Vertaistuki

Saman kokenut ymmärtää usein parhaiten. Vertaistukihenkilöt ja vertaistukiryhmät täydentävät ammattilaisten tarjoamaa tukea.

Koronavirus vaikuttaa Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen toimintaan, lue päivittyvä verkkotiedote täältä >>

Huomioithan, että voit tavata vertaistukihenkilöä tai osallistua ryhmiin vain terveenä. Jos sinulla tai samassa taloudessa asuvalla on flunssan kaltaisia oireita (kuume, yskä, hengenahdistus, lihaskivut, väsymys, nuha, pahoinvointi tai ripuli), tapaaminen tai ryhmään osallistuminen pitää perua.

Vertaistukitoiminnan tavoitteena on syöpään sairastuneen ja hänen läheistensä selviytymisen ja voimavarojen tukeminen silloin kun syöpä on osa arkea.

Parhaimmillaan vertaistuki tukee sairastunutta käsittelemään sairastumista, omaa suhtautumista siihen sekä auttaa sopeutumaan tilanteeseen tai tuo iloa ja virkistystä.

Voit oman tilanteesi ja toiveesi mukaan pyytää henkilökohtaista vertaistukihenkilöä kahdenkeskisiin keskusteluihin tai osallistua vertaistukiryhmään, jossa tutustut useisiin samankaltaisessa tilanteessa oleviin.

Vertaistukihenkilöt

Yhdistyksen kouluttamilla vapaaehtoisilla vertaistukihenkilöillä on taustalla omakohtainen kokemus syövän sairastamisesta. He kuuntelevat ja antavat keskustellen tukea syöpäsairauden aiheuttamassa elämänmuutoksessa.

He eivät ota kantaa hoitoihin tai lääketieteellisiin kysymyksiin, mutta voivat kertoa omasta kokemuksestaan. Vertaistukihenkilöitämme sitoo vaitiolovelvollisuus, myös tukisuhteen päätyttyä. Vertaistukihenkilön kanssa voit tavata kasvotusten tai keskustella puhelimessa.

Täytä sähköisesti vertaistukihenkilöpyyntö tai puhelimitse 03 2499 200.

Avoimet vertaistukiryhmät

Pirkanmaan Syöpäyhdistyksellä on useita eri vertaistukiryhmiä yleisesti kaikille syöpään sairastuneille. Ryhmiä ohjaavat koulutetut vapaaehtoiset vertaistukiryhmänohjaajat.

Café Pirsy

Café Pirsyssä voit kahvittelun lisäksi vaihtaa ajatuksia muiden syöpään sairastuneiden kanssa. Voit poiketa kahvilaan vain osaksi aikaa tai jäädä juttusille vaikka koko ajaksi. Paikalla on syöpään sairastuneiden vertaistukihenkilö. Ryhmä on maksuton, ei ennakkoilmoittautumista.

ma 13.9., 11.10., 8.11. ja  13.12.2021 klo 16.30-18.00
Hämeenkatu 5 A, 7. krs, Tampere

Sylvan Fuck Cancer -kahvit verkossa

Lisätietoja:
www.sylva.fi

Ruoveden ryhmä

Syöpään sairastuneiden vertaistuellinen keskusteluryhmä. Ryhmä on maksuton, ei ennakkoilmoittautumista. Tarkemmat tiedot paikallislehdessä.

ke 4.8., 1.9., 6.10., 3.11. ja 1.12.2021 klo 16.00-18-00
Palvelutalo Honkalan takkahuone (yläkerta), Honkalantie 7, Ruovesi

Ohjaajat: Ritva Saarinen p. 040 0589 024 ja Eeva Stranius p. 044 3041 081

Sastamalan ryhmä

ke 8.9., 13.10., 10.11. ja 8.12.2021 klo 15.30-17.30
SPR:n ystäväpirtti, Puistokatu 18, Vammala

Ohjaajat: Maire Lehtimäki p. 050 0831 624 ja Anneli Mäkelä p. 041 5449 114

Pirsyn Facebook-ryhmät

Pirsyn Aivokasvainryhmä Facebookissa

Pirsyn Aivokasvainryhmä Facebookissa on aivokasvaimeen sairastuneiden vertaistukiryhmä, johon on tervetullut kuka tahansa aivokasvaimeen sairastunut. Ryhmäläisten yhteydenpito ja tarvittaessa itsenäisten tapaamisten sopiminen hoituvat yhdistyksen ylläpitämässä Facebook-ryhmässä.

