Läheisen kuoleman jälkeen

Kuoleman jälkeen omaisten täytyy huolehtia myös monista käytännön asioista. Sivulle olemme koonneet linkkejä, joista löytyy mm. järjestelyä helpottavia listoja hoidettavista asioista.

Kelan sivuilta löydät muistilistan, jota voit hyödyntää järjestäessäsi läheisesi kuolemaan liittyviä asioita. Kelan sivuilta löydät myös tietoa eläkevaihtoehdoista, jotka saattavat koskettaa myös sinua. Kelan muistilistan löydät täältä >>

Pirkanmaan Hoitokodin lehtisestä löydät myös ohjeita käytännön asioiden järjestämiseen läheisen kuoleman jälkeen. Ohjeita läheisille kuoleman jälkeen (pdf)

Tiiviin ja selkeän tietopaketin hoidettavista asioista löydät Aatos Legal Technology Oy:n sivuilta. Lista on käytännönläheinen ja kokoaa yhteen esim. mitkä sopimukset on irtisanottava. Muistilistan löydät täältä >>

Ylen uutisessa kerrotaan läheisen kuolemaan liittyvästä asioiden hoitamisesta. Juttuun on koottu myös lyhyt listaus, millaisia asioita ja asiakirjoja on hyvä hoitaa valmiiksi kuoleman lähestyessä. Lue artikkeli tästä >>

Olemme tukenasi surussa

Me Pirsyssä olemme surevien läheisten tukena myös syöpäsairaan kuoleman jälkeen. Saatamme läheisiä askel kerrallaan elämään ilman menehtynyttä ja autamme elämään surun kanssa. Omaishoitajuuteen, kuolemaan ja suruun liittyvistä asioista ja tunteista on usein vaikea puhua, siksi liian moni läheinen jää tilanteensa kanssa yksin. Jos suru koskettaa lapsia, autamme lasten lähiaikuisia tukemaan heitä. Tuemme käytännön asioiden järjestelyissä ja opastamme myös esimerkiksi oman kotikunnan palveluiden piiriin.

Voit varata maksuttoman keskusteluajan tai tulla mukaan syksyllä 2022 kokoontuvaan sururyhmään. Tarkemmat tiedot löydät sivuiltamme täältä >>