Keskusteluajat

Syöpään sairastuminen muuttaa myös läheisen elämää. Syöpään sairastuneen läheiset joutuvat usein etsimään omia jaksamisen keinoja ja voimavaroja uudessa elämäntilanteessa. Moni läheinen ei jaa omia mietteitään tai huoliaan, koska ei halua kuormittaa sairastunutta. Kun otat keskustelukumppaniksi yhdistyksen asiantuntijan, voit purkaa mieltä painavia asioita vapaasti. Tarjoamme tukea jaksamiseen kaikille syöpään sairastuneiden läheisille. Oletpa sairastuneen kumppani, sisarus, muu sukulainen tai ystävä – olemme olemassa sinua varten.

Asiantuntijoidemme vastaanotoille voit varata maksuttoman keskusteluajan, jos

• hiljattain sairastuneen läheinen
  • seurantavaiheessa olevan läheinen
  • parantumatonta syöpää sairastavan läheinen
  • palliatiivisessa hoidossa olevan läheinen
  • saattohoidossa olevan läheinen
  • tai syöpäsairaan menettämistä sureva läheinen

Keskusteluaikoja tarjoavat aina koulutetut sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilaiset. Keskusteluajat toteutetaan vastaanotolla kasvotusten, puhelimitse tai Teams-videotapaamisena. Halutessasi voimme tulla myös käymään luonasi esimerkiksi kotona tai hoitoyksikössä.

Huomioithan, että

• asiantuntijoillamme ei ole käytössään aiempia terveystietojasi, vaan keskustelu käydään sen perusteella, mitä itse haluat tuoda esille.
  • Pirsyn keskusteluvastaanotolla käynnistä ei tule kirjauksia OmaKantaan.
  • Keskusteluajat asiantuntijoidemme kanssa eivät korvaa syöpähoidoista vastaavan tahon antamaa neuvontaa, tutkimusta tai hoitoa.
  • Yhdistyksen tarjoamat palvelut eivät poissulje muita palveluita (esim. julkiset palvelut, perus- tai erikoissairaanhoito, työterveyshuolto) vaan täydentävät niitä.

Keskusteluajat kiireettömissä tilanteissa

Keskusteluvastaanotolla saat jakaa asiantuntijan kanssa syöpään liittyviä kokemuksia, pohtia yhdessä keinoja ja ratkaisuja syövän muuttamaan elämäntilanteeseen ja jaksamiseen. Keskusteluvastaanotolla huomioimme sinut yksilöllisesti ja kokonaisvaltaisesti. Tarvittaessa opastamme täydentävien palveluiden piiriin.

Ajanvaraus

Voit varata keskusteluajan netin kautta. Siirry ajanvaraukseen tästä  >>

Ajan voit varata myös puhelimitse 03 2499 200

Keskustelut akuuteissa kriisitilanteissa

Syöpään voi liittyä monenlaisia järkyttäviä uutisia, esimerkiksi

• kenellä tahansa sinulle tärkeällä ihmisellä todetaan syöpä täysin yllättäen
  • hoidot eivät ole tehonneet toivotusti
  • läheisesi syövän todetaan uusiutuneen
  • alun alkaen tulee tieto, ettei syöpää pystytä parantamaan

Järkyttyneenä tai syöpään liittyvän voimakkaan ahdistuksen kanssa tuen tarve voi tulla äkillisesti. Pyrimme järjestämään soittoajan kriisityöntekijälle samalle tai seuraavalle arkipäivälle. Puhelun aikana on mahdollista varata vastaanottoaika.

Akuutit kriisikeskusteluajat ovat psyykkistä ensiapua, jossa kriisityöntekijät ovat tukenasi ja turvanasi ahdistus-, pelko- ja kriisireaktioiden ajan, kunnes olosi tasaantuu ja löydät riittävästi voimavaroja tilanteeseesi. Akuutin kriisivaiheen jälkeen opastamme löytämään sinua hyödyttäviä palveluita.

Akuutit kriisikeskusteluajat ovat maksuttomia.

Ajanvaraus

Ajanvaraus vain puhelimitse 03 2499 200

Seksuaalineuvonta

Syöpään sairastuminen ja sen erilaiset hoitomuodot tuovat lähes aina muutoksia myös omaan seksuaalisuuteen sekä läheisiin ihmissuhteisiin. Muutokset voivat näkyä ja tuntua niin kehossa ja ajatuksissa kuin tunteissakin.

Myös läheiset voivat kohdata monenlaisia tunteita ja huolia parisuhteeseen liittyen. Seksuaalineuvontaan voikin varata ajan myös syöpään sairastuneen läheinen.

Vastaanotolle voi tulla myös yhdessä läheisen kanssa. Vastaanotto tarjoaa turvallisen ja luottamuksellisen tilan pohtia ratkaisuja seksuaalisuuteen liittyviin haasteisiin, kysymyksiin ja ajatuksiin. Syöpähoidot eivät estä hyvää ja nautinnollista elämää.

Seksuaalineuvojan vastaanotto on maksuton. Käyntimäärä vastaanotolla on yksilöllinen, usein 2-5 kertaa. Yksilövastaanoton kesto on 60 min, useamman henkilön kesken 90 min.

Voit varata ajan netin kautta. Siirry ajanvaraukseen tästä  >>

Ajan voit varata myös puhelimitse 03 2499 200.

Muut palvelumme

Maksuttomat keskusteluajat ovat myös sairastuneita varten >>

Lapsiperheiden palvelut löydät täältä >>

Surevien palvelut löydät täältä >>