Vapaaehtoistoiminta

Vapaaehtoistoimintamme tarjoaa merkityksellistä tekemistä ja toimintaa kaikille, joita syöpä on koskettanut. Pirsyn vapaaehtoisena voit toimia erilaisissa tehtävissä ja tuoda oman erityisosaamisesi järjestömme tärkeään työhön syöpään sairastuneiden ja läheisten hyväksi. Syöpäjärjestöjen yhteinen tavoite on hyvä elämä ilman syöpää ja syövästä huolimatta. Vapaaehtoiset ovat tärkeässä roolissa ammattilaisten rinnalla tämän tavoitteen saavuttamisessa.

Vapaaehtoiset ovat järjestömme keskeinen voimavara. Vuonna 2023 yhdistyksessä toimi 66 vapaaehtoista. Lisäksi yhdistyksen luottamustehtäviä hoiti 11 henkilöä. Vapaaehtoisten antama aika yhdistyksen, syöpään sairastuneiden ja läheisten hyväksi oli uskomattomat 1217 tuntia! Kaiken kaikkiaan erilaisia vapaaehtoistehtäviä oli 13, erilaisia koulutuksia järjestettiin 12 kertaa ja virkistyksen äärelle kokoonnuttiin vuoden aikana neljä kertaa, muun muassa museokäynnille ja pikkujouluihin.

Arvot

Vapaaehtoistoimintaamme ohjaavat arvot ovat

• tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus
    • kohtaamme kaikki ihmiset inhimillisesti, tasa-arvoisesti ja kunnioittaen, toimintamme on uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumatonta
  • arvostus
    • vapaaehtoiset ovat järjestömme keskeinen voimavara – ilman heitä moni asia jäisi tekemättä. Kerromme vapaaehtoisten panoksesta ja merkityksestä muille, kiitämme ja tarjoamme virkistystä vapaaehtoisille
  • yhteisöllisyys
    • toivotamme uudet ja vanhat vapaaehtoiset tervetulleeksi porukkaan ja huolehdimme kaikki yhdessä siitä, että yhteishenki pysyy myönteisenä ja kannustavana. Huolehdimme vapaaehtoistemme hyvinvoinnista ja tuemme, koulutamme ja ohjaamme heitä tehtävissään.
  • luotettavuus
    • toimintamme on tieteellisyyteen perustuvaa, luotettavaa ja luottamuksellista, pidämme kiinni sovitusta.
  • saavutettavuus
    • tarjoamme monenlaisia tehtäviä erilaisissa elämäntilanteissa oleville ihmisille, jotka haluavat tehdä hyvää syöpään sairastuneiden ja läheisten eteen

Vapaaehtoistoiminnan periaatteet

Teemme vapaaehtoistemme kanssa kirjallisen sopimuksen, joka sisältää muun muassa seuraavaa:

• vaitiolovelvollisuus sitoo sekä yhdistyksen työntekijöitä että vapaaehtoisia
  • vapaaehtoistehtävässä et voi toimia päihtyneenä, olemme myös savuton yhteisö
  • toimiessasi vapaaehtoistehtävässä olet sitoutunut Pirsyn toimintaperiaatteisiin ja arvoihin
  • emme maksa palkkaa tai palkkiota, mutta korvaamme tehtävästä mahdollisesti aiheutuneita kuluja ja huolehdimme omalta osaltamme siitä, että vapaaehtoistoiminta on mielekästä ja antoisaa
  • annamme vapaaehtoisillemme riittävästi tietoa ja välineitä tehtävänsä hoitamiseen
  • tarjoamme tukea mahdollisten ongelmatilanteiden selvittelyyn ja tehtävässä esille tulevien tilanteiden käsittelyyn
  • valitsemme oikeat ihmiset oikeisiin tehtäviin; myös yhdistys voi luopua vapaaehtoisesta, mikäli vapaaehtoinen ei toimi yhteisen sopimuksen mukaan
  • varmistamme, ettei vapaaehtoistoiminta korvaa ammattityötä
  • vapaaehtoisena saat itse määritellä mihin tehtäviin osallistut ja kuinka paljon ja sopia siitä yhdessä Pirsyn kanssa

Vapaaehtoistehtävät

Koulutus

Tarjoamme kaikille vapaaehtoisillemme perehdytyksen ja tarvittavan koulutuksen tehtävään. Koulutuksen kesto vaihtelee tehtävän mukaan.

Tuki ja ohjaus

Pirsyn vapaaehtoisena sinulla on tukenasi vapaaehtoistoiminnan tiimin työntekijä. Yksilöohjausta saat aina tarvittaessa ja ryhmätyönohjausta järjestetään vertaistukihenkilönä tai saattohoidon tukihenkilönä toimiville.

Virkistys

Järjestämme kaikille eri tehtävissä toimiville vapaaehtoisillemme säännöllisesti yhteisiä virkistyshetkiä. Virkistystapahtumat ovat hyvä tilaisuus tavata laajemmin Pirsyn vapaaehtoistoiminnan porukkaa.

Hae mukaan!

7.8.2023
Nyt etsimme vertaistukihenkilöitä erityisesti läheisille ja parantumatonta syöpää sairastaville

Lue lisää tiedotteesta

Haastattelemme kaikki vapaaehtoiseksi haluavat. Haastattelun aikana kerromme sinulle lisää meistä ja vapaaehtoistoiminnastamme ja tutustumme paremmin sinuun. Yhdessä pohdimme millainen tehtävä voisi olla sinulle sopiva. Talkootehtäviin rekrytoidaan vapaaehtoisia tapahtumakohtaisesti, talkoolaisia emme haastattele.

Hae mukaan vapaaehtoistoimintaan

Vapaaehtoistoiminnan tiimi

Kristiina MattssonKristiina Mattsson
vapaaehtoistoiminnan koordinaattori, saattohoidon tukihenkilöt