Tietopäivät

Syöpä tuo mukanaan monenlaisia uusia asioita ja herättää kysymyksiä niin sairaudesta, hoidoista, sairauden vaikutuksista kuin palveluistakin.

Pirsyn kautta saat luotettavaa asiantuntijatietoa. Pirsyn teemaluennot ovat napakoita asiantuntijaluentoja erilaisista syöpään sairastuneita ja läheisiä koskettavista aiheista. Etäyhteyden kautta järjestettäville teemaluennoille voi osallistua kauempaakin. Sairauskohtaisissa tietopäivissä keskitytään tiettyyn syöpätautiin, sen hoitoon ja toipumisen tukemiseen. Asiantuntijaluentojen lomassa on mahdollisuus keskustella samankaltaisessa tilanteessa olevien kanssa. Yhdistyksen asiantuntija ja kokemustoimija ovat mukana myös Taysin ensitietotilaisuuksissa, jotka on suunnattu sekä sairastuneille että läheisille.

Iltapäivä eturauhassyöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen

Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen ja Tays Syöpäkeskuksen yhdessä järjestämässä tilaisuudessa kuulet ajankohtaista asiaa eturauhassyövän hoidosta ja asiantuntija-alustuksia tärkeistä teemoista. Samalla saat mahdollisuuden tavata vertaisiasi.

Tilaisuus on tarkoitettu eturauhassyöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen.

ma 18.11.2024 klo 12-16

Tays Finn-Medi 5, Biokatu 12, 1. krs, iso kokoushuone, Tampere

Ilmoittautumisaika 14.10.-10.11.2024 Ilmoittautumis- ja hakulomakkeet ovat täytettävissä kunkin tapahtuman/kurssin kohdalla ilmoitetun ajan.

Yhteistyössä:

Tays Syöpäkeskuksen logoPropo ry logo

Taysin ensitietotilaisuudet

Ensitietotilaisuus on tarkoitettu syöpään äskettäin sairastuneille ja syöpähoitojen alkuvaiheessa oleville aikuisille potilaille läheisineen. Tilaisuudessa saat ajankohtaista tietoa eri asiantuntijoilta sekä uusia näkökulmia sairastumisen aiheuttamassa muuttuneessa elämäntilanteessa. Ohjelmassa on myös Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen sairaanhoitajan ja kokemustoimijan puheenvuorot. Ensitietopäivän aikana on mahdollisuus myös keskusteluun ja ajatusten vaihtamiseen.

ma 19.8., 9.9., 14.10. ja 11.11.2024 klo 11.30-15.15

Tays R-rakennus, 2. krs, syöpätautien poliklinikan iso neuvotteluhuone, Sädetie 6, Tampere / Voit osallistua myös Teamsin välityksellä

Ilmoittauduthan viim. viikko ennen tilaisuutta: Tays kuntoutusohjaaja p. 050 305 5058

Lisätietoja ja mahdolliset poikkeukset >>

Tays Syöpäkeskuksen logo

Teemaluennot

Etäyhteyden kautta järjestettävät teemaluennot on suunnattu syöpään sairastuneille ja läheisille sekä kaikille aiheesta kiinnostuneille. Myös ammattilaiset ja opiskelijat ovat tervetulleita.

Ilmoittautumisen jälkeen saat sähköpostiisi vahvistuksen ilmoittautumisestasi. Osallistumislinkki luennolle lähetetään ilmoittautuneille muutamaa päivää ennen luentoa.

Luennot ovat maksuttomia.

Ravinto syövän ehkäisyssä ja tukihoitona -mikä on avuksi, mikä huuhaata?

Oikeanlaisella ravitsemuksella on merkitystä syövän ennaltaehkäisyssä. Oikeanlainen ravitsemus tukee jaksamista myös syöpään sairastuessa ja syöpähoitojen aikana.

Ravitsemukseen liittyy paljon erilaisia uskomuksia. Mikä niistä on totta, mikä huuhaata?

Luennoitsijana toimii ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen, joka puhuu tutkitun ravitsemustiedon puolesta.

ke 28.8.2024 klo 16-17

Ilmoittautumisaika 29.7.-25.8.2024 Ilmoittautumis- ja hakulomakkeet ovat täytettävissä kunkin tapahtuman/kurssin kohdalla ilmoitetun ajan.

Seksuaalisuus, parisuhde ja syöpä

Vakavan sairastumisen myötä arkinen elämä pysähtyy ja asettaa pari- tai intiimisuhteen uuden eteen. Suhteen merkitys korostuu sairastumisen seurauksena -onko suhteesta tukea vai taakkaa, tuoko se voimavaroja vai kuluttaako se niitä? Sekä sairastunut että hänen kumppaninsa käsittelee sairautta eri tavalla ja usein myös eri tahtiin.

Luennolla saat tietoa siitä, miten syöpään sairastuminen voi vaikuttaa suhteeseen ja mitä voit itse tehdä pitääksesi huolta suhteesta, sen tunneyhteydestä sekä seksuaalisuudesta.

Luennoitsijana toimii sairaanhoitaja, seksuaalineuvoja Janika Rättö.

to 21.11.2024 klo 16-17

Ilmoittautumisaika 21.10.-17.11.2024 Ilmoittautumis- ja hakulomakkeet ovat täytettävissä kunkin tapahtuman/kurssin kohdalla ilmoitetun ajan.

Hyödyllisiä linkkejä

Suomen Syöpäpotilaat ry on tuottanut useita oppaita syöpäpotilaille ja heidän läheisilleen. Osa oppaista käsittelee jotakin tiettyä syöpäsairautta ja osa paneutuu syövän ja sen hoidon aiheuttamiin erityiskysymyksiin.

Löydät tietoa yksittäisistä sairauksista, mutta myös tukea esim. työelämään ja kriisitilanteisiin. Tutustu oppaisiin tästä >>

Muita oppaita/esitteitä löydät Tietoa-osiosta >>