Heidi Penttinen Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen ylilääkäriksi

Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen ylilääkäriksi on valittu 1.3.2019 alkaen 43-vuotias syöpätautien erikoislääkäri Heidi Penttinen Helsingistä. Heidi Penttinen on työskennellyt vuodesta 2005 alkaen HUS:n Syöpäkeskuksessa. Viimeiset kolme vuotta hän toimi osastonylilääkärinä ruuansulatuskanavan syöpien yksikössä sekä vastasi HUS:n geriatrisonkologisen yksikön toiminnasta.

Heidi Penttinen on koulutukseltaan syöpätautien erikoislääkäri (2011), lääketieteen tohtori (2014), psykoterapeutti (2015) ja lean-valmentaja (2018). Hänen erityisosaamistaan on ruuansulatuskanavan syöpien hoito, rintasyövän hoito, uro-onkologisten syöpien hoito, syöpäpotilaiden liikunnallinen kuntoutus, psyykkisesti oireilevien syöpäpotilaiden sekä heidän omaistensa tukeminen.

– ”Nykyisin suurin osa syöpäpotilaista paranee. Kehittyneiden syöpähoitojen ansiosta myös parantumatonta syöpää sairastavat potilaat pysyvät pitkään toiminta- ja jopa työkykyisinä. Toivon, että uudessa työssäni Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen ylilääkärinä voisin erityisesti parantaa ja kehittää syöpäpotilaiden kuntoutumista sekä toimintakyvyn säilyttämistä sekä kouluttaa terveydenhuollon ammattilaisia syöpäpotilaiden ja heidän omaistensa psyykkisessä tukemisessa.”