Kurssit

Ammattilaisten ohjaamat vertaistuelliset kurssit tukevat syövästä toipumista ja kuntoutumista.

Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen kurssit

• ovat ammattilaisten ohjaamia kokonaisuuksia, joissa seuraavan kerran aiheet ja keskustelut jatkuvat edelliskerralta
  • tarjoavat tietoa ja psykososiaalista tukea toipumiseen
  • tarjoavat vertaistuellisia keskusteluita ja mahdollisuuden tutustua toisiin samankaltaisessa tilanteessa oleviin, sillä osallistujat pysyvät samoina koko kurssin ajan
  • järjestetään useimmiten arki-iltoina
  • on suunnattu syöpään sairastuneille 1-2 vuotta sairastumisen jälkeen
  • tukevat kuntoutumista parhaiten silloin, kun jaksamista on riittävästi osallistua kurssin kaikille kerroille – näin saat kurssilta parhaimman hyödyn

Liikkeellä elämässä -tanssiliiketerapeuttinen kurssi

Kurssi on suunnattu syöpään sairastuneille, jotka haluavat käsitellä liikkeen ja keskustelun avulla omia ajatuksiaan ja kokemuksiaan.

Tanssiliiketerapeuttisella kurssilla yhdistyvät kehon, liikkeen ja keskustelun elementit. Kurssi vahvistaa kehon ja mielen yhteyttä. Se voi edistää mielialan kohentumista ja ystävällisempää suhtautumista omaan kehoon ja auttaa löytämään uudenlaisen suhteen omaan liikkumiseen.

Kurssilla pääset käsittelemään ajatuksia ja tunteita keskustelun ja liikkeen avulla, opit kuuntelemaan kehon viestejä sekä lepäämään ja rentoutumaan. Kurssi voi myös vahvistaa minäkuvaa syöpähoitojen muuttamassa kehossa.

Kurssi soveltuu sinulle, jos syöpään sairastumisesta tai diagnoosin saamisesta on kulunut vähintään 6-12 kk ja koet että jaksat käsitellä asiaa ja osallistua kaikille ryhmäkerroille. Liikkuminen kurssilla ei ole fyysisesti raskasta, mutta jokaisen tulee pystyä liikkumaan itsenäisesti, istuutumaan lattialle ja nousemaan ylös. Kurssi ei edellytä liikunnallisia tai tanssillisia taitoja ja se soveltuu kaikenikäisille. Ohjaajana toimii koulutettu tanssiliiketerapeutti.

Kurssi on maksuton ja kokoontuu 10 kertaa:

ti 6.9.-15.11.2022 klo 16.30-18.00

Taideterapiatalo Artis, Pyynikintori 8 C 44, Tampere

Hakuaika on päättynyt. Kaikkiin hakijoihin ollaan yhteydessä hakuajan päättymisen jälkeen.

Yhteistyössä:

Veikkaukse logo, sininen teksti Veikkaus valkoisella pohjalla

Sovelletun rentoutuksen kurssi syöpään sairastuneille

Syöpähoidot ovat ohi, mutta olo ei tunnukaan siltä, että kaikki on hyvin? Painavatko mieltäsi ahdistuneisuus ja pelko syövän uusiutumisesta? Koetko kehosi jännittyneeksi ja koetko vaikeutta rentoutua?

Hae mukaan kurssille opettelemaan sovellettua rentoutusta, itsehallintamenetelmää, jonka avulla voit oppia mm. ennaltaehkäisemään ja hoitamaan stressiä, kielteisiä tunteita ja parantamaan unen laatua.

Kurssikerroilla opettelet ohjatusti sovelletun rentoutuksen menetelmää toisten samankaltaisessa tilanteessa olevien kanssa ja kurssikertojen välillä jatkat harjoittelua itsenäisesti kotona.

Lihasten rentoutumisen ja elimistön rauhoittumisen on todettu vähentävän kipua. Kun mieli rauhoittuu rentoutumisen aikana, huolet vähenevät, ahdistus laantuu ja kivun kokeminen vähenee. Rentoutuminen aktivoi kehon omat paranemista edistävät prosessit sekä lisää elimistön itse tuottamien endorfiinien määrää. Rentoutumisen taidon oppiminen lisää oman kehon ja mielen hallinnan sekä elämänhallinnan kokemusta. Tavoitteena on oppia rentoutumaan lyhyessä ajassa omatoimisesti missä ja milloin tahansa.

