Aarrekartan avulla kohti vuotta 2018

Nora Valkeeniemi

Vuosi lähenee loppuaan, ja nuorten aikuisten vertaistukiryhmä kokoontui viimeisen kerran tälle kaudelle 4.12. Ryhmä ja nuorten aikuisten konsepti yhdistyksen toiminnassa on vakiintunut, eli jatkamme myös vuoden vaihteen jälkeen kokoontumista. Samalla juhlistimme glögin ja pipareiden merkeissä pikkujoulua joululaulujen soidessa taustalla.

Aarrekartta tekee näkyväksi omia haaveita ja tavoitteita

Tällä kertaa teemana oli aarrekartta työskentely, joka käytännössä tarkoittaa sitä, että jokainen saa ison paperin johon voi leikata lehdistä sanoja ja kuvia tai kirjoittaa, piirtää, maalata omia unelmia, toiveita ja haaveita. Omien haaveiden näkyväksi tekeminen auttaa tiedostamaan niitä ja konkreettinen aarrekartta muistuttaa niiden olemassaolosta ja herättää pohtimaan millä askelilla voisi aloittaa matkan kohti omien toiveiden toteutumista. Aarrekartta voi sisältää niin pieniä kuin suuria, todella arkisia tai erikoisempiakin asioita, jotka tuottavat iloa, hyvää fiilistä, mutta syystä tai toisesta ovat jääneet taka-alalle tai jopa unohtuneet syöpähoitojen, uupumisen tai jonkin muun syyn takia. Aarrekarttoihin muodostui kaikkea lähitulevaisuuden arjen iloista pidemmän aikavälin päässä oleviin haaveisiin, esim. matkustelua, uusia harrastuksia, liikkumista ja kehon kuntoutusta hoitojen jälkeen, mutta myös keinoja ylläpitää omaa arkea hoitojen ohessa.

Toiminnallisena harjoituksena oman aarrekartan askartelu loi rennon ilmapiirin, jossa saattoi keskustella ryhmässä vapaasti, aarrekarttaan tulevista haaveista sekä muista asioista. Lehtien selaamisen havina ja kuvien tai tekstin leikkaaminen lehdistä alkoi hitaasti, mutta varmasti kiihtyä ja tuottaa tulosta. Oman kartan tekeminen antoi jokaiselle isomman tai pienemmän sysäyksen todella pohtia, että mitä ensi vuosi tai tulevaisuus pidemmällä aikavälillä voisi tarjota.

Monipuolisuutta ja lisää näkyvyyttä nuorten aikuisten vertaistukitoiminnalle

Me ohjaajat puolestamme luonnostelimme aarrekartan Pirsyn nuorten aikuisten toiminnalle 2018, esittelimme sen kaikille ja tarjosimme mahdollisuuden tehdä lisäyksiä.

Nuorten aikuisten aarrekartta sisälsi lisääntyvää ja monipuolisempaa toimintaa, etenkin toiminnallisuutta kaivattiin vertaistuellisten keskusteluiden rinnalle.  Näkyvyyden lisääminen koettiin tärkeäksi, jotta voisimme tarjota entistä paremmin kaikille syöpään sairastuneille nuorille aikuisille elämäntilanteesta huolimatta tukea ja mahdollisuuksia tavata muita samankaltaisessa tilanteessa olevia tai olleita. Saimme hyviä vinkkejä ja ajatuksia, miten kehittää nuorten aikuisten toimintaa vastaisuudessa.

Oman aarrekartan työstäminen vaati jokaiselta pysähtymistä ja pohtimista, sillä tulevaisuuden kuviot eivät ole välttämättä täysin selvää kauraa. Illan loppukeskustelu kuulosti kuitenkin siltä, että moni sai jäsenneltyä ajatuksiaan ja toiveitaan ja ennen kaikkea tehtyä niitä itselleen näkyväksi. Seuraavaksi onkin helpompi alkaa miettimään mitä pieniä askeleita voisi ottaa yksi toisensa jälkeen toiveidensa toteuttamiseksi.

Ihanaa joulun aikaa ja tapaamisiin ensi vuonna!

Nora Valkeeniemi

Seuraavan kerran nuorten aikuisten vertaistukiryhmä kokoontuu ti 16.1.2018 klo 16:30-18:30 samassa tutussa paikassa, Pellavatehtaankatu 12, Tampere