Voit liittyä yksityiseen Pirsyn Aivokasvain-ryhmään linkistä: https://www.facebook.com/groups/pirsynaivokasvainryhma/

Café Pirsy -Facebook-ryhmä

Pirkanmaan Syöpäyhdistyksellä on kerran kuukaudessa järjestetty lämminhenkinen ja viihtyisä Café Pirsy vertaistukiryhmä.  Ryhmä on poikkeusolojen vuoksi siirretty virtuaaliseksi. Café Pirsy Facebook-ryhmä on tarkoitettu Pirkanmaan alueella asuville syöpään sairastuneille aikuisille, jotka kaipaavat  vertaistukea. Ryhmässä on mahdollista käydä vertaistuellisia keskusteluita ja tavoitteena on syöpään sairastuneiden voimavarojen tukeminen ja piristäminen silloin, kun syöpä on osa arkea.

Voit liittyä yksityiseen Café Pirsy Facebook-ryhmään linkistä: https://www.facebook.com/groups/cafepirsy/

Pirsyn nuoret aikuiset -Facebook-ryhmä

Pirsyn nuoret aikuiset -Facebook-ryhmä on rento vertaistukiporukka, johon on tervetullut kuka tahansa syöpään sairastunut 18-40-vuotias. Porukan yhteydenpito ja tarvittaessa itsenäisten tapaamisten sopiminen hoituvat yhdistyksen ylläpitämässä Facebook-ryhmässä.

Voit liittyä yksityiseen Pirsyn nuoret aikuiset Facebook-ryhmään linkistä: https://www.facebook.com/groups/nuoretaikuiset1/

Yhdessä eteenpäin -Facebook-ryhmä

Yhdessä eteenpäin -Facebookryhmä on tarkoitettu lapsiperheiden vanhemmille, kun vanhempi sairastaa syöpää ja perheessä on ainakin yksi 0-17 -vuotias lapsi. Ryhmässä on mahdollista käydä vertaistuellisia keskusteluita ja tavoitteena on vanhempien voimavarojen tukeminen ja piristäminen silloin kuin syöpä on osa perheen arkea.

Voit liittyä yksityiseen Yhdessä eteenpäin -Facebook-ryhmään linkinstä: https://www.facebook.com/groups/yhdessaeteenpain/

Facebook-ryhmien ylläpito ja liittyminen

Pirsyn Facebook-ryhmiä ylläpitävät yhdistyksen työntekijät. Kaikki ryhmät ovat yksityisiä ja vain ryhmän jäsenet voivat nähdä, keitä ryhmässä on ja mitä jäsenet julkaisevat. Ryhmään liittyessä tulee vastata muutamaan kysymykseen  ja hyväksyä ryhmän säännöt.

Lisätietoa Pirsyn Facebook-ryhmistä voit kysyä kaisa.ronkainen@pirsy.fi

Myös läheisille on oma vertaistuellinen Facebook-ryhmä >>

Siskot ja Siskola

Siskojen vertaistukitoiminta on osa Syöpäjärjestöjä. Siskoista jokainen on sairastunut syöpään; epätietoisuus ja pelko ovat tuttuja tunteita. Osa Siskoista on syöpähoidot läpikäytyään jäänyt tukemaan muita, toiset ovat saaneet syövästä loppuelämän kaverin; kaikki mahtuvat silti samaan ryhmään. Lue lisää Siskot-vertaistoiminnasta >>