata maksuttoman keskusteluajan, jos

• olet huolestunut syöpään sairastumisesta
  • sinulla on hiljattain todettu syöpä
  • hoitosi ovat jo päättyneet ja olet seurantavaiheessa
  • sairastat parantumatonta syöpää
  • sinulle on aloitettu palliatiivinen hoito tai saattohoito

Keskusteluaikoja tarjoavat aina koulutetut sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilaiset. Keskusteluajat toteutetaan vastaanotolla kasvotusten, puhelimitse tai Teams-videotapaamisena. Halutessasi voimme tulla myös käymään luonasi esimerkiksi kotona tai hoitoyksikössä.

Huomioithan, että

• asiantuntijoillamme ei ole käytössään aiempia terveystietojasi, vaan keskustelu käydään sen perusteella, mitä itse haluat tuoda esille.
  • Pirsyn keskusteluvastaanotolla käynnistä ei tule kirjauksia OmaKantaan.
  • Keskusteluajat asiantuntijoidemme kanssa eivät korvaa syöpähoidoista vastaavan tahon antamaa neuvontaa, tutkimusta tai hoitoa.
  • Yhdistyksen tarjoamat palvelut eivät poissulje muita palveluita (esim. julkiset palvelut, perus- tai erikoissairaanhoito, työterveyshuolto) vaan täydentävät niitä.

Keskusteluajat kiireettömissä tilanteissa

Keskusteluvastaanotolla saat jakaa asiantuntijan kanssa syöpään liittyviä kokemuksia, pohtia yhdessä keinoja ja ratkaisuja syövän muuttamaan elämäntilanteeseen ja jaksamiseen. Keskusteluvastaanotolla huomioimme sairastuneet ja läheiset yksilöllisesti ja kokonaisvaltaisesti. Tarvittaessa opastamme täydentävien palveluiden piiriin.

Varaa maksuton keskusteluaika itsellesi tai tule käynnille läheisesi kanssa.

Ajanvaraus

Voit varata keskusteluajan netin kautta. Siirry ajanvaraukseen tästä  >>

Keskusteluajat akuuteissa kriisitilanteissa

Syöpään voi liittyä monenlaisia järkyttäviä uutisia, esimerkiksi

• sinulla tai läheiselläsi todetaan syöpä täysin yllättäen
  • hoidot eivät ole tehonneet toivotusti
  • oman tai läheisesi syövän todetaan uusiutuneen
  • alun alkaen tulee tieto, ettei syöpää pystytä parantamaan

Järkyttyneenä tai syöpään liittyvän voimakkaan ahdistuksen kanssa tuen tarve voi tulla äkillisesti. Pyrimme järjestämään soittoajan kriisityöntekijälle samalle tai seuraavalle arkipäivälle. Puhelun aikana on mahdollista varata vastaanottoaika.

Akuutit kriisikeskusteluajat ovat psyykkistä ensiapua, jossa kriisityöntekijät ovat tukenasi ja turvanasi ahdistus-, pelko- ja kriisireaktioiden ajan, kunnes olosi tasaantuu ja löydät riittävästi voimavaroja tilanteeseesi. Akuutin kriisivaiheen jälkeen opastamme löytämään sinua hyödyttäviä palveluita.

Akuutit kriisikeskusteluajat ovat maksuttomia.

Ajanvaraus

Vain puhelimitse toimistosta p. 03 2499 200

Maksuttomat keskusteluajat ovat myös läheisiä varten

Lue lisää täältä >>

Seksuaalineuvonta

Seksuaalisuus on olennainen osa elämää jo syntymästä lähtien ja jokaisella on omanlaisensa suhde itseensä, kehoonsa ja mielihyvän tunteisiin. Seksuaalisuus ja omat mieltymykset usein myös muuttuvat eri elämäntilanteissa.

Syöpään sairastuminen ja sen erilaiset hoitomuodot tuovat lähes aina muutoksia myös omaan seksuaalisuuteen sekä läheisiin ihmissuhteisiin. Muutokset voivat näkyä ja tuntua niin kehossa ja ajatuksissa kuin tunteissakin.

Syövän ja syöpähoitojen muutoksia seksuaalisuuteen voivat olla esimerkiksi

• minäkuvan muutokset, muuttunut kehonkuva ja vaikutukset seksuaaliseen identiteettiin
  • vaikutukset hedelmällisyyteen
  • vaihdevuosioireet
  • erilaiset seksuaalihäiriöt, kuten haluttomuus, erektiohäiriöt, yhdyntäkivut, kiihottumis- tai orgasmihaasteet
  • muutokset parisuhteessa tai muissa läheisissä ihmissuhteissa

Seksuaalineuvojan vastaanotolle ovat tervetulleita kaikki syöpään sairastuneet kaikissa sairauden vaiheissa, myös parantumatonta syöpää sairastavat. Myös läheiset voivat kohdata monenlaisia tunteita ja huolia parisuhteeseen liittyen. Ajan seksuaalineuvontaan voikin varata myös sairastuneen läheinen.

