Rintaproteesi

Pirkanmaan Syöpäyhdistys välittää rintaproteeseja naisille, joiden rinta on syövän takia leikattu joko osittain tai kokonaan. Kauttamme voit myös uusia rintaproteesin.

Rintaproteesin hankkiminen

Jos rinta poistetaan kokonaan, annetaan sairaalasta leikkauksen jälkeen tilapäinen ensiproteesi (vanuproteesi). Noin kuukauden kuluttua leikkauksesta on sopiva ajankohta hankkia yksilöllinen silikoniproteesi. Rinnan poiston jälkeen suositellaan proteesin päivittäistä käyttöä ryhdin ylläpitämiseksi ja niska-hartiaseudun vaivojen ehkäisemiseksi.

Rinnan osapoiston jälkeen osaproteesi saattaa joskus olla tarpeen.

Maksusitoumus

Rinnan poiston (tai osapoiston) jälkeen saat maksusitoumuksen rintaproteesin hankkimista varten siitä yksiköstä, jossa leikkaus on tehty. Saat yhdet taskulliset proteesiliivit proteesin mukana.

Jos haluat työn tai harrastusten vuoksi toisen rintaproteesin (esim. uimaproteesin), se on hankittava omalla kustannuksella.

Ensimmäisen proteesin sovittaminen

Pirkanmaalla rintaproteesien välitys on keskitetty Pirkanmaan Syöpäyhdistykseen (Hämeenkatu 5A, 7 kerros, 33100 Tampere, puh. 03 249 9200). Proteesin sovittamiseen varataan aika, kun leikkausalue on parantunut eikä siinä ole enää turvotusta. Pirkanmaan Syöpäyhdistyksessä on monipuolinen rintaproteesivalikoima, josta valitaan Sinulle sopiva proteesi. Sovitusta helpottaa, jos otat mukaasi yksivärisen T-paidan tai vastaavan.

Maksusitoumus on oltava mukana sovituksessa, oli sitten kyseessä ensimmäinen tai myöhemmin hankittava proteesi.

Proteesin uusiminen

Maksusitoumus uusitaan, jos proteesi rikkoutuu, kuluu, katoaa tai jos uusiminen on tarpeellista merkittävän painonmuutoksen vuoksi. Proteesin käyttöikä on yleensä parisen vuotta.

•  Taysin syövänhoidon vastuualue kustantaa tarvittaessa rintaproteesin uusimisen silloin, kun rintasyövän hoito tai seuranta tapahtuu siellä (puh. 03 311 63379).
  • Kun seuranta siirtyy terveyskeskukseen, maksusitoumuksen myöntää terveyskeskus, jonne Sinun on otettava yhteyttä uuden maksusitoumuksen hankkimista varten.
  • Tamperelaisten potilaiden proteesien uusiminen hoidetaan seurannan siirtyessä terveyskeskukseen Hatanpään Lääkinnällisen kuntoutuksen kautta (puh. 040 8063998)
  • Jos proteesi on rikkoutunut tai menettänyt ryhtinsä takuuaikana (1—2 vuotta valmistajasta riippuen), ei tarvita maksusitoumusta, vaan voit ottaa suoraan yhteyttä Pirkanmaan Syöpäyhdistykseen (puh. 03 2499 200).