Rintaproteesi

Välitämme rintaproteeseja naisille, joiden rinta on syövän takia leikattu joko osittain tai kokonaan. Kauttamme voit myös uusia rintaproteesin.

Jos rintasi on syövän takia leikattu joko osittain tai kokonaan, saat rintaproteesin Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen kautta. Rintaproteesi on tärkeä apuväline kehon symmetrian säilyttämisessä sekä niska-hartiaseudun ryhtivirheen ehkäisyssä ja vähentämisessä.

Sovituskäynnillä saat kiireettä tutustua erilaisiin proteesivaihtoehtoihin ammattilaisen avustuksella. Sovituksen yhteydessä on mahdollista keskustella mieltä askarruttavista asioista ja tarpeesi mukaan ohjaamme sinua muidenkin palveluiden
pariin.

Rintaproteesi on sinulle maksuton, tarvitset vain maksusitoumuksen.

Lisätiedot ja ajanvaraus:

Voit varata ajan rintaproteesin sovitukseen netin kautta. Siirry ajanvaraukseen tästä  >>

Ajan voit varata myös puhelimitse 03 2499 200.

Ensimmäisen proteesin sovittaminen

Pirkanmaalla rintaproteesien välitys on keskitetty Pirkanmaan Syöpäyhdistykseen. Proteesin sovittamiseen varataan aika, kun leikkausalue on parantunut eikä siinä ole enää turvotusta. Pirkanmaan Syöpäyhdistyksessä on monipuolinen rintaproteesivalikoima, josta valitaan Sinulle sopiva proteesi.

Sovitusta helpottaa, jos otat mukaasi yksivärisen T-paidan tai vastaavan.

Maksusitoumus on oltava mukana sovituksessa, oli sitten kyseessä ensimmäinen tai myöhemmin hankittava proteesi.

Proteesin uusiminen

Maksusitoumus uusitaan, jos proteesi rikkoutuu, kuluu, katoaa tai jos uusiminen on tarpeellista merkittävän painonmuutoksen vuoksi. Proteesin käyttöikä on yleensä parisen vuotta.

Taysin syövänhoidon vastuualue kustantaa tarvittaessa rintaproteesin uusimisen silloin, kun rintasyövän hoito tai seuranta tapahtuu siellä (puh. 03 311 63379).

Kun seuranta siirtyy terveyskeskukseen, maksusitoumuksen myöntää terveyskeskus, jonne Sinun on otettava yhteyttä uuden maksusitoumuksen hankkimista varten.

Tamperelaisten potilaiden proteesien uusiminen hoidetaan seurannan siirtyessä terveyskeskukseen lääkinnällisen kuntoutuksen toimiston kautta (puh. 040 8063 998)