Kurssit

Ammattilaisten ohjaamat vertaistuelliset kurssit tukevat syövästä toipumista ja kuntoutumista.

Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen kurssit

• ovat ammattilaisten ohjaamia kokonaisuuksia, joissa seuraavan kerran aiheet ja keskustelut jatkuvat edelliskerralta
  • tarjoavat tietoa ja psykososiaalista tukea toipumiseen
  • tarjoavat vertaistuellisia keskusteluita ja mahdollisuuden tutustua toisiin samankaltaisessa tilanteessa oleviin, sillä osallistujat pysyvät samoina koko kurssin ajan
  • järjestetään useimmiten arki-iltoina
  • on suunnattu syöpään sairastuneille 1-2 vuotta sairastumisen jälkeen
  • tukevat kuntoutumista parhaiten silloin, kun jaksamista on riittävästi osallistua kurssin kaikille kerroille – näin saat kurssilta parhaimman hyödyn

Liikunnasta voimia toipumiseen -kurssi syöpähoitojen päättymisen jälkeen

Kurssin tavoitteena on auttaa ja innostaa syövän sairastaneita löytämään itselleen sopivia liikuntamuotoja, joilla voi tukea toipumistaan ja lisätä hyvinvointiaan syöpähoitojen jälkeen. Keskeistä on motivoituminen fyysisestä kunnosta huolehtimiseen sekä sairauden myötä koettujen asioiden ja tunteiden jakaminen sekä vertaistuki. Kurssin alussa ja lopussa on kävelykuntotesti UKK-instituutilla.

Ohjelmassa on asiantuntija-alustuksia ja keskustelua liikuntaan, ravitsemukseen ja toipumiseen liittyvistä aiheista.

Kurssille valitaan 10 osallistujaa hakemusten perusteella. Kurssin ohjaajina toimivat yhdistyksen fysioterapeutti ja sairaanhoitaja.

Kurssi on maksuton ja kokoontuu kerran viikossa, kuusi kertaa, seurantakerta kävelykuntotesteineen on syyskuussa 2023.

ti 18.4.-23.5.2023 klo 16.30-19.00, seurantatapaaminen 12.9.2023

Pirkanmaan Syöpäyhdistys, Hämeenkatu 5 A, 7. krs, Tampere

Huom! Hakuaika 20.2.-31.3.2023. Ilmoittautumis- ja hakulomakkeet ovat täytettävissä kunkin tapahtuman/kurssin kohdalla ilmoitetun ajan.

Jätä hakemuksesi tästä >> tai soita p. 03 2499 200.

Hyvän mielen avaimet -kurssi parantumatonta syöpää sairastaville

Parantumattoman syövän kanssa eläminen koettelee usein mielialaa. Kurssi tarjoaa asiantuntijoilta tukea ja konkreettisia keinoja oman mielialan säätelyyn sekä vertaistuellista keskustelua. Kurssilla ja kotona tehtävien harjoitteiden kautta opit ongelmanratkaisutaitoja ja tunnistamaan ajatusten, tunteiden, toiminnan ja sosiaalisten suhteiden vaikutuksia mielialaasi. Kurssin päätyttyä sinulla on oma työkalupakki masennuksen ehkäisemiseksi ja lievittämiseksi. Kurssilla hyödynnetään Depressiokoulu-menetelmää, johon kuuluvan työkirjan saat kurssilta.

Kurssille valitaan hakemusten perusteella 8 parantumatonta syöpää sairastavaa, joilla on jarruttavat hoidot tai oireita lievittävä hoito meneillään. Kurssista on suurin hyöty silloin, kun sinulla on alavireinen mieliala, mutta ei vaikea-asteista masennusta, ja sinulla on voimia osallistua kaikille ryhmäkerroille ja tehdä harjoitteita ryhmäkertojen välillä. Kurssi ei sovellu akuutissa kriisissä oleville, silloin tarjoamme tukea yksilövastaanotolla.

Kurssia ohjaavat yhdistyksen kriisityöntekijät. Kurssi on maksuton ja kokoontuu kerran viikossa, viisi kertaa:

ke 26.4.-24.5.2023 klo 17.00-19.00

Pirkanmaan Syöpäyhdistys, Hämeenkatu 5 A, 7. krs, Tampere

Huom! Hakuaika 27.2.-6.4.2023. Ilmoittautumis- ja hakulomakkeet ovat täytettävissä kunkin tapahtuman/kurssin kohdalla ilmoitetun ajan.

Jätä hakemuksesi tästä >> tai soita p. 03 2499 200.

Muut Syöpäjärjestöjen kurssit

Syöpäjärjestöjen kursseille voi hakea asuinpaikasta riippumatta. Kursseista useimmat on tarkoitettu tiettyä syöpää sairastaville, osalle kursseista voivat osallistua kaikki syöpäpotilaat. Läheisensä menettäneille on omia kursseja kuten myös lapsille, nuorille ja perheille. Parikurssille voi osallistua sairastuneen puoliso, ystävä tai muu läheinen. Joillekin pari- tai perhekursseille voi osallistua myös yksin.

Lisäksi järjestetään toiminnallisia teemakursseja, joissa painopiste on luovassa toiminnassa ja liikunnassa. Sopeutumisvalmennuskurssille kannattaa hakeutua 1–2 vuoden sisällä sairastumisesta, kun hoidot ovat jo päättyneet tai päättymässä. Kursseille valitaan ensisijaisesti syöpäpotilaita, jotka eivät ole olleet aikaisemmin kuntoutuksessa.

Tutustu muiden Syöpäjärjestöjen kurssitarjontaan

Kelan kurssit syöpään sairastuneille

Kela järjestää sopeutumisvalmennuskursseja syöpää sairastaville aikuisille ja perhekursseja syöpää sairastaville lapsille. Sopeutumisvalmennus on moniammatillista ja ryhmämuotoista kuntoutusta.

Sopeutumisvalmennuksessa saat tukea arkipäivän ongelmatilanteisiin ja apua elämäntilanteesi selkeyttämiseen. Kuntoutuksella pyritään turvaamaan ja parantamaan työ-, opiskelu- ja toimintakykyä, vahvistamaan elämänhallintaa ja tukemaan itsehoitoa. Kursseilla saat myös tietoa sairaudestasi, kuntoutuskäytännöistä ja oman asuinpaikkakuntasi tukiverkostoista.

Tutustu Kelan sopeutumisvalmennuskursseihin syöpää sairastavalle >>

Tutustu täällä Kelan kuntoutus- ja sopeutumisvalmennuskurssitoimintaan >>