Vastaanotolle voi tulla myös yhdessä läheisen kanssa. Vastanotto tarjoaa turvallisen ja luottamuksellisen tilan pohtia ratkaisuja seksuaalisuuteen liittyviin haasteisiin, kysymyksiin ja ajatuksiin. Syöpähoidot eivät estä hyvää ja nautinnollista elämää.

Seksuaalineuvojan vastaanotto on maksuton. Käyntimäärä vastaanotolla on yksilöllinen, usein 2-5 kertaa. Yksilövastaanoton kesto on 60 min, useamman henkilön kesken 90 min.

Voit varata ajan netin kautta. Siirry ajanvaraukseen tästä  >>

Suunta eteenpäin -yksilöohjaus

Syöpään sairastumisen jälkeen voi olla haasteita elää itselle mielekästä arkea, sopeutua hoitojen tuomiin toimintakyvyn muutoksiin ja kuntoutua niistä. Myös elämä parantumattoman syövän kanssa tuo usein omanlaisensa haasteet toimintakykyyn ja jaksamiseen.

Suunta eteenpäin -yksilöohjauksessa saat yksilöllistä tukea kuntoutumiseen ja terveyden edistämiseen, sekä arjen voimavarojen tunnistamiseen syöpähoitojen päätyttyä tai sairastaessasi parantumatonta syöpää. Kokonaisvaltaiseen tilanteen kartoittamiseen ja tavoitteelliseen suunnitelmaan perustuvassa valmennuksellisessa palvelussa saat tarpeitasi vastaavan tuen muutoksen saavuttamiseen ja hyvinvoinnin vahvistamiseen.

Yksilöohjauksessa saat oman työntekijän, joka on rinnallasi koko polun ajan. Palvelun kesto on noin 6-12 kk. Voit olla ohjauksen asiakkaana samanaikaisesti, kun saat palveluita muilta tahoilta, esim. terveyskeskuksesta tai työterveydestä. Palvelu ei korvaa julkisia palveluja, vaan täydentää niitä.

Yksilöohjaus on maksutonta, eikä siihen tarvita lähetettä. Voit varata ajan syöpähoitojesi päätyttyä tai jos sairastat parantumatonta syöpää, voit varata ajan milloin tahansa.

Voit varata ajan netin kautta. Siirry ajanvaraukseen tästä  >>

Tapaa meidät Taysissa

Sairaalakäyntisi ohella voit poiketa lyhyeen keskusteluhetkeen, mikäli oma tai läheisesi syöpään sairastuminen ja siihen liittyvät asiat askarruttavat. Tarvittaessa voimme tehdä ajanvarauksen maksuttomalle keskusteluvastaanotolle. Samalla kerromme myös muista palveluistamme, joista voisi olla sinulle hyötyä

Pirsyn työntekijä on tavattavissa Tays Radiuksen aulatilassa:

ke 24.1., 21.2., 20.3., 17.4. ja 15.5.2024 klo 9.00-12.00

Tays Radius, Sädetie 6, 1. krs, Tampere

Voit myös poiketa juttusille Taysin OLKA-pisteillä. OLKA-piste on potilas- ja vammaisjärjestöjen oma kohtaamispaikka. Pirsyn työntekijä tai vapaaehtoinen on tavattavissa OLKA-pisteellä kerran kuukaudessa. Poikkea juttusille, kun syöpään liittyvät asiat askarruttavat, niin kerromme palveluistamme.

Taysissa löydät OLKA-pisteen kulkemalla pääovista sisään ja käytävää pitkin kohti vanhaa pääaulaa. OLKA-piste on lasiovien jälkeen vasemmalla. Hatanpään sairaalassa OLKA-piste sijaitsee pääaulassa.

Pirsyn väkeä on tavattavissa:

Tays Keskussairaalan OLKA-pisteellä

ke 10.1., 6.3. ja 8.5.2024 klo 9.00-12.00

Tays, Elämänaukio Kuntokatu 2, Tampere

Tays Hatanpään OLKA-pisteellä

ke 7.2. ja 3.4.2024 klo 9.00-12.00

Tays Hatanpää, Hatanpäänkatu 24, Tampere

Hyödyllisiä linkkejä

Lue lisää lapsiperheille ja sureville suunnatuista palveluistamme

Lapset puheeksi -keskustelut >>

Lapsiperheiden palveluseteli >>