Kurssit ja vertaistuki

Saman kokenut ymmärtää usein parhaiten. Tarjoamme vertaistukea osana ammattilaisten ohjaamia kursseja, välitämme vertaistukijoita ja järjestämme Cafe Pirsy -tapaamisia läheisille.

Café Pirsy syöpään sairastuneiden läheisille

Syöpään sairastuneiden läheisille suunnatussa Café Pirsyssä voit kahvittelun lisäksi vaihtaa ajatuksia ja keskustella vapaamuotoisesti toisten samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien kanssa syöpään liittyvistä kokemuksista tai jostain aivan muusta. Olitpa sitten syöpään sairastuneen puoliso, sisarus, ystävä tai muu läheinen, olet tervetullut poikkeamaan kahvilaan tai voit jäädä juttusille vaikka koko ajaksi. Paikalla on vertaistukija, jonka läheinen on sairastanut syövän.

Samaan aikaan läheisille suunnatun kahvilan kanssa eri tilassa kokoontuu sairastuneille suunnattu Café Pirsy >>

ke 4.9. ja 13.11.2024 klo 16.30-18

Pirkanmaan Syöpäyhdistys, Hämeenkatu 5 A, 7. krs, Tampere

Voimavarana toivo

Parantumattoman syövän kanssa eläminen voi olla ahdistavaa ja kuormittavaa ja tietoisuus elämän rajallisuudesta voi käydä mielessä. Samalla elämän rajallisuuden tiedostaminen voi kirkastaa sitä, mikä on elämässä tärkeää ja mihin haluaa aikaansa käyttää. Miten parantumattoman syövän kanssa on mahdollista elää riittävän hyvää arkea? Mistä voi löytää toivon näkökulmia, kun toivoa syövän parantumisesta ei ole?

Voimavarana toivo -kurssilla asiantuntijat alustavat eri aiheisiin, joista keskustelemme sekä kaikki yhdessä että sairastavien ja läheisten omissa pienryhmissä. Teemoja ovat mm. toivon näkökulmat, kuormitukset ja voimavarat, arvot, elämän merkityksellisyys ja rajallisuus.

Kurssille valitaan hakemusten perusteella 8 parantumatonta syöpää sairastavaa ja heidän 8 läheistään.

Lue lisää täältä >>

Vertaistukijat

Yhdistyksen kouluttamat vapaaehtoiset vertaistukijat kuuntelevat ja antavat keskustellen tukea syöpäsairauden aikana sekä sairastuneille että läheisille. Vaikka vertaistuellisessa keskustelussa on turvallista jakaa syöpään liittyviä kokemuksia, tukisuhteessa on tarpeen tullen sijaa myös muille virkistäville jutunaiheille, ilolle ja naurulle. Vertaistukijat eivät ota kantaa hoitoihin tai lääketieteellisiin kysymyksiin, mutta voivat kertoa omasta kokemuksestaan.

Vertaistukijoitamme sitoo vaitiolovelvollisuus, myös tukisuhteen päätyttyä. Vertaistukijan kanssa voit tavata kasvotusten tai keskustella puhelimessa.

Yhdistyksen kouluttamat vapaaehtoiset läheisten vertaistukijat

• ovat omakohtaisesti kokeneet millaista on olla läheisenä syöpään sairastuneen rinnalla
  • jakavat kokemustasi, kuuntelevat ja antavat tukea, ymmärrystä ja kannustusta sairauden aiheuttamassa elämänmuutoksessa

Vertaistukijan elämäntarinassa ei ole välttämättä sama läheisen syöpä kuin sinun syöpäsairaalla läheiselläsi. Usein riittävän samankaltaiset kokemukset tai elämäntilanteet kuitenkin yhdistävät ja tarjoavat vertaistukea ja antoisia keskusteluita.

Jätä tukihenkilöpyyntö tästä >> tai ota yhteyttä Jenni Lahti, jenni.lahti@pirsy.fi, p. 050 524 0569

Muut Syöpäjärjestöjen kurssit

Syöpäjärjestöjen kursseille voi hakea asuinpaikasta riippumatta. Kursseista useimmat on tarkoitettu tiettyä syöpää sairastaville, osalle kursseista voivat osallistua kaikki syöpäpotilaat. Läheisensä menettäneille on omia kursseja kuten myös lapsille, nuorille ja perheille. Parikurssille voi osallistua sairastuneen puoliso, ystävä tai muu läheinen. Joillekin pari- tai perhekursseille voi osallistua myös yksin.

Lisäksi järjestetään toiminnallisia teemakursseja, joissa painopiste on luovassa toiminnassa ja liikunnassa. Sopeutumisvalmennuskurssille kannattaa hakeutua 1–2 vuoden sisällä sairastumisesta, kun hoidot ovat jo päättyneet tai päättymässä. Kursseille valitaan ensisijaisesti syöpäpotilaita, jotka eivät ole olleet aikaisemmin kuntoutuksessa.

Tutustu Syöpäjärjestöjen kurssioppaaseen 2024 (pdf) >>

Tutustu kurssitarjontaan (siirryt Kaikki syövästä -sivustolle)

Miten kurssit tukevat toipumista ja jaksamista?