Periytyvyysneuvonta

Syöpää esiintyy lähes jokaisessa suvussa. Useimmiten ei kuitenkaan ole kyse perinnöllisestä syöpäalttiudesta. Syöpä ei sairautena periydy, mutta syövälle altistava geenivirhe voi periytyä. Geenivirhe ei siirry kaikille suvun jäsenille eivätkä kaikki virheellisen geenin saaneet sairastu syöpään.

Onko minulla suurentunut riski sairastua syöpään?

Periytyvyysneuvonnassa selvitetään alttiutta periytyvään syöpään. Periytyvyysneuvonta on tarkoitettu yli 18-vuotiaille ja siinä arvioidaan ainoastaan asiakkaana olevan henkilön riskiä.

Ensimmäinen askel periytyvyysalttiuden selvittämiseen on koulutetun sairaanhoitajan tekemä selvitys suvun syöpäsairauksista. Tätä havainnoillistaa sukupuu. Riskiarvioon vaikuttavat esimerkiksi syöpään sairastuneiden määrä, sairastumisikä, syöpätyyppi ja useampien syöpäkasvainten mahdollinen esiintyminen samalla henkilöllä.

Jos sukutiedot viittaavat keskimääräistä suurempaan syöpäalttiuteen, sairaanhoitaja suosittelee jatkoselvityksiä syöpälääkärin vastaanotolla. Tarvittaessa lääkäri voi tehdä lähetteen perinnöllisyyslääkärin vastaanotolle, jossa annetaan tarkempi perinnöllisyysneuvonta ja päätetään geenitutkimuksista.

Varaa aika p. 03 2499 200.

Hinnaston näet tästä linkistä.