Vertaistuki

Saman kokenut ymmärtää usein parhaiten syöpään sairastunutta ja tämän läheistä. Vertaistukitoimintamme tavoitteena on syöpään sairastuneen ja hänen läheistensä selviytymisen ja voimavarojen tukeminen, silloin kun syöpä on osa arkea.

Vertaistukihenkilöt

Vertaistukitoiminnan tavoitteena on, että kukaan ei jäisi yksin. Pyrimme siihen, että jokainen joka haluaa, saa rinnalleen samankaltaisessa tilanteessa olleen henkilön kulkemaan rinnalla, kuuntelemaan, ymmärtämään ja jakamaan kokemuksia. Vertaistukihenkilöt ovat koulutettuja vapaaehtoisia, jotka eivät ota kantaa hoitoihin tai lääketieteellisiin kysymyksiin. Vertaistukihenkilöt ovat vaitiolovelvollisia. Vertaistukihenkilöä voi tavata esimerkiksi yhdistyksen tiloissa tai tarvittaessa esimerkiksi sairaalassa. Myös puhelinkeskustelu on mahdollinen.

Täytä tässä sähköinen vertaistukihenkilöpyyntö

tai ota yhteyttä:

Taru Latvala, puh. 050 3270 367, taru.latvala@pirsy.fi

Avoimet vertaistukiryhmät

Pirkanmaan Syöpäyhdistyksellä on useita eri vertaistukiryhmiä yleisesti kaikille syöpään sairastuneille tai sairauskohtaisesti. Ryhmiä ohjaavat koulutetut vertaistukiryhmänohjaajat.

Café Pirsy

Perinteinen Keskustelukahvila on saanut uuden kokoontumisajan ja -paikan! Kerran kuussa tiistai-iltaisin yhdistyksen uusi ja viihtyisä keittiö muuttuu Café Pirsyksi, jossa syöpään sairastuneita varten on kahvipannu kuumana ja pullat tuoreita. Caféssa voit poiketa sen verrankuin itselle sopii tai jäädä juttusille vaikka koko ajaksi. Café Pirsyssä tapaat aina yhdistyksen  vertaistukiryhmänohjaajan ja työntekijän. Samalla saat halutessasi lisäinfoa yhdistyksen tarjonnasta kuntoutumisen tueksi. Café on maksuton,ei ennakkoilmoittautumista.

ti 4.9., 2.10., 13.11. ja 4.12.2018 klo 16.00-18.00 Hämeenkatu 5 A, 7.krs, Tampere

Pirsyn nuoret aikuiset

Pirsyn nuoret aikuiset on pirteä ja hyväntuulinen vertaistukiporukka, johon on tervetullut kuka tahansa syöpään sairastunut 18-40-vuotias. Porukan yhteydenpito ja tapaamisten sopiminen hoituvat yhdistyksen ylläpitämässä Facebook-ryhmässä. Tapaamisissa on vertaistuellisten keskusteluiden lisäksi voi olla myös jotain yhdessä tekemistä.

Lähetä ryhmään liittymispyyntö sähköpostitse: kaisa.ronkainen@pirsy.fi tai taru.latvala@pirsy.fi

Aivokasvain-ryhmä

Vertaistuellinen keskusteluryhmä aivokasvaimeen sairastuneille. Ryhmään voi osallistua myös läheisen kanssa. Ohjaajina toimivat koulutetut vapaaehtoiset ryhmänohjaajat. Ryhmä on maksuton, ei ennakkoilmoittautumista.

ke 29.8., 24.10. ja 5.12.2018 klo 17.00-19.00 Kokoustila Koskenparras Pellavatehtaankatu 12, Tampere

Huom! 5.12.2018 tapaaminen on peruttu.

