Syöpäsairaudet ja -hoidot

Pirkanmaalla noin 3 200 ihmistä sairastuu vuosittain syöpään. Se tarkoittaa noin 60 ihmistä viikossa. Koko Suomessa todettiin vuonna 2020 noin 35 000 uutta syöpää.

Taloudellinen tilanne

Syöpä tuo mukanaan myös kysymyksiä ja huolta toimeentulosta, korvauksista ja maksuista.

Apuvälineet ja -keinot

Syöpään liittyvät yleisimmät apuvälineet ovat peruukki, rintaproteesi ja tukihihat. Tietoa niistä, mutta myös muista mahdollisista apukeinoista, on kerätty tähän.

Auttavat puhelimet ja oppaat

Kun syöpään liittyvät asiat mietityttävät tai kaipaat tietoa tai tukea, voit hakea apua ja neuvoja mm. erilaisten neuvontapalveluiden kautta.

Mielen hyvinvointi

Syöpään sairastuminen vaikuttaa kehon lisäksi mieleen. Mielen hyvinvointi onkin tiukassa tilanteessa tärkeää ja voi auttaa jaksamaan eteenpäin.

Lapsiperheiden palveluverkosto

Syövän haastaman arjen pyörittäminen vaatii monelta vanhemmalta jaksamista jo niin paljon, ettei palveluverkoston selvittämiseen enää liikene voimia. Siksi olemme koonneet tälle sivulle tietoa lapsiperheille suunnatuista julkisista ja järjestöjen palveluista Pirkanmaalla. Suorien linkkien kautta löydät tarkempia tietoja ja tarvittavat yhteystiedot.

Elämän loppuvaihe

Palliatiivisen hoidon tavoitteena on turvata elämänlaatu sekä jokaisen oikeus yksilölliseen hyvään elämään sen jokaisessa vaiheessa. Parantumatonta syöpää sairastava joutuu syövän edetessä luopumaan monista asioista ja lopulta jossain vaiheessa kohtaamaan kuoleman. Oman elämän rajallisuuden ymmärtäminen voi aiheuttaa eksistentiaalista ahdistusta. Elämän loppuvaiheeseen liittyy myös monenlaisia käytännön asioiden järjestelyitä, jotka vaativat voimia.

Läheisen kuoleman jälkeen

Kuoleman jälkeen omaisten täytyy huolehtia myös monista käytännön asioista. Sivulle olemme koonneet linkkejä, joista löytyy mm. järjestelyä helpottavia listoja hoidettavista asioista.