Kurssit läheisille

Läheisten kurssit tarjoavat tietoa ja tukea läheisille heidän jaksamisensa tueksi syöpään sairastuneen rinnalla. Vertaistuellisessa ryhmässä kokemusten jakaminen ja käytännön vinkkien vaihtaminen on antoisaa. Kursseja ohjaavat ammattilaiset.

Rinnallakulkijat -kurssi syöpään sairastuneiden läheisille

”Täällä voi puhua sellaisista asioista, joista muualla ei voi. Kaikki muutkin miettii samoja asioita.”

”Oivalsin, että ei tarvitse potea syyllisyyttä siitä, että huolehdin omastakin jaksamisesta.”

”Huomasin, etten ole yksin yksin tunteideni ja pelkojeni kanssa.”

”Antoisinta oli omien tunteiden jäsentely ja selviytymiskeinojen tunnistaminen.”

”Sain keinoja omasta jaksamisesta huolehtimiseen.”

Kun syöpäsairaalla on syöpähoidot käynnissä, myös sinun jaksamisesi läheisenä voi olla koetuksella. Painaako mieltäsi epätietoisuus tulevasta ja parantavien hoitojen tehoamisesta? Pohditko, kuinka pitää yllä toivoa ja tukea syöpäsairasta uupumatta itse? Väsyttääkö sinua kasvanut vastuu arjen pyörittämisestä?

Kurssilla saat keskustellen pohtia ja käsitellä läheisen syöpään sairastumiseen liittyviä kokemuksia, ajatuksia ja tunteita. Ammattilaisilta saat tietoa hyvinvointia ja jaksamista tukevista aiheista ja samankaltaisessa tilanteessa olevilta vertaistukea ja eteenpäin kannattelevaa me-henkeä.

Kurssille valitaan hakemusten perusteella 8 äskettäin syöpään sairastuneen läheistä, joiden syöpäsairaalla läheisellä on parantumiseen tähtäävät syöpähoidot käynnissä. Kurssin ohjaajina toimivat Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen työntekijät. Kurssi on osallistujille maksuton.

Kurssi kokoontuu kerran viikossa, viisi kertaa:

to 5.9.-3.10.2019 klo 17.00-19.00
Hämeenkatu 5 A, 7. krs, Tampere

Lisätietoja ja hakemukset viimeistään 16.8.2019:
www.pirsy.fi/lomakkeet tai paperilomake toimistosta p. 03 2499 200

Yhteistyössä kanssamme:

Mindfulness-kurssi läheisille

Syöpäsairaan rinnalla eläessä omista voimavaroista huolehtiminen on tärkeää. Tule kurssille kuulemaan ja harjoittelemaan, miten tietoisuustaidot (mindfulness) voivat auttaa sinua elämään vaativassa ja tunteita herättävässä elämäntilanteessa.

Kurssilla käymme läpi, miten voit käyttää myötätuntoa tukemassa omaa hyvinvointiasi, miten myönteiset tunteet saavat lisää tilaa ja palautumisen keinot vahvistuvat.
Kurssilla saat tietoa ja kirjallista materiaalia näistä teemoista ja pääset tekemään ohjatusti mindfulness-harjoituksia. Saat myös mindfulness-harjoituksia kotona tehtäväksi. Aiempaa kokemusta menetelmästä ei tarvita.

Kurssille valitaan hakemusten perusteella 10 syöpään sairastuneen läheistä, joilla on riittävästi jaksamista osallistua kurssikerroille ja tehdä harjoituksia. Ohjaajana toimii yhdistyksen työntekijä. Kurssi on osallistujalle maksuton.

Kurssi kokoontuu kerran viikossa, kuusi kertaa:

ti 29.10.-3.12.2019 klo 16.30-18.30
Hämeenkatu 5 A, 7.krs, Tampere

Lisätietoja ja hakemukset viimeistään 4.10.2019:
www.pirsy.fi/lomakkeet tai paperilomake toimistosta p. 03 2499 200