Kurssit

Haluamme, että jokainen syöpään sairastunut ja hänen läheisensä saa omaan elämäntilanteeseensa sopivaa sopeutumisvalmennusta ja kuntoutusta.

Kurssit tarjoavat tietoa ja tukea ammattilaisilta fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen toipumiseen sekä vertaistuellisia keskusteluita. Syövän sairastaneiden sopeutumisvalmennuskursseille kannattaa hakeutua 1-2 vuotta sairastumisen jälkeen. Läheisten kursseille voi hakeutua syöpähoitojen ollessa käynnissä. Kurssille kannattaa hakea siinä vaiheessa, kun jaksamista on riittävästi osallistua kurssin kaikille kerroille – näin saat kurssilta parhaimman hyödyn. Kurssit ovat teemallisia kokonaisuuksia, joissa seuraavan kerran aiheet ja keskustelut jatkuvat edelliskerralta.

Myös muut Syöpäjärjestöt järjestävät sopeutumisvalmennuskursseja, joihin voi hakea asuinpaikasta riippumatta.

Suunta eteen ja ylöspäin -kurssi syöpähoitojen jälkeisen kuntoutuksen tueksi

”Löysin kurssilta hyvää mieltä ja oloa tuovia asioita.”

”Kurssilta saadut ravitsemukseen ja ruokahaluun liittyvät ohjeet auttavat arjessa.”

”Innostuin lähtemään luontoon ja virkistymään ulos.”

”Kurssilta sai hyviä materiaaleja, joita voi tutkia myöhemminkin kotona omaan tahtiin.”

Syöpähoidot onnistuneesti takana, mutta olo on kuin jyrän alle jääneellä ja mieli menee vuoristorataa? Raskaiden syöpähoitojen jälkeen ihminen on pitkään toipilas, niin fyysisesti kuin psyykkisestikin. Voit edesauttaa omaa toipumistasi liikunnalla, terveellisellä ravitsemuksella ja esimerkiksi mindfulness-harjoituksilla. Liikunnan lisääminen jopa parantaa usean syövän ennustetta.
Kurssilla saat tukea omaan elämääsi sopivien, kuntoutumistasi tukevien keinojen löytämiseen. Kurssikertojen ohjelmassa on asiantuntijoiden alustuksia, keskustelua ja vertaistukea. Kurssille valitaan 12 osallistujaa hakemusten perusteella. Kurssi on osallistujalle maksuton.
Kurssi kokoontuu kerran viikossa, kolme kertaa:

ma 30.9., 7.10. ja 14.10. klo 17.00-19.00
Hämeenkatu 5 A, 7.krs, Tampere

Lisätietoja ja hakemukset viimeistään 13.9.2019:
www.pirsy.fi/lomakkeet tai paperilomake toimistosta p. 03 2499 200

Painonhallinnan kurssi syöpähoitojen jälkeen

Merkittävä ylipaino lisää riskiä sairastua syöpään, mutta se myös huonontaa ennustetta etenkin rinta- ja eturauhassyövässä, mahdollisesti myös paksusuolisyövässä. Erilaiset laihdutuskuurit pienentävät entisestään syöpähoitojen aikana vähentynyttä lihasmassaa eivätkä yleensä johda pysyvään painonhallintaan. Kurssin tavoitteena on vahvistaa jo kunnossa olevia ruokailutottumuksia ja korjata huonoja tottumuksia pikkuhiljaa paremmilla. Tavoitteena ei ole askeettinen elämä, vaan pysyvä painonhallinta, joka sallii välillä myös pienet juhlahetket. Kurssiohjelma painottuu terveellisten elämäntapavalintojen vahvistamiseen.

Kurssille valitaan 14 osallistujaa hakemusten perusteella. Kurssia ohjaa yhdistyksen sairaanhoitaja. Kurssikerroilla asiantuntijoina vierailee syöpätautien erikoislääkäri, fysio- ja lymfaterapeutti, ravitsemusterapeutti, sekä psykoterapeutti.
Kurssi kokoontuu kerran viikossa, kuusi kertaa:

ma 21.10-25.11.2019 klo 17.00-19.00
Hämeenkatu 5 A, 7. krs, Tampere
Lisätietoja ja hakemukset viimeistään 4.10.2019:
www.pirsy.fi/lomakkeet tai paperilomake toimistosta p. 03 2499 200

Muut Syöpäjärjestöjen kuntoutuskurssit

Syöpäjärjestöjen sopeutumisvalmennuskursseista useimmat on tarkoitettu tiettyä syöpää sairastaville, osalle kursseista voivat osallistua kaikki syöpäpotilaat. Läheisensä menettäneille on omia kursseja kuten myös lapsille, nuorille ja perheille. Parikurssille voi osallistua sairastuneen puoliso, ystävä tai muu läheinen. Joillekin pari- tai perhekursseille voi osallistua myös yksin.

Lisäksi järjestetään toiminnallisia teemakursseja, joissa painopiste on luovassa toiminnassa ja liikunnassa. Sopeutumisvalmennuskurssille kannattaa hakeutua 1–2 vuoden sisällä sairastumisesta, kun hoidot ovat jo päättyneet tai päättymässä. Kursseille valitaan ensisijaisesti syöpäpotilaita, jotka eivät ole olleet aikaisemmin kuntoutuksessa.

Tutustu muiden Syöpäjärjestöjen kurssitarjontaan

Muut syöpää sairastavien sopeutumisvalmennuskurssit 2019

Voit hakea myös muiden tahojen järjestämään kuntoutukseen.

Kunnonpaikka järjestää syöpää sairastavien sopeutumisvalmennuskursseja, joille voi kurssityypistä riippuen osaallistua yksin, puolison tai läheisen henkilön kanssa.

Tutustu Kunnonpaikan kurssitarjontaan ja hakuohjeisiin