Syöpä ja työ

Työelämäpalvelun tarkoituksena on tarjota tukea työikäisille syöpään sairastuneille. Työssä jatkaminen tai töihin tai opintoihin palaaminen voi olla hankalaa, ja oma työkyky voi mietityttää. Työelämäpalvelussa saat asiantuntijan apua oman tilanteesi kartoitukseen ja suunnitelmien tekemiseen. Palvelu on maksutonta.

Työ on monella tavalla merkityksellistä. Se tarjoaa yhteisön johon kuulua, mutta myös toimeentulon omaan arkeen. Sairastuminen voi herättää monia kysymyksiä ja huolta työssä jatkamisen mahdollisuuksiin liittyen. Miten oma työkyky palautuu, mistä löytää töitä jos on työtön, täytyykö syövästä kertoa työhaastattelussa ja miten jaksan työssäni syöpähoitojen jälkeen.

Työelämäpalvelussa tilannettasi voidaan kartoittaa yhdessä. Saat tarvittaessa esimerkiksi ohjausta kuntoutukseen hakeutumiseen ja hakemuslomakkeiden täyttämiseen, apua työterveysneuvotteluun valmistautumiseen tai ansioluettelon päivittämiseen työnhakua varten. Vertaisryhmässä voit jakaa kokemuksia toisten kanssa myös siitä,  mistä on ollut hyötyä ja apua töihin tai opintoihin palatessa ja mikä on tukenut työssä jaksamista. Palvelu on maksutonta etkä tarvitse lähetettä. Palveluun tullaksesi, sinun tarvitsee vain ottaa yhteyttä ja varata aika.

Töihin paluun tueksi järjestämme

• yksilöllistä tukea ja neuvontaa
  • vertaistapaamisia

Tietoa Pirkanmaan alueen toiminnasta löydät

Minä, syöpä ja työ -sivusto

Työelämäpalvelu on alkanut Pirkanmaalla vuonna 2018 osana STEA:n rahoittamaa työelämähanketta, josta vastaa Suomen Syöpäpotilaat ry. Yhteistyökumppaneina hankkeessa ovat Suomen Syöpäyhdistys sekä Etelä-Suomen, Pirkanmaan ja Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistykset. Työelämähankkeessa tehdyiltä syöpä ja työ – verkkosivuilta löydät tietoa syövän ja työelämän yhteensovittamisen kysymyksistä ja ohjeita sairastuneelle sekä ammattilaisille.

Siirry Minä, syöpä ja työ sivustolle >>
Lue Terveisiä työelämästä – blogisarjaa >>

Syöpä ja työ -ryhmätoiminta

Tauon paikka – työelämäkahvila

Tauon paikka on hengähdystauko vertaisten parissa työikäisille syöpään sairastuneille. Tauon paikka tarjoaa mahdollisuuden jakaa työelämään ja työhön palaamiseen liittyviä haasteita ja hyviä vinkkejä toisten saman kokeneiden kanssa.

Voit tulla piipahtamaan Tauon paikkaan töiden jälkeen ennen kotiin menoa, tai vaikka jo sairaslomasi aikana kotoa käsin. Voit olla paikalla itsellesi sopivan ajan. Ryhmä on maksuton, ei ennakkoilmoittautumista. Paikalla on Pirsyn työntekijä.

Tauon paikka pidetään maanantaisin kerran kuussa  klo 16-18 osoitteessa Hämeenkatu 5 A 7.kerros:

27.1.

24.2.

23.3.

20.4.

18.5.

Lisätietoja:
kuntoutuksen asiantuntija Tuuli Mähönen tuuli.mahonen@pirsy.fi tai p. 050 4775 165

Yksilöllinen tuki

Ota rohkeasti yhteyttä, kun tarvitset tukea ja tsemppiä työelämään tai opintoihin liittyvissä kysymyksissä Pirkanmaalla:

Tuuli Mähönen
kuntoutuksen asiantuntija