K60 -ryhmä syöpää sairastaville senioreille

Vertaistuellinen ja virkeä keskusteluryhmä syöpää sairastaville senioreille. Ohjaajina toimivat yhdistyksen työntekijä ja vapaaehtoinen vertaistukiryhmänohjaaja. Ryhmä on maksuton, ei ennakkoilmoittautumista.

ke 5.9., 10.10., 14.11. ja 5.12.2018 klo 13.00-15.00 Hämeenkatu 5 A, 7.krs, Tampere

Kangasalan ryhmä

Syöpään sairastuneiden avoin vertaistuellinen keskusteluryhmä. Ohjaajina toimivat koulutetut vapaaehtoiset ryhmänohjaajat. Ei ennakkoilmoittautumista.

ti 4.9., 2.10., 6.11. ja 4.12.2018 klo 17.00-19.00 Kirjaston Suppa-tila, 2 krs., Keskusaukio, Kangasala

Ohjaajat: Raili Kuivanen puh. 040 577 8036 ja Tarja Virtanen puh. 040 0832 085

Ruoveden ryhmä

Syöpään sairastuneiden avoin vertaistukiryhmä. Tarkemmat tiedot paikallislehdessä. Ohjaajina toimivat koulutetut vapaaehtoiset ryhmänohjaajat.
Ei ennakkoilmoittautumista.

ke 8.8., 5.9., 3.10., 14.11. ja 28.11.2018 klo 18.00-20.00 Palvelutalo Honkalan takkahuone, Honkalantie 7

Ohjaajat: Ritva Saarinen puh. 040 0589 024 ja Eeva Stranius puh. 044 3041 081

Sastamalan ryhmä

Syöpään sairastuneiden avoin vertaistukiryhmä. Ohjaajina toimivat koulutetut vapaaehtoiset ryhmänohjaajat. Ei ennakkoilmoittautumista.

ke 12.9., 10.10., 14.11. ja 12.12.2018 klo 15.30-17.30 SPR:n ystäväpirtti, Puistokatu 18, Vammala

Ohjaajat: Maire Lehtimäki puh. 050 0831 624 ja Anneli Mäkelä puh. 041 5449 114

Siskot ja Siskola

Siskojen vertaistukitoiminta on osa Syöpäjärjestöjä. Siskoista jokainen on sairastunut syöpään; epätietoisuus ja pelko ovat tuttuja tunteita. Osa Siskoista on syöpähoidot läpikäytyään jäänyt tukemaan muita, toiset ovat saaneet syövästä loppuelämän kaverin; kaikki mahtuvat silti samaan ryhmään. Lue lisää Siskot-vertaistoiminnasta >>

Siskola on kaikenlaisiin syöpiin sairastuneiden naisten oma olohuone Facebookissa. Siellä syöpään sairastuneet Siskot tukevat toisiaan. Siskolan toimijat ovat vapaaehtoisia. Lue tästä, miten voit liittyä Siskola Facebook-keskusteluryhmään >>

Pirsyn Facebook-ryhmät

Pirsyn nuoret aikuiset -FB-ryhmä

Pirkanmaalla asuville syöpään sairastuneille 18-40-vuotiaille nuorille aikuisille tarkoitettu salainen Facebook-ryhmä, jossa voi käydä vertaistuellisia keskusteluita, saada tietoa Pirsyn toiminnasta ja sopia tapaamisia samankaltaisessa tilanteessa olevien kesken.

Pirsyn sarkooma ja gist -FB-ryhmä

Pirkanmaalla asuville sarkoomaa ja/tai gist-kasvaimia sairastaville.

Liittyminen ja ylläpito

Pirsyn Facebook-ryhmiä ylläpitävät yhdistyksen työntekijät, jotka hyväksyvät jokaisen jäsenen ryhmään erikseen. Vain ryhmän kohderyhmään kuuluvat henkilöt hyväksytään ryhmään. Ryhmän jäseneksi hyväksymisen jälkeen saat liittymislinkin sähköpostiisi.

Liittymispyynnöt sähköpostitse:

kaisa.ronkainen@pirsy.fi tai taru.latvala@pirsy.fi