Kurssit

Ammattilaisten ohjaamat vertaistuelliset kurssit tukevat syövästä toipumista ja kuntoutumista.

Koronavirus vaikuttaa Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen toimintaan, lue päivittyvä verkkotiedote täältä >>

Huomioithan että, voit osallistua kursseille vain terveenä. Jos sinulla tai samassa taloudessa asuvalla on flunssan kaltaisia oireita (kuume, yskä, hengenahdistus, lihaskivut, väsymys, nuha, pahoinvointi tai ripuli), osallistuminen pitää perua p. 03 2499 200.

Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen kurssit

• ovat ammattilaisten ohjaamia kokonaisuuksia, joissa seuraavan kerran aiheet ja keskustelut jatkuvat edelliskerralta
  • tarjoavat tietoa ja psykososiaalista tukea toipumiseen
  • tarjoavat vertaistuellisia keskusteluita ja mahdollisuuden tutustua toisiin samankaltaisessa tilanteessa oleviin, sillä osallistujat pysyvät samoina koko kurssin ajan
  • järjestetään useimmiten arki-iltoina
  • on suunnattu syöpään sairastuneille 1-2 vuotta sairastumisen jälkeen
  • tukevat kuntoutumista parhaiten silloin, kun jaksamista on riittävästi osallistua kurssin kaikille kerroille – näin saat kurssilta parhaimman hyödyn

Ystävällisyyttä itselle – mindfulness-päivä sairastuneille ja läheisille

Tule tutustumaan mindfulness menetelmään ystävänpäivän hengessä.

Päivä on tarkoitettu sekä sairastuneille että läheisille, voit osallistua yksin tai yhdessä.

Mindfulness menetelmällä voidaan tutkitusti tukea palautumista ja stressinhallintaa ja vahvistaa myönteisiä tunteita. Teemme helppoja harjoituksia ja opit menetelmän perusteita. Aiempaa kokemusta menetelmästä ei tarvita. Tilaisuuden ohjaa mindfulness-ohjaaja Tuuli Mähönen. Tilaisuus on maksuton.

la 13.2.2021 klo 10.00-13.00
Kokoustila Koskenparras, Pellavatehtaankatu 12, Tampere

Lisätietoja ja ilmoittautuminen viimeistään 11.2.2021:
Täytä sähköinen ilmoittautuminen tästä>>  tai p. 03 2499 200

Liikkeellä elämässä -tanssi-liiketerapiapainotteinen kuntoutuskurssi syöpään sairastuneille

Kurssilla käsitellään liikkeen ja keskustelun avulla ajatuksia ja kokemuksia, opetellaan ymmärtämään kehon ja mielen yhteyttä, lepäämään ja rentoutumaan sekä tutkitaan voimavaroja. Kurssi soveltuu syöpään sairastuneille, joilla syöpähoidot ovat sellaisessa vaiheessa, että ne eivät haittaa ryhmään osallistumista. On hyvä, että sairastumisesta on kulunut jo jonkin aikaa, jotta mieli jaksaa työskennellä kurssin aikana. Kurssilla ei opeteta tanssia eikä liikunta ole fyysisesti raskasta. Osallistuminen ei vaadi tanssitaitoa, mutta jokaisen tulee pystyä liikkumaan
itsenäisesti.

Osallistujat valitaan hakemusten perusteella haastatteluun ja osallistujat valitaan haastatteluiden perusteella. Kurssin ohjaa tanssi-liiketerapeutti Taru Ala-Haavisto. Kurssi on maksuton. Kurssi kokoontuu kerran viikossa, 10 kertaa:

ti 16.3.-18.5.2021 klo 16.30-18.00
Taideterapiatalo Artis, Pyynikintori 8 C 44, Tampere

Lisätiedot ja hakemukset viimeistään 21.2.2021:
Täytä sähköinen hakemus tästä >> tai p. 03 2499 200.

UUTTA! Yhdessä eteenpäin -perhekurssi

Kurssi on suunnattu lapsiperheille, joissa vanhempi sairastaa syöpää.

la 20.3. ja 27.3.2021

Lisätietoja Yhdessä eteenpäin -kurssista>>

Positiivisin askelin kohti keveämpää elämää syöpähoitojen  jälkeen

Kurssin tavoitteena on vahvistaa jo kunnossa olevia ruokailutottumuksia ja korjata huonoja tottumuksia pikkuhiljaa paremmilla. Tavoitteena ei ole askeettinen elämä, vaan pysyvä painonhallinta, joka sallii välillä myös pienet juhlahetket.

