Syöpä ja työ

Millaisia työelämän haasteita sairastuminen voi synnyttää? Missä asioissa työntekijä kaipaa työpaikan tukea sairastuttuaan tai töihin paluun koittaessa hoitojen jälkeen? Miten sanoittaa syövän mentävä aukko CV:ssä? Minkälaisia hyviä kokemuksia on muille jaettavaksi? Työelämäpalvelu tarjoaa vertaistukea, tietoa ja kannustusta.

Työelämäpalvelun tarkoituksena on helpottaa syöpään sairastuneen paluuta työelämään tarjoamalla fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista tukea.

Syöpään sairastunut voi kaivata tukea työnhaussa, työssä jaksamisessa ja/tai työhön palaamisessa. Töihin paluu voi olla hankalaa, eikä monipuolista tukea välttämättä ole saatavilla syöpähoitojen päätyttyä. Hoitavat tahot eivät aina osaa riittävästi ottaa huomioon työn merkitystä ja työhön paluun haasteita kuntoutuksessa. Työelämäpalvelu on osallistujalle maksutonta.

Töihin paluun tueksi järjestämme

• yksilöllistä tukea, ohjausta ja neuvontaa
  • vertaistukiryhmiä

Tietoa Pirkanmaan alueen toiminnasta löydät

Minä, syöpä ja työ -sivusto

Työelämäpalvelu on alkanut Pirkanmaalla vuonna 2018 osana STEA:n rahoittamaa työelämähanketta, josta vastaa Suomen Syöpäpotilaat ry. Yhteistyökumppaneina hankkeessa ovat Suomen Syöpäyhdistys sekä Etelä-Suomen, Pirkanmaan ja Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistykset. Työelämähankkeessa tehdyiltä syöpä ja työ – verkkosivuilta löydät tietoa syövän ja työelämän yhteensovittamisen kysymyksistä ja ohjeita sairastuneelle sekä ammattilaisille.

Siirry Minä, syöpä ja työ sivustolle >>
Lue Terveisiä työelämästä – blogisarjaa >>

Syöpä ja työ -ryhmätoiminta

Vertaisryhmä 2.9.-7.10.2019

Syöpä ja työ – ryhmään voit osallistua olitpa työssä oleva tai työtön. Ryhmän on tarkoitus tukea hyvinvointia ja jaksamista. Ryhmän toiminta tähtää vertaistuen lisäksi henkilökohtaisten voimavarojen lisäämiseen. Ryhmä kokoontuu yhteensä kuusi kertaa 2.9.-7.10.2019 maanantaisin klo 16:30-18 Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen kokoustila Koskenparras, Pellavatehtaankatu 12.

Käsiteltäviä teemoja ovat mm:
Oma (työ-)hyvinvointi, ilmenneet ongelmat, mikä kuormittaa, tunteet ja pelot sekä voimavarojen tunnistaminen. Aiheita lähestytään käytännön tehtävin ja harjoituksin.

Lisätietoja ja ilmoittautuminen:
kuntoutuksen asiantuntija Tuuli Mähönen tuuli.mahonen@pirsy.fi tai p. 050 4775 165

Yksilöllinen tuki

Ota rohkeasti yhteyttä, kun tarvitset tukea ja tsemppiä työelämään liittyvissä kysymyksissä Pirkanmaalla:

Tuuli Mähönen
kuntoutuksen asiantuntija