Liikunta

Syöpään sairastumisen jälkeen monia askarruttaa, millainen liikunta on sopivaa. Toipuminen ja voimien vahvistuminen tapahtuvat jokaisen kohdalla omaa tahtia. Tärkeintä on itseään kuunnellen kokeilla ja löytää itselle sopivia liikkumisen tapoja, jotka tuovat hyvää mieltä ja vahvistavat oloa pikkuhiljaa. Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen liikuntapalvelut tukevat sairaudesta toipumista ja kuntoutumista.

13.3.2020 Koronavirus vaikuttaa Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen toimintaan, lue päivittyvä verkkotiedote täältä >>

• Henkilökohtainen liikuntaneuvonta on peruttu
  • Vesijumppa, Kuntojumppa, Lymfaryhmä ja Jooga on peruttu.
  • Yleiset liikuntavuorot on peruttu.

Henkilökohtainen liikuntaneuvonta

Kun haluat syöpähoitojen jälkeen ohjausta sinulle sopiviin ja kuntoutumista tukeviin liikkumisen tapoihin, fysioterapeuttimme Mervi Liehu tekee kanssasi henkilökohtaisen liikuntasuunnitelman, jota voit vointisi huomioiden toteuttaa turvallisesti arjessasi.

Hinta: 25 €

Lisätietoja ja ajanvaraus:
toimisto puh. 03 2499 200

Kuntouttava ryhmäliikunta on suunnattu ensisijaisesti enintään 2 vuotta sitten syöpään sairastuneille tai kroonisesti syöpäsairaille.

Kuntouttavat liikuntaryhmät

Vesijumppa

Vesijumppa on ohjattua vesiliikuntaa syövän sairastaneille. Se sisältää alkulämmittelyn, eri lihasryhmien liikuntaosiot sekä loppuvenyttelyn. Sauna on käytettävissä ennen ja jälkeen jumpan. Ohjaajana toimii fysioterapeutti.

Ryhmään otetaan 15 osallistujaa hakemusten perusteella. Ryhmä kokoontuu kerran viikossa, 10 kertaa.

ti 11.2.-14.4.2020 klo 18.00-18.45  Peruttu.
Tammenlehväkeskus Kenttäkatu 17, Tampere

Hinta: 80 euroa

Ensikertalaisen etu: -10 %  Kuntojumpan tai  Lymfaryhmän hinnasta.

Kuntojumppa

Kuntojumppa on helppoa, ohjattua ja tehokasta liikuntaa syövän sairastaneille. Tunti sisältää lihaskunnon harjoittelua ja kehonhallintaharjoituksia ja venyttelyä erilaisten apuvälineiden avulla. Ohjaajana toimii yhdistyksen fysio- ja lymfaterapeutti.

ke 12.2.-22.4.2020 (ei 26.2.) klo 16.00-17.00 Peruttu.
Liikuntatila Onkosportti Hämeenkatu 5 A, 7 krs. Tampere

Lymfaryhmä

Leikkausarpi kiristää? Turvotusta ylä- tai alaraajassa? Nesteen kertymistä kainalon alapuolelle?

Syövän sairastaneiden Lymfaryhmässä opastetaan tekemään harjoitteita, joiden avulla ennaltaehkäistään ja lievitetään turvotusta raajoissa.
Helppoja ja turvallisia harjoitteita voi jatkossa toteuttaa omatoimisesti kotona.

Ohjelmaan kuuluu kevyt lämmittely, istuen tehtävät lymfaharjoitteet sekä rentoutus. Ohjaajana toimii yhdistyksen fysio- ja lymfaterapeutti.

ke 12.2.-22.4.2020 (ei 26.2.) klo 15.00-16.00 Peruttu.
Liikuntatila Onkosportti Hämeenkatu 5 A, 7 krs., Tampere

Jooga

Ryhmä tarjoaa joogaohjaajan opastamana lempeää joogaa, hengitysharjoituksia ja rentoutumista. Aloittaakseen ei tarvitse olla voimakas tai venyvä,
vaan joogaan voi osallistua juuri sellaisena kuin on. Ryhmään otetaan 10 osallistujaa hakemusten perusteella. Ryhmä kokoontuu kerran viikossa, 10 kertaa.

to 13.2.-23.4.2020 (ei 9.4.) klo 17.00-18.00 Peruttu.
Liikuntatila Onkosportti Hämeenkatu 5 A, 7 krs., Tampere

Yleinen liikuntavuoro

Yhdistyksen liikuntatila kuntosalilaitteineen ja liikuntavälineineen on käytettävissä omatoimiseen kuntoiluun.

Yleiset liikuntavuorot on peruttu toistaiseksi koronaviruksesta johtuvien toiminnan rajoitusten vuoksi.

Tästä pääset tutustumaan Liikuntatila Onkosporttiin >>

Tietoa liikunnasta syöpäpotilaalle