Yleisöluennot

Yleisöluennot ovat kaikille avoimia maksuttomia asiantuntijaluentoja. Tältä sivulta löydät myös yleisöluentojen tallenteet.

Koronavirus vaikuttaa Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen toimintaan, lue päivittyvä verkkotiedote täältä >>

Huomioithan, että voit osallistua kasvokkain toteutettavalle yleisöluennolle vain terveenä. Jos sinulla tai samassa taloudessa asuvalla on flunssan kaltaisia oireita (kuume, yskä, hengenahdistus, lihaskivut, väsymys, nuha, pahoinvointi tai ripuli), osallistuminen pitää perua p. 03 2499 200.

Ravinnon vaikutus lievän tulehdustilan ehkäisyssä ja hillitsemisessä

Luennoitsijana Reijo Laatikainen, ravitsemusterapeutti, FT, MBA, Lääkärikeskus Aava

ti 20.10.2020 klo 18.00-19.00
Sampolan auditorio, Sammonkatu 2, Tampere

Yhteistyössä:

Tampereen Diabetesyhdistys, Tampereen Sydänyhdistys, Pirkanmaan Allergia- ja Astmayhdistys ja Tampereen seudun työväenopisto

Verkkoluento: Gynekologisten syöpien ehkäisy, toteaminen ja hoito

ti 6.10.2020 klo 18.30.
Etäyhteys verkkoluentoon aukeaa puoli tuntia ennen luennon alkua.

Luennoitsijana Auni Lindgren, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri

Tarkempia ohjeita ja etäyhteys luennolle löytyy tästä linkistä >>

Verkkoluennon järjestää Pohjois-Savon Syöpäyhdistys yhteistyössä Kuopion Kansalaisopiston kanssa.

Maailman palliatiivisen hoidon ja saattohoidon päivänä keskustelutilaisuus

la 10.10.2020 klo 16.30

Joka vuosi lokakuun toisena lauantaina vietetään maailman palliatiivisen hoidon ja saattohoidon päivää. Päivän tarkoituksena on lisätä ja vahvistaa kansalaisten, ammattilaisten ja päättäjien tietoisuutta elämän loppuvaiheen hoidosta, eli palliatiivisesta hoidosta sekä saattohoidosta; Mitä on palliatiivinen hoito? Miten hyvä saattohoito järjestetään?

10.10.2020 maailman palliatiivisen hoidon ja saattohoidon päivänä Kuopion yliopistollisen sairaalan (KYS) Palliatiivinen poliklinikka ja Pohjois-Savon Syöpäyhdistys järjestävät yhteistyössä avoimen yleisötilaisuuden Kuopion Kaupungintalon juhlasalissa. Nyt on mahdollisuus asiantuntijoiden, ammattilaisten, päättäjien ja kansalaisten kohtaamiseen sekä ajatusten vaihtoon. Samalla tietoisuus ja ymmärrys hyvästä elämä loppuvaiheen hoidosta lisääntyy. Tilaisuus on seurattavissa etäyhteyden kautta >> Tilaisuuden voi katsoa tallenteena myös jälkikäteen.

Hyvän palliatiivisen hoidon ja saattohoidon järjestämistä Suomessa ohjaavat tuoreet kansalliset suositukset, jotka julkaistiin joulukuussa 2019. Yhteiskunnallista keskustelua elämän​​​ loppuvaiheen hoidosta tarvitaan lisää. Päivän sisällöksi toivomme avointa, luonnollista keskustelua useasta eri näkökulmasta.

Lisätietoja Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksestä >>

Verkkoluento: ”Miksi juuri minulle? – perinnöllisyyslääkärin näkökulma syöpäsairauksiin”

ke 21.10.2020 klo 17.00
Luennoisijana Tanja Saarela, perinnöllisyyslääkäri

Lisätietoja ja linkki verkkoluentoon Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen verkkosivuilta >>

Luennon järjestävät Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistykset.

Webinaari: Geenitieto syöpää selättämässä

to 29.10.2020 klo 9.00-13.30

Webinaarissa käsitellään geenitiedon hyödyntämistä syöpäpotilaiden hoidon yhteydessä eri näkökulmista. Webinaari on maksuton ja suunnattu kaikille aiheesta kiinnostuneille. Tarkemman ohjelman näet täältä >>

Ilmoittautuminen webinaariin tämän linkin kautta >>

Webinaarin järjestävät yhteistyössä Tays Syöpäkeskus ja Tampereen ammattikorkeakoulun Profitu Geenikartta terveyteen -hanke.

Luentotallenteet

Liikunnan merkitys toipumiselle

21.9.2020
Liikunta on tärkeää syövästä toipuvalle sekä syöpäsairaalle. Liikunnan on todettu olevan syöpäpotilaille turvallista myös hoitojen aikana. Sen on todettu parantavan elämänlaatua, vähentävän hoitojen haittavaikutuksia ja parantavan fyysistä suorituskykyä. Liikunta ei lisää syövän leviämistä vaan päinvastoin, vahvistaa elimistön omia puolustusmekanismeja ja auttaa jaksamaan sairauden ja hoitojen kanssa.

Suolistosyövän hoito ja elämäntavat

23.9.2019 Luennoitsijana Heidi Penttinen, Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen ylilääkäri, LT, syöpätautien erikoislääkäri, psykoterapeutti.
Yhteistyössä Colores, Pirkanmaan Syöpäyhdistys ja Merck.

Suolistosyöpä ja vaihtoehtohoidot

23.9.2019 Luennoitsijana Veera Salminen, syöpätautien erikoislääkäri, Tays Tampere.
Yhteistyössä Colores, Pirkanmaan Syöpäyhdistys ja Merck.