Terveyttä edistävät kurssit

Meiltä saat opastusta omaa terveyttäsi ja hyvinvointiasi edistävien valintojen tekemiseen. Koko elämäntaparemonttia ei tarvitse tehdä kerralla vaan jokainen terveellinen valinta on askel eteenpäin oikeaan suuntaan. Sattumalla, perintötekijöillä ja elintavoilla on merkitystä syövän synnyssä. Sattumaan tai perintötekijöihin emme voi vaikuttaa, mutta omiin valintoihimme voimme. Jopa 40 prosenttia syövistä on ehkäistävissä terveellisillä elintavoilla.

Tupakoimattomuus, terveellinen ruoka ja alkoholin vähentäminen pienentävät syövän riskiä ja lisäävät hyvinvointiasi ja jaksamistasi. Samat valinnat ehkäisevät myös monia muita sairauksia. Siksi teemme yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa. Kaikista nautinnoista ei tarvitse luopua, vaan tärkeintä on oppia löytämään ja käyttämään omaan arkeen, mieltymyksiin ja terveydentilaan sopivia vaihtoehtoja.

Yleisöluennot ja -tapahtumat

Yleisöluennot ovat kaikille avoimia maksuttomia asiantuntijaluentoja, joille ei tarvitse ilmoittautua ennakkoon.

Luomitarkastukset

Aiheuttaako luomi huolta? Varaa aika asiantuntevan sairaanhoitajan vastaanotolle, jossa käydään läpi kaikki kehosi luomet ja ohjataan tarvittaessa jatkotutkimuksiin.

Periytyvyysneuvonta

Syöpää esiintyy lähes jokaisessa suvussa. Useimmiten ei kuitenkaan ole kyse perinnöllisestä syöpäalttiudesta. Syöpä ei sairautena periydy, mutta syövälle altistava geenivirhe voi periytyä. Geenivirhe ei siirry kaikille suvun jäsenille eivätkä kaikki virheellisen geenin saaneet sairastu syöpään.

Terveydeksi-kartoitus

Henkilökohtainen, sairaanhoitajan tekemä terveystarkastus, jonka tarkoituksena on kartoittaa elintapoja syöpään sairastumisen riskitekijöinä ja kannustaa karsimaan niitä.

Fressis

Fressiksestä löydät tietoja ja tipsejä hyvään oloon! Fressis on Syöpäjärjestöjen ylläpitämä sivusto nuorille.