Kurssit

Ammattilaisten ohjaamat vertaistuelliset kurssit tukevat syövästä toipumista ja kuntoutumista.

Koronavirus vaikuttaa Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen toimintaan, lue päivittyvä verkkotiedote täältä >>

Huomioithan että, voit osallistua kursseille vain terveenä. Jos sinulla tai samassa taloudessa asuvalla on flunssan kaltaisia oireita (kuume, yskä, hengenahdistus, lihaskivut, väsymys, nuha, pahoinvointi tai ripuli), osallistuminen pitää perua p. 03 2499 200.

Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen kurssit

• ovat ammattilaisten ohjaamia kokonaisuuksia, joissa seuraavan kerran aiheet ja keskustelut jatkuvat edelliskerralta
  • tarjoavat tietoa ja psykososiaalista tukea toipumiseen
  • tarjoavat vertaistuellisia keskusteluita ja mahdollisuuden tutustua toisiin samankaltaisessa tilanteessa oleviin, sillä osallistujat pysyvät samoina koko kurssin ajan
  • järjestetään useimmiten arki-iltoina
  • on suunnattu syöpään sairastuneille 1-2 vuotta sairastumisen jälkeen
  • tukevat kuntoutumista parhaiten silloin, kun jaksamista on riittävästi osallistua kurssin kaikille kerroille – näin saat kurssilta parhaimman hyödyn

Positiivisin askelin kohti keveämpää elämää syöpähoitojen jälkeen

Kurssin tavoitteena on vahvistaa jo kunnossa olevia ruokailutottumuksia ja korjata huonoja tottumuksia pikkuhiljaa paremmilla. Tavoitteena ei ole askeettinen elämä, vaan pysyvä painonhallinta, joka sallii välillä myös pienet juhlahetket. Kurssia ohjaa yhdistyksen sairaanhoitaja. Kurssikerroilla asiantuntijavierailijoina ovat syöpätautien erikoislääkäri, fysio- ja lymfaterapeutti, ravitsemusterapeutti ja psykoterapeutti. Kurssi on maksuton. Kurssi kokoontuu kerran viikossa, kuusi kertaa:

ke 13.10-17.11.2021 klo 17.00-19.00
Hämeenkatu 5 A, 7. krs, Tampere

Lisätietoja ja hakemukset viimeistään 24.9.2021:
Täytä sähköinen hakemus tästä >> tai p. 03 2499 200

Rauhoittuminen jouluun – mindfulness-päivä
sairastuneille ja läheisille

Tule tutustumaan mindfulness-menetelmään ja löytämään joulurauha sisältäsi. Päivä on tarkoitettu sekä sairastuneille että läheisille, voit osallistua yksin tai yhdessä.

Mindfulness-menetelmällä voidaan tutkitusti tukea palautumista ja stressinhallintaa ja vahvistaa myönteisiä tunteita. Teemme helppoja harjoituksia ja opit menetelmän perusteita. Aiempaa kokemusta menetelmästä ei tarvita. Päivä on maksuton. Päivän ohjaa mindfulness-ohjaaja Tuuli Mähönen.

la 20.11.2021 klo 10.00-13.00
Hämeenkatu 5 A 7.krs., Tampere

Lisätietoja ja ilmoittautuminen viimeistään 15.11.2021:
Täytä sähköinen ilmoittautuminen  tästä >> tai p. 03 2499 200.

Yhdessä eteenpäin -perhekurssi

Kurssi on suunnattu lapsiperheille, joissa vanhempi sairastaa syöpää.

la 25.9. ja 2.10.2021 klo 9.00-16.00

Lisätietoja Yhdessä eteenpäin -kurssista>>

Muut Syöpäjärjestöjen kurssit

Syöpäjärjestöjen kursseille voi hakea asuinpaikasta riippumatta. Kursseista useimmat on tarkoitettu tiettyä syöpää sairastaville, osalle kursseista voivat osallistua kaikki syöpäpotilaat. Läheisensä menettäneille on omia kursseja kuten myös lapsille, nuorille ja perheille. Parikurssille voi osallistua sairastuneen puoliso, ystävä tai muu läheinen. Joillekin pari- tai perhekursseille voi osallistua myös yksin.

Lisäksi järjestetään toiminnallisia teemakursseja, joissa painopiste on luovassa toiminnassa ja liikunnassa. Sopeutumisvalmennuskurssille kannattaa hakeutua 1–2 vuoden sisällä sairastumisesta, kun hoidot ovat jo päättyneet tai päättymässä. Kursseille valitaan ensisijaisesti syöpäpotilaita, jotka eivät ole olleet aikaisemmin kuntoutuksessa.

Tutustu muiden Syöpäjärjestöjen kurssitarjontaan

Kaikki Syöpäjärjestöjen kurssit 2021 löydät tästä esitteestä (pdf)>>

Kelan kurssit syöpään sairastuneille

Kela järjestää sopeutumisvalmennuskursseja syöpää sairastaville aikuisille ja perhekursseja syöpää sairastaville lapsille. Sopeutumisvalmennus on moniammatillista ja ryhmämuotoista kuntoutusta.

Sopeutumisvalmennuksessa saat tukea arkipäivän ongelmatilanteisiin ja apua elämäntilanteesi selkeyttämiseen. Kuntoutuksella pyritään turvaamaan ja parantamaan työ-, opiskelu- ja toimintakykyä, vahvistamaan elämänhallintaa ja tukemaan itsehoitoa. Kursseilla saat myös tietoa sairaudestasi, kuntoutuskäytännöistä ja oman asuinpaikkakuntasi tukiverkostoista.

Tutustu Kelan sopeutumisvalmennuskursseihin syöpää sairastavalle >>

Tutustu täällä Kelan kuntoutus- ja sopeutumisvalmennuskurssitoimintaan >>