Kurssit

Haluamme, että jokainen syöpään sairastunut ja hänen läheisensä saa omaan elämäntilanteeseensa sopivaa sopeutumisvalmennusta ja kuntoutusta.

Kurssit tarjoavat tietoa ja tukea ammattilaisilta fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen toipumiseen sekä vertaistuellisia keskusteluita. Syövän sairastaneiden sopeutumisvalmennuskursseille kannattaa hakeutua 1-2 vuotta sairastumisen jälkeen. Läheisten kursseille voi hakeutua syöpähoitojen ollessa käynnissä. Kurssille kannattaa hakea siinä vaiheessa, kun jaksamista on riittävästi osallistua kurssin kaikille kerroille – näin saat kurssilta parhaimman hyödyn. Kurssit ovat teemallisia kokonaisuuksia, joissa seuraavan kerran aiheet ja keskustelut jatkuvat edelliskerralta.

Myös muut Syöpäjärjestöt järjestävät sopeutumisvalmennuskursseja, joihin voi hakea asuinpaikasta riippumatta.

Liikunnasta voimia toipumiseen-avokuntoutuskurssi syövän sairastaneille miehille

”Kurssilta löysin kuntoilun positiivisuuden.”

”Sain sen mitä toivoinkin: kuntoilua lisää ja lihaskuntoa.”

”Kurssilla oli hyviä keskusteluita toisten kohtalotovereiden kanssa.”

Voimat voivat olla syöpähoitojen jälkeen vähissä ja liikkumisen into hukassa. Syövän sairastaneiden miesten avokuntoutuskurssi tukee sinua löytämään liikunnasta voimia toipumiseen ammattilaisten ohjaamana ja yhdessä samankaltaisessa tilanteessa olevien miesten kanssa, aiemmista liikkumistottumuksistasi riippumatta.

Kurssin tavoitteena on auttaa syövän sairastaneita miehiä löytämään omaan arkeen sopivat liikuntamuodot, joilla voi tukea toipumista syöpähoitojen jälkeen sekä lisätä omaa hyvinvointiaan.

Kurssilla saat tietoa fyysisestä ja psyykkisestä hyvinvoinnista sekä pääset kokeilemaan erilaisia liikuntamuotoja rennossa ja kannustavassa porukassa. Liikunnallisten toimintojen ohessa on tilaa vertaistuellisille keskusteluille.

Kurssin ohjaajina toimivat yhdistyksen sairaanhoitaja sekä liikunnanohjaaja.

Kurkkaa tästä kurssiohjelmaan >>

Kurssille valitaan 10 osallistujaa hakemusten perusteella. Kurssi on maksuton. Kurssi kokoontuu kerran viikossa, kahdeksan kertaa:

ti 16.4.-28.5.2019 klo 16.00-20.00 sekä seurantatapaaminen 3.9.2019 klo 16.00-20.00

Hämeenkatu 5 A, 7.krs, Tampere

Lisätietoja ja hakemukset viimeistään 29.3.2019:

Hakuaika on päättynyt.

Suunta eteen ja ylöspäin -kurssi syöpähoitojen jälkeen

”Löysin kurssilta hyvää mieltä ja oloa tuovia asioita.”

”Kurssilta saadut ravitsemukseen ja ruokahaluun liittyvät ohjeet auttavat arjessa.”

”Innostuin lähtemään luontoon ja virkistymään ulos.”

”Kurssilta sai hyviä materiaaleja, joita voi tutkia myöhemminkin kotona omaan tahtiin.”

Syöpään liittyy yhtä monenlaista elämäntilannetta kuin on sairastajaakin. Terveellinen ravinto, riittävä lepo, monipuolinen liikunta, mielen tasapainon löytäminen ja itsetuntemus auttavat kohti eheyttä ja mahdollisimman tervettä tulevaisuutta. Tavoitteena on aktivoida kurssilaisia löytämään omaan elämään sopivat keinot, joilla huolehtii omasta hyvinvoinnista ja jotta elämä olisi entistä antoisampaa raskaiden syöpähoitokokemusten jälkeen.  Asiantuntijoiden alustuksia, keskustelua ja vertaistukea.

Kurssille valitaan 12 osallistujaa hakemusten perusteella. Kurssi on maksuton. Kurssi kokoontuu kerran viikossa, viisi tapaamiskertaa:

ma 4.3.-25.3. ja 1.4.2019 klo 17.00-19.00

Hämeenkatu 5 A, 7.krs, Tampere

Lisätietoja ja hakemukset viimeistään 15.2.2019:

Hakuaika on päättynyt.

Muut Syöpäjärjestöjen kuntoutuskurssit

Syöpäjärjestöjen sopeutumisvalmennuskursseista useimmat on tarkoitettu tiettyä syöpää sairastaville, osalle kursseista voivat osallistua kaikki syöpäpotilaat. Läheisensä menettäneille on omia kursseja kuten myös lapsille, nuorille ja perheille. Parikurssille voi osallistua sairastuneen puoliso, ystävä tai muu läheinen. Joillekin pari- tai perhekursseille voi osallistua myös yksin.

Lisäksi järjestetään toiminnallisia teemakursseja, joissa painopiste on luovassa toiminnassa ja liikunnassa. Sopeutumisvalmennuskurssille kannattaa hakeutua 1–2 vuoden sisällä sairastumisesta, kun hoidot ovat jo päättyneet tai päättymässä. Kursseille valitaan ensisijaisesti syöpäpotilaita, jotka eivät ole olleet aikaisemmin kuntoutuksessa.

Tutustu muiden Syöpäjärjestöjen kurssitarjontaan