Kurssit

Haluamme, että jokainen syöpään sairastunut ja läheinen saa omaan tilanteeseensa sopivaa tukea. Kurssit tarjoavat kokonaisvaltaisesti toipumisen ja jaksamisen tueksi asiantuntijatietoa sekä vertaistuellisia keskusteluita.

Syövän sairastaneiden kursseille kannattaa hakeutua 1-2 vuotta sairastumisen jälkeen, kun jaksamista on riittävästi osallistua kurssin kaikille kerroille. Näin saat kurssilta parhaimman hyödyn.

Syöpäjärjestöjen kursseille voi hakea asuinpaikasta riippumatta. Kurssit löydät Syöpäjärjestöjen painetusta kurssioppaasta ja kaikkisyovasta.fi-verkkosivuilta.

Oivalluksia ja voimavaroja kirjoittamalla -kurssi sairastuneille

Kirjoittaminen voi auttaa omien tunteiden tunnistamisessa ja kohtaamisessa. Tämän syöpään sairastuneille suunnatun kurssin tavoitteena on käsitellä sairauden mukanaan tuomia ajatuksia ja tunteita sanallisen ilmaisun kautta. Kirjallisuusterapeuttisten harjoitusten myötä pyritään vahvistamaan omia voimavaroja sekä myönteistä suhtautumista itseen.

Kurssikerroilla tehdään lyhyitä harjoituksia, jonka jälkeen niiden herättämiä ajatuksia ja tunteita jaetaan keskustelemalla. Kirjoitustehtäviä ei arvostella, eikä kirjallista osaamista tai perehtyneisyyttä tarvita. Kurssi soveltuu sinulle, jos hoitosi ovat päättyneet noin 6 kk-2 v sitten ja koet, että jaksat käsitellä asiaa. Kurssille valitaan 4-8 osallistujaa hakemusten perusteella. Kurssin ohjaajina toimii kaksi Tampereen Kesäyliopiston kirjallisuusterapiaohjaajakoulutuksen opiskelijaa.

Kurssi on maksuton ja kokoontuu kerran viikossa, 10 kertaa:

ke 6.3.-15.5.2024 (ei 1.5.) klo 15.00-17.00
Kokoustila Koskenparras, Pellavatehtaankatu 12, Tampere

Hakuaika 8.1.-16.2.2024. Ilmoittautumis- ja hakulomakkeet ovat täytettävissä kunkin tapahtuman/kurssin kohdalla ilmoitetun ajan.

Jätä hakemuksesi tästä >> tai soita p. 03 2499 200

Liikkeellä elämässä -tanssi-liiketerapeuttinen kurssi

Kurssi on suunnattu syöpään sairastuneille, jotka haluavat käsitellä liikkeen ja keskustelun avulla omia ajatuksiaan ja kokemuksiaan. Kurssilla yhdistyvät kehon, liikkeen ja keskustelun elementit. Kurssi vahvistaa kehon ja mielen yhteyttä. Se voi edistää mielialan kohentumista ja ystävällisempää suhtautumista omaan kehoon ja auttaa löytämään uudenlaisen suhteen omaan liikkumiseen. Kurssilla pääset käsittelemään ajatuksia ja tunteita keskustelun ja liikkeen avulla, opit kuuntelemaan kehon viestejä sekä lepäämään ja rentoutumaan. Kurssi voi myös vahvistaa minäkuvaa syöpähoitojen muuttamassa kehossa.

Kurssi soveltuu sinulle, jos hoitosi ovat päättyneet n. 6-12 kk sitten ja koet, että jaksat käsitellä asiaa ja osallistua kaikille ryhmäkerroille. Liikkuminen kurssilla ei ole fyysisesti raskasta, mutta jokaisen tulee pystyä liikkumaan itsenäisesti, istuutumaan lattialle ja nousemaan ylös. Aikuisille suunnattu kurssi ei edellytä liikunnallisia tai tanssillisia taitoja.

Ohjaajana toimii koulutettu tanssiliiketerapeutti. Kurssille valitaan hakemusten perusteella 10 osallistujaa.

Kurssi on maksuton ja kokoontuu kerran viikossa, 10 kertaa:

ti 12.3.-14.5.2024 klo 16.30-18.00
Taideterapiatalo ARTis, Pyynikintori 8 C 44, Tampere

Hakuaika 1.1.-9.2.2024. Ilmoittautumis- ja hakulomakkeet ovat täytettävissä kunkin tapahtuman/kurssin kohdalla ilmoitetun ajan.

Jätä hakemuksesi tästä >> tai soita p. 03 2499 200

Sosiaali- ja terveysministeriön rahoittama -logo

Muut Syöpäjärjestöjen kurssit

Syöpäjärjestöjen kursseille voi hakea asuinpaikasta riippumatta. Kursseista useimmat on tarkoitettu tiettyä syöpää sairastaville, osalle kursseista voivat osallistua kaikki syöpäpotilaat. Läheisensä menettäneille on omia kursseja kuten myös lapsille, nuorille ja perheille. Parikurssille voi osallistua sairastuneen puoliso, ystävä tai muu läheinen. Joillekin pari- tai perhekursseille voi osallistua myös yksin.

Lisäksi järjestetään toiminnallisia teemakursseja, joissa painopiste on luovassa toiminnassa ja liikunnassa. Sopeutumisvalmennuskurssille kannattaa hakeutua 1–2 vuoden sisällä sairastumisesta, kun hoidot ovat jo päättyneet tai päättymässä. Kursseille valitaan ensisijaisesti syöpäpotilaita, jotka eivät ole olleet aikaisemmin kuntoutuksessa.

Tutustu Syöpäjärjestöjen kurssioppaaseen 2024 (pdf) >>

Tutustu muiden Syöpäjärjestöjen kurssitarjontaan

Kelan kurssit syöpään sairastuneille

Kela järjestää sopeutumisvalmennuskursseja syöpää sairastaville aikuisille ja perhekursseja syöpää sairastaville lapsille. Sopeutumisvalmennus on moniammatillista ja ryhmämuotoista kuntoutusta.

Sopeutumisvalmennuksessa saat tukea arkipäivän ongelmatilanteisiin ja apua elämäntilanteesi selkeyttämiseen. Kuntoutuksella pyritään turvaamaan ja parantamaan työ-, opiskelu- ja toimintakykyä, vahvistamaan elämänhallintaa ja tukemaan itsehoitoa. Kursseilla saat myös tietoa sairaudestasi, kuntoutuskäytännöistä ja oman asuinpaikkakuntasi tukiverkostoista.

Tutustu Kelan sopeutumisvalmennuskursseihin syöpää sairastavalle >>

Tutustu täällä Kelan kuntoutus- ja sopeutumisvalmennuskurssitoimintaan >>

Miten kurssit tukevat toipumista ja jaksamista?