Työelämä- ja opiskelupalvelut

Työhön, opiskeluihin ja ammattiin liittyvät asiat voivat mietityttää jo syöpähoitojen aikana. Moni syöpään sairastunut pohtii, kuinka pystyy palaamaan työelämään, mistä löytää töitä, kertoako tai miten kertoa syövästä tai millaiseen työhön voimat riittävät syöpähoitojen jälkeen. Joskus vakava sairastuminen muuttaa omia arvoja eikä aiempi uravalinta tunnukaan enää oikealta. Parantumatonta syöpää sairastava voi pohtia pitkin matkaa, miten jaksaa työssä tai milloin on sopiva hetki jäädä pois työelämästä.

Me Pirsyllä tunnemme erityisesti syöpäsairauksiin ja niiden hoitoihin liittyvät haasteet työkyvyssä, sekä erilaiset tukemisen keinot. Autamme löytämään sinulle sopivan polun takaisin työelämään, opintoihin tai tarvittaessa eläkkeelle.

Yksilöohjaus

Jos kaipaat tukea työhön, opiskeluihin tai ammattiin liittyvissä asioissa syöpään sairastumisen jälkeen, varaa aika yksilöohjaukseen.

Yksilöohjauksessa esimerkiksi

• Voimme yhdessä kartoittaa tilannettasi ja sinulle sopivia vaihtoehtoja
  • Saat tukea oman osaamisesi, vahvuuksiesi ja voimavarojesi tunnistamiseen.
  • Voimme yhdessä etsiä keinoja työssä tai opiskelussa jaksamiseen.
  • Voimme yhdessä pohtia ja selvitellä arvoihisi sopivia ratkaisuja.
  • Voit valmistautua työterveysneuvotteluun ja/tai kuntoutuksen ohjaaja voi tulla mukaasi työterveysneuvotteluun tukihenkilön/asiantuntijan ominaisuudessa
  • Saat tukea ammatilliseen kuntoutukseen hakeutumiseen
  • Voimme myös yhdessä päivittää ansioluetteloasi tai täyttää tarvittaessa hakemuslomakkeita.
  • Voimme pohtia sinulle sopivaa hetkeä palata työhön ja tehdä konkreettisen suunnitelman työssä jaksamista tukevasta työhön paluusta

Yksilöohjaus on maksutonta, eikä siihen tarvita lähetettä. Voit varata ajan missä tahansa sairastumisen vaiheessa, oletpa työelämässä, yrittäjä, työtön tai opiskelija. Jos sairastat parantumatonta syöpää, voit varata ajan milloin tahansa.

Työelämäpalvelumme yksilöohjaus täydentää julkisia ja työterveyshuollon palveluja, joten voit olla useamman tahon asiakkaana samanaikaisesti.

Ajanvaraus:

Voit varata ajan netin kautta. Siirry ajanvaraukseen tästä  >>

Ajan voit varata myös puhelimitse kuntoutuksen asiantuntija Eve Hell p. 050 477 5165 tai toimisto 03 2499 200

Tauon paikka -työelämäryhmä

Jos työhön paluu tai työssä jaksaminen mietityttää sairastumisen jälkeen ja toivot saavasi vinkkejä ja oivalluksia työelämässä jatkamisen tueksi, hae mukaan työelämäryhmään. Tavoitteena on löytää keinoja työssä jaksamiseen.

Ryhmä tarjoaa tietoa ja keskustelua eri teemoista mm. (työ-) hyvinvointi, sairastumisen ja työn yhteensovittamisen haasteet, konkreettiset keinot työelämässä jatkamiseen ja jaksamiseen sekä voimavarojen ja vahvuuksien tunnistaminen. Pääset myös jakamaan kokemuksiasi yhdessä toisten samassa tilanteessa olevien kanssa. Ryhmässä tehdään myös muutamia tehtäviä.

Työelämäryhmä on tarkoitettu työikäisille syöpään sairastuneille työssä oleville, työttömille, yrittäjille ja opiskelijoille.

Ryhmään valitaan hakemusten perusteella 8 osallistujaa. Ryhmää ohjaa yhdistyksen kuntoutuksen asiantuntija.

Ryhmä on maksuton ja kokoontuu kerran viikossa, 5 kertaa:

ma 2.9.-30.9.2024 klo 16.30-18 (seurantatapaaminen 13.1.2025)
Pirkanmaan Syöpäyhdistys, Hämeenkatu 5 A, Tampere

Hakuaika 8.7.-18.8.2024 Ilmoittautumis- ja hakulomakkeet ovat täytettävissä kunkin tapahtuman/kurssin kohdalla ilmoitetun ajan. Kaikkiin hakijoihin ollaan yhteydessä hakuajan päätyttyä.

Jätä hakemuksesi tästä >> tai soita p. 03 2499 200.

Cafe Pirsy -työelämäkahvila

Cafe Pirsy on hengähdystauko vertaisten parissa työikäisille syöpään sairastuneille. Ryhmän keskustelu on vapaamuotoista ja tarjoaa mahdollisuuden jakaa työelämään ja työhön paluuseen liittyviä haasteita ja hyviä vinkkejä toisten saman kokeneiden kanssa.

Lue tarkemmat tiedot kahvilasta täältä >>

Työelämämentorit

Yhdistyksen kouluttamat vapaaehtoiset työelämämentorit

• tarjoaa vertaistukea sairastuneelle syövän aiheuttamissa muutoksissa ja työelämään liittyvissä asioissa
  • ovat omakohtaisesti sairastaneet syöpää ja palanneet työelämään sairastumisen jälkeen
  • jakavat kokemuksiasi työhön paluuseen ja työssä jaksamiseen liittyvissä asioissa, kuuntelevat ja antavat tukea, ymmärrystä ja kannustusta syöpään ja työelämään liittyvissä asioissa.
  • tukee sairausloman aikana, työhön palatessa tai työssä jatkaessa

Syöpäsairauksia ja työtehtäviä on erilaisia, joten emme välttämättä pysty tarjoamaan työelämämentoria, jolla on sama sairaus ja sama ammatti kuin sinulla. Pyrimme kuitenkin tarjoamaan työelämämentoria, jonka työtehtävät olisivat jossain määrin samantyylisiä kuin sinulla (esimerkiksi asiantuntijatyö, asiakaspalvelutyö). Sairauden ja hoitojen tuomat haasteet työhön palatessa ja työssä jaksamisessa ovat monesti samankaltaisia ja tukikeinot samantyylisiä. Työelämämentorin kanssa voit tavata kasvotusten tai etäyhteydellä/puhelimitse.

Täytä työelämämentoripyyntö tästä >>

Lisätietoja työelämä- ja opiskelupalveluista