Kurssia ohjaa yhdistyksen sairaanhoitaja. Kurssikerroilla asiantuntijavierailijoina ovat syöpätautien erikoislääkäri, fysio- ja lymfaterapeutti, ravitsemusterapeutti ja psykoterapeutti. Kurssi on maksuton. Kurssi kokoontuu kerran viikossa, kuusi kertaa:

ti 23.3-27.4.2021 klo 17.00-19.00
Hämeenkatu 5 A, 7. krs, Tampere

Lisätietoja ja hakemukset viimeistään 7.3.2021:
Täytä sähköinen hakemus tästä >> tai p. 03 2499 200

Muut Syöpäjärjestöjen kurssit

Syöpäjärjestöjen sopeutumisvalmennus- ja kuntoutuskursseille voi hakea asuinpaikasta riippumatta. Kursseista useimmat on tarkoitettu tiettyä syöpää sairastaville, osalle kursseista voivat osallistua kaikki syöpäpotilaat. Läheisensä menettäneille on omia kursseja kuten myös lapsille, nuorille ja perheille. Parikurssille voi osallistua sairastuneen puoliso, ystävä tai muu läheinen. Joillekin pari- tai perhekursseille voi osallistua myös yksin.

Lisäksi järjestetään toiminnallisia teemakursseja, joissa painopiste on luovassa toiminnassa ja liikunnassa. Sopeutumisvalmennuskurssille kannattaa hakeutua 1–2 vuoden sisällä sairastumisesta, kun hoidot ovat jo päättyneet tai päättymässä. Kursseille valitaan ensisijaisesti syöpäpotilaita, jotka eivät ole olleet aikaisemmin kuntoutuksessa.

Tutustu muiden Syöpäjärjestöjen kurssitarjontaan

Kaikki Syöpäjärjestöjen kurssit 2021 löydät tästä esitteestä (pdf)>>

Kurssi sairastuneille BRCA I ja II- geenivirheen kantajille

Kurssi on tarkoitettu naisille ja miehille, jotka ovat sairastuneet rinta- tai munasarjasyöpään ja joilla on todettu BRCA geenivirhe.

Kurssilla saa tietoa geenivirheen periytyvyydestä ja syövän hoidoista asiantuntijalääkäreiltä ja hoitajilta. Pääset keskustelemaan sekä geenivirheen merkityksestä ja vaikutuksista sekä ammattihenkilöiden että toisten saman asian kokeneiden kanssa. Kurssin ohjelmassa otetaan huomioon myös osallistujien toiveet käsiteltävistä aiheista. Tapaamisten aikana on mahdollista jakaa kokemuksia ja ajatuksia muiden geenivirhettä kantavien kanssa.

Kurssin vastuuohjaajina toimivat asiantuntijalääkäri, perinnöllisyyslääketieteen erikoislääkäri Minna Pöyhönen ja valtakunnallisen neuvontapalvelun periytyvyysneuvontaan perehtyneet sairaanhoitajat Beatrice Excell ja Tiina Skottman Suomen Syöpäyhdistyksestä.

Tietoa ja vertaistukea tarjoava kurssi järjestetään verkkovälitteisenä Teams-kurssina ja tapaamiskertoja on kolme:

to 21.1., 4.2. ja (11.2) 18.2.2021 klo 16.00-20.00. Viimeisen tapaamiskerran päivä varmistuu myöhemmin.

Hakeminen:
Ryhmään haetaan olemalla yhteydessä joko Beatrice Excelliin tai Tiina Skottmaniin, joilta saa linkin hakulomakkeeseen. Hakulomake on lähetettävä sähköisesti 8.1.2021 mennessä. Kaikki hakijat haastatellaan puhelimitse ja kurssille valitaan 5 henkilöä. Osallistuminen on maksutonta. Suomen Syöpäyhdistys toteuttaa kurssin. Kurssin toteuttamista tukee Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA.

Lisätietoja:
Beatrice Excell 050 5659161 beatrice.excell@cancer.fi
Tiina Skottman 050 4418559 tiina.skottman@cancer.fi

Kelan kurssit syöpään sairastuneille

Kurssiesite päivittyy.

Lue lisää Kelan kurssiesitteestä (pdf)