Kurssille valitaan hakemusten perusteella viisi syöpään sairastunutta, joilla syöpähoitojen loppumisesta on kulunut aikaa 3-6 kk ja joilla on kokemusta voimakkaasta ahdistuneisuudesta, pelkoa sairauden uusiutumisesta sekä halu sitoutua itsenäiseen rentoutusharjoitteluun kurssitapaamisten välillä. Kurssi on maksuton. Kurssin ohjaajana toimii yhdistyksen fysioterapeutti.

Kurssi kokoontuu kerran viikossa:

ma 19.9.-31.10.2022 (ja seuranta 28.11.2022) klo 16.30-18.30

Pirkanmaan Syöpäyhdistys, Hämeenkatu 5 A, 7. krs, Tampere

Liikunnasta voimia toipumiseen -avokuntoutuskurssi syöpähoitojen päättymisen jälkeen

Kurssin tavoitteena on auttaa ja innostaa osallistujia löytämään itselleen sopivia liikuntamuotoja, joilla voi tukea toipumistaan ja lisätä hyvinvointiaan syöpähoitojen jälkeen. Keskeistä on motivoituminen fyysisestä kunnosta huolehtimiseen sekä sairauden myötä koettujen asioiden ja tunteiden jakaminen, vertaistuki. Kurssin alussa ja lopussa on kävelykuntotesti UKK-instituutilla. Ohjelmassa on asiantuntija-alustuksia ja keskustelua liikuntaan, ravitsemukseen ja toipumiseen liittyvistä aiheista.

Kurssille valitaan 10 osallistujaa hakemusten perusteella. Kurssin ohjaajina toimivat yhdistyksen fysioterapeutti ja sairaanhoitaja.

Kurssi on maksuton ja kokoontuu kuusi kertaa, seurantakerta kävelykuntotesteineen on helmikuussa 2023.

ti 18.10.-29.11.2022 klo 16.30-19.00 (ei 15.11.)

Pirkanmaan Syöpäyhdistys, Hämeenkatu 5 A, 7. krs., Tampere

Yhteistyössä:

Veikkaukse logo, sininen teksti Veikkaus valkoisella pohjalla

Yhdessä eteenpäin -perhekurssi

Lapsiperheen vanhemman syöpään sairastuminen haastaa koko perheen arkea. Perheen äidin, isän tai muun aikuisen syöpään sairastuminen herättää huolta ja monenlaisia mietteitä myös lapsissa. Monet vanhemmat kaipaavat tukea syöpään sairastumisen käsittelyyn itselleen ja perheen kesken. Kurssin tavoitteena on tukea vanhemmuutta, perheen vuorovaikutusta ja lapsia, kun vanhemman syöpä on osa perheen arkea.

Lue lisää kurssista täältä >>

Muut Syöpäjärjestöjen kurssit

Syöpäjärjestöjen kursseille voi hakea asuinpaikasta riippumatta. Kursseista useimmat on tarkoitettu tiettyä syöpää sairastaville, osalle kursseista voivat osallistua kaikki syöpäpotilaat. Läheisensä menettäneille on omia kursseja kuten myös lapsille, nuorille ja perheille. Parikurssille voi osallistua sairastuneen puoliso, ystävä tai muu läheinen. Joillekin pari- tai perhekursseille voi osallistua myös yksin.

Lisäksi järjestetään toiminnallisia teemakursseja, joissa painopiste on luovassa toiminnassa ja liikunnassa. Sopeutumisvalmennuskurssille kannattaa hakeutua 1–2 vuoden sisällä sairastumisesta, kun hoidot ovat jo päättyneet tai päättymässä. Kursseille valitaan ensisijaisesti syöpäpotilaita, jotka eivät ole olleet aikaisemmin kuntoutuksessa.

Tutustu muiden Syöpäjärjestöjen kurssitarjontaan

Kelan kurssit syöpään sairastuneille

Kela järjestää sopeutumisvalmennuskursseja syöpää sairastaville aikuisille ja perhekursseja syöpää sairastaville lapsille. Sopeutumisvalmennus on moniammatillista ja ryhmämuotoista kuntoutusta.

Sopeutumisvalmennuksessa saat tukea arkipäivän ongelmatilanteisiin ja apua elämäntilanteesi selkeyttämiseen. Kuntoutuksella pyritään turvaamaan ja parantamaan työ-, opiskelu- ja toimintakykyä, vahvistamaan elämänhallintaa ja tukemaan itsehoitoa. Kursseilla saat myös tietoa sairaudestasi, kuntoutuskäytännöistä ja oman asuinpaikkakuntasi tukiverkostoista.

Tutustu Kelan sopeutumisvalmennuskursseihin syöpää sairastavalle >>

Tutustu täällä Kelan kuntoutus- ja sopeutumisvalmennuskurssitoimintaan >>