Kurssit

Ammattilaisten ohjaamat vertaistuelliset kurssit tukevat syövästä toipumista ja kuntoutumista.

Koronavirus vaikuttaa Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen toimintaan, lue päivittyvä verkkotiedote täältä >>

Huomioithan että, voit osallistua kursseille vain terveenä. Jos sinulla tai samassa taloudessa asuvalla on flunssan kaltaisia oireita (kuume, yskä, hengenahdistus, lihaskivut, väsymys, nuha, pahoinvointi tai ripuli), osallistuminen pitää perua p. 03 2499 200.

Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen kurssit

• ovat ammattilaisten ohjaamia kokonaisuuksia, joissa seuraavan kerran aiheet ja keskustelut jatkuvat edelliskerralta
  • tarjoavat tietoa ja psykososiaalista tukea toipumiseen
  • tarjoavat vertaistuellisia keskusteluita ja mahdollisuuden tutustua toisiin samankaltaisessa tilanteessa oleviin, sillä osallistujat pysyvät samoina koko kurssin ajan
  • järjestetään useimmiten arki-iltoina
  • on suunnattu syöpään sairastuneille 1-2 vuotta sairastumisen jälkeen
  • tukevat kuntoutumista parhaiten silloin, kun jaksamista on riittävästi osallistua kurssin kaikille kerroille – näin saat kurssilta parhaimman hyödyn

Positiivisin askelin kohti keveämpää elämää syöpähoitojen jälkeen

Positiivisin askelin kohti keveämpää elämää syöpähoitojen jälkeen on kurssi, jolla vahvistetaan jo kunnossa olevia ruokailutottumuksia ja pikkuhiljaa muokataan huonoja tottumuksia parempaan suuntaan.

Pysyvä painonhallinta ei vaadi askeettista kuria, vaan sallii välillä myös pienet juhlahetket!

Sairaanhoitajan vetämän maksuttoman kurssin asiantuntijavieraina ovat syöpätautien erikoislääkäri, fysio- ja lymfaterapeutti, ravitsemusterapeutti ja psykoterapeutti.

Kurssi kokoontuu kerran viikossa, kuusi kertaa:

ma 14.2.-21.3.2022, klo 17.00-19.00

Pirsyn tiloissa Hämeenkatu 5 A, 7. krs, Tampere

Hakuaika on päättynyt.

Hyvän mielen avaimet -kurssi syöpään sairastuneille

Syöpään sairastuminen on usein raskas elämänvaihe ja koettelee mielialaa.

Hyvän mielen avaimet -kurssilla opit ongelmanratkaisutaitoja ja tunnistamaan ajatusten, tunteiden, toiminnan ja sosiaalisten suhteiden vaikutuksia mielialaasi. Vertaistuelliset keskustelut tukevat harjoittelua. Kurssilla hyödynnetään Depressiokoulu-menetelmää, johon kuuluvan työkirjan saat kurssilta.

Kurssista on suurin hyöty, kun sinulla on voimia osallistua kaikille ryhmäkerroille ja tehdä harjoitteita.

Kurssille otetaan hakemusten perusteella 8 syöpään sairastunutta, joilla on parantumiseen tähtäävät hoidot kesken. Kurssia ohjaavat yhdistyksen kriisityöntekijät.

Maksuton kurssi kokoontuu kerran viikossa, viisi kertaa:

ke 20.4.-18.5.2022 klo 17.00-19.00

Pirsyn tiloissa Hämeenkatu 5 A, 7. krs, Tampere

Liikkeellä elämässä -tanssi-liiketerapiakurssi syöpään sairastuneille

Liikkeellä elämässä on tanssi-liiketerapiapainotteinen kuntoutuskurssi syöpään sairastuneille⁠. Tanssi-liiketerapia yhdistää kehon, liikkeen ja keskustelun, jota kautta vahvistetaan kehon ja mielen yhteyttä. Kurssilla ajatuksia ja tunteita käsitellään keskustelun ja liikkeen avulla, opitaan kuuntelemaan kehon viestejä sekä rentoudutaan.

Liikkuminen kurssilla ei ole fyysisesti raskasta, mutta jokaisen tulee pystyä liikkumaan itsenäisesti, istuutumaan lattialle ja nousemaan ylös. Tanssi-liiketerapia ei edellytä liikunnallisia tai tanssillisia taitoja ja se soveltuu kaikenikäisille. Kurssi soveltuu sinulle, jos koet, että jaksat käsitellä sairastumistasi ja osallistua kaikille ryhmäkerroille. Kurssin ohjaajana toimii koulutettu tanssi-liiketerapeutti.

Maksuton kurssi kokoontuu 10 kertaa:

ti 15.3.-17.5.2022 klo 16.30-18.00

Taideterapiatalo Artis, Pyynikintori 8 C 44, Tampere.

Muut Syöpäjärjestöjen kurssit

Syöpäjärjestöjen kursseille voi hakea asuinpaikasta riippumatta. Kursseista useimmat on tarkoitettu tiettyä syöpää sairastaville, osalle kursseista voivat osallistua kaikki syöpäpotilaat. Läheisensä menettäneille on omia kursseja kuten myös lapsille, nuorille ja perheille. Parikurssille voi osallistua sairastuneen puoliso, ystävä tai muu läheinen. Joillekin pari- tai perhekursseille voi osallistua myös yksin.

Lisäksi järjestetään toiminnallisia teemakursseja, joissa painopiste on luovassa toiminnassa ja liikunnassa. Sopeutumisvalmennuskurssille kannattaa hakeutua 1–2 vuoden sisällä sairastumisesta, kun hoidot ovat jo päättyneet tai päättymässä. Kursseille valitaan ensisijaisesti syöpäpotilaita, jotka eivät ole olleet aikaisemmin kuntoutuksessa.

Tutustu muiden Syöpäjärjestöjen kurssitarjontaan

Kelan kurssit syöpään sairastuneille

Kela järjestää sopeutumisvalmennuskursseja syöpää sairastaville aikuisille ja perhekursseja syöpää sairastaville lapsille. Sopeutumisvalmennus on moniammatillista ja ryhmämuotoista kuntoutusta.

Sopeutumisvalmennuksessa saat tukea arkipäivän ongelmatilanteisiin ja apua elämäntilanteesi selkeyttämiseen. Kuntoutuksella pyritään turvaamaan ja parantamaan työ-, opiskelu- ja toimintakykyä, vahvistamaan elämänhallintaa ja tukemaan itsehoitoa. Kursseilla saat myös tietoa sairaudestasi, kuntoutuskäytännöistä ja oman asuinpaikkakuntasi tukiverkostoista.

Tutustu Kelan sopeutumisvalmennuskursseihin syöpää sairastavalle >>

Tutustu täällä Kelan kuntoutus- ja sopeutumisvalmennuskurssitoimintaan >>