Keskusteluajat läheiselle

Syöpään sairastuminen herättää paljon huolta ja tunteita myös sairastuneen läheisillä. Ammattilaistemme vastaanotolle voit tulla maksutta keskustelemaan ja saamaan tukea.

Keskusteluajat ovat maksuttomia ja ne toteutetaan vastaanotolla kasvotusten. Jos vastaanotolle tuleminen ei ole sinulle vointisi vuoksi mahdollista, voidaan keskustelut toteuttaa myös kotikäynnillä, puhelimitse tai Teams-videotapaamisena.

Syöpään sairastumisen jälkeen monia auttaa tapahtuneesta ja siihen liittyvistä kokemuksista puhuminen. Älä jää yksin vaan ota yhteyttä matalalla kynnyksellä ja pääset keskustelemaan ammattilaisen kanssa yksin tai yhdessä läheisen kanssa.

Tarvittaessa löydät kauttamme terapeuttista tukea.

Maksuttomat keskusteluajat ovat myös sairastuneita varten >>

Kiireelliset keskusteluajat

Heti syöpädiagnoosin saamisen tai muun syöpään liittyvän järkyttävän uutisen jälkeen moni kokee tarvetta saada puhua tilanteesta. Kiireellisen ajan pyrimme järjestämään samalle tai seuraavalle arkipäivälle.

Voit varata keskusteluajan netin kautta. Siirry ajanvaraukseen tästä >>

Ajan voit varata myös puhelimitse 03 2499 200.

Teemme myös kotikäyntejä

Jos tapaat työntekijämme mieluummin kotonasi, keskusteluajat ja palveluohjaus voidaan toteuttaa toiveesi mukaan myös kotikäyntinä. Kotikäynnit ovat maksuttomia. Kotikäynneillä ei tehdä kodin askareita, sairaanhoidollisia toimenpiteitä eikä luomitarkastuksia. Kysy  lisätietoja ajanvarauksen yhteydessä.

Ajan voit varata puhelimitse 03 2499 200.

Lapset puheeksi -keskusteluaika

Kuinka tukea lasta kun vanhempi sairastaa syöpää? Lapset puheeksi -menetelmä perustuu tutkittuun tietoon ja sen avulla voidaan tukea lapsen kehitystä ja hyvinvointia, kun vanhempi sairastaa syöpää.

Keskustelussa vanhempi saa miettiä työntekijän kanssa yhdessä omaa vanhemmuuttaan ja kuinka arki saadaan järjestettyä mahdollisimman hyvin lasta tukevaksi.

Lue lisää lapset puheeksi -keskusteluista ja varaa aika >>

Henkilökohtainen palveluohjaus

Autamme sinua löytämään Syöpäjärjestöjen ja esimerkiksi kotikuntasi tarjonnasta sinulle sopivia palveluita jaksamisesi ja perheesi tueksi. Palveluohjaus voidaan toteuttaa vastaanotolla, kotikäynnillä tai Teams-videotapaamisena. Opastamme tarvittaessa Teamsin käyttöön.

Varaa maksuton palveluohjausaika puhelimitse 03 2499 200.

Läheisille syöpäsairaan elämän loppuvaiheessa ja surussa

Syöpäsairaan elämän loppuvaiheessa läheisellä on paljon sairastuneen huolenpitoon liittyviä asioita. Viimeistään saattohoidossa moni läheinen toimii sairastuneen omaishoitajana tarjoten kuolevalle hänen tarpeidensa ja toiveidensa mukaista hoivaa, turvaa ja arvokkuutta elämän loppuun asti. Arjen asioiden järjestelyissä ja viranomaisasioiden hoitamisessa riittää tekemistä.

Suru ei ole työtä, jonka voi suorittaa vaan kokemus, jonka kanssa eletään. Jokaisen suru on omanlainen ja menetyksellä on omanlaisensa merkitys jokaiselle läheiselle.

Olemme surevien läheisten tukena myös syöpäsairaan kuoleman jälkeen. Saatamme läheisiä askel kerrallaan elämään ilman menehtynyttä ja autamme elämään surun kanssa.

Omaishoitajuuteen, kuolemaan ja suruun liittyvistä asioista ja tunteista on usein vaikea puhua, siksi liian moni läheinen jää tilanteensa kanssa yksin. Jos suru koskettaa lapsia, autamme lasten lähiaikuisia tukemaan heitä. Tuemme käytännön asioiden järjestelyissä ja opastamme myös esimerkiksi oman kotikunnan palveluiden piiriin.

Keskusteluajat

Asiantuntijamme ovat sinua varten. Maksuttomilla keskusteluajoilla pysähdymme yhdessä mieltä askarruttavien asioiden äärelle, mietimme keinoja arkipäivän selviytymiseen sekä tuemme jaksamista ja toivon ja löytymistä.

Voit varata keskusteluajan netin kautta. Siirry ajanvaraukseen tästä >>

Ajan voit varata myös puhelimitse 03 2499 200.

Tutustu myös Lääkärikeskus Pirsyn palveluihin

Lääkärikeskus Pirsyssä sinua palvelevat mm. psykoterapeutti (perheterapia) >>