Vertaistuki

Saman kokenut ymmärtää usein parhaiten syöpään sairastunutta ja tämän läheistä. Vertaistukitoimintamme tavoitteena on syöpään sairastuneen ja hänen läheistensä selviytymisen ja voimavarojen tukeminen silloin kun syöpä on osa arkea. Vertaistukitoiminta täydentää ammattilaisten tarjoamaa tukea.

Vertaistukihenkilöt

Yhdistyksen kouluttamilla vapaaehtoisilla vertaistukihenkilöillä on omakohtainen kokemus syövän sairastamisesta. He kuuntelevat ja antavat keskustellen tukea syöpäsairauden aiheuttamassa elämänmuutoksessa. He eivät ota kantaa hoitoihin tai lääketieteellisiin kysymyksiin, mutta voivat kertoa omasta kokemuksestaan. Vertaistukihenkilöitämme sitoo vaitiolovelvollisuus, myös tukisuhteen päätyttyä. Vertaistukihenkilön kanssa voit tavata kasvotusten tai keskustella puhelimessa. Parhaimmillaan vertaistuki tukee sairastunutta käsittelemään sairastumista, omaa suhtautumista siihen sekä sopeutumaan tilanteeseen.

Täytä tässä sähköinen vertaistukihenkilöpyyntö

tai ota yhteyttä:

Taru Latvala, puh. 050 3270 367, taru.latvala@pirsy.fi

Myös läheisille on vertaistukihenkilöitä >>

Avoimet vertaistukiryhmät

Pirkanmaan Syöpäyhdistyksellä on useita eri vertaistukiryhmiä yleisesti kaikille syöpään sairastuneille tai sairauskohtaisesti. Ryhmiä ohjaavat koulutetut vapaaehtoiset vertaistukiryhmänohjaajat,

Café Pirsy

Kerran kuussa tiistai-iltaisin Café Pirsyssä on syöpään sairastuneita varten kahvipannu kuumana ja pullat tuoreita. Caféssa voit poiketa osaksi aikaa tai jäädä juttusille vaikka koko ajaksi.

Paikalla on aina yhdistyksen vertaistukihenkilö ja työntekijä. Samalla saat halutessasi lisäinfoa yhdistyksen palveluista kuntoutumisen tueksi. Pirsy Café on maksuton, ei ennakkoilmoittautumista.

ti 20.8., 17.9., 15.10., 12.11. ja 10.12.2019 klo 16.00-18.00
Hämeenkatu 5 A, 7.krs, Tampere

Fuck Cancer -kahvit

Nuorten aikuisten Fuck Cancer -kahvit on tarkoitettu noin 18-40 vuotiaille syöpään sairastuneille. Kahveilla pääsee tapaamaan muita saman kokeneita nuoria aikuisia ja jakamaan kokemuksia.

Voit jäädä kahvittelemaan koko ajaksi tai käydä vain poikkeamassa. Paikalla on yhdistyksen työntekijä ja vertaistukihenkilö. Fuck Cancer -kahvit on maksuton, ei ennakkoilmoittautumista.

ke 4.9. ja 30.10.2019 klo 16.30-18.00
Hämeenkatu 5 A, 7.krs., Tampere

Aivokasvain-ryhmä

Vertaistuellinen keskusteluryhmä aivokasvaimeen sairastuneille. Ryhmään voi osallistua myös läheisen kanssa.

ke 21.8., 23.10. (Hämeenkatu 5 A 7 krs. Tampere. Tällä ryhmäkerralla joogaohjausta.)
ja 11.12.2019 klo 17.00-19.00
Pellavatehtaankatu 12, Tampere

K60 -ryhmä syöpää sairastaville senioreille

Vertaistuellinen ja virkeä keskusteluryhmä syöpää sairastaville senioreille. Ohjaajina toimivat yhdistyksen sairaanhoitaja  ja vertaistukihenkilö.

ke 14.8., 11.9., 9.10., 6.11. ja 4.12.2019 klo 13.00-14.30
Hämeenkatu 5 A, 7.krs, Tampere

Kangasalan ryhmä

Syöpään sairastuneiden avoin vertaistuellinen keskusteluryhmä.

ti 3.9., 1.10., 5.11. ja 10.12.2019 klo 17.00-19.00
Kirjaston Suppa-tila, 2 krs., Kangasala

Ohjaajat: Raili Kuivanen p. 040 577 8036 ja
Tarja Virtanen p. 040 0832 085

Ruoveden ryhmä

Syöpään sairastuneiden avoin vertaistukiryhmä. Tarkemmat tiedot paikallislehdessä.

ke 21.8., 18.9., 30.10. ja 11.12.2019 klo 17.00-19.00
Palvelutalo Honkalan takkahuone, Honkalantie 7, Ruovesi

Ohjaajat: Ritva Saarinen p. 040 0589 024 ja
Eeva Stranius p. 044 3041 081

Sastamalan ryhmä

Syöpään sairastuneiden avoin vertaistukiryhmä.

ke 11.9., 9.10., 13.11. ja 11.12.2019 klo 15.30-17.30
SPR:n ystäväpirtti, Puistokatu 18, Vammala

Ohjaajat: Maire Lehtimäki p. 050 0831 624 ja

Anneli Mäkelä p. 041 5449 114

Siskot ja Siskola

Siskojen vertaistukitoiminta on osa Syöpäjärjestöjä. Siskoista jokainen on sairastunut syöpään; epätietoisuus ja pelko ovat tuttuja tunteita. Osa Siskoista on syöpähoidot läpikäytyään jäänyt tukemaan muita, toiset ovat saaneet syövästä loppuelämän kaverin; kaikki mahtuvat silti samaan ryhmään. Lue lisää Siskot-vertaistoiminnasta >>

Siskola on kaikenlaisiin syöpiin sairastuneiden naisten oma olohuone Facebookissa. Siellä syöpään sairastuneet Siskot tukevat toisiaan. Siskolan toimijat ovat vapaaehtoisia. Lue tästä, miten voit liittyä Siskola Facebook-keskusteluryhmään >>

Pirsyn Facebook-ryhmät

Pirsyn nuoret aikuiset -FB-ryhmä

Pirsyn nuoret aikuiset on rento vertaistukiporukka, johon on tervetullut kuka tahansa syöpään sairastunut 18-40-vuotias. Porukan yhteydenpito ja tapaamisten sopiminen hoituvat yhdistyksen ylläpitämässä Facebook-ryhmässä.

Pirsyn Rinnallakulkijat – Facebook-ryhmä läheisille

Liittyminen ja ylläpito

Pirsyn Facebook-ryhmiä ylläpitävät yhdistyksen työntekijät, jotka hyväksyvät jokaisen jäsenen ryhmään erikseen. Vain ryhmän kohderyhmään kuuluvat henkilöt hyväksytään ryhmään. Ryhmän jäseneksi hyväksymisen jälkeen saat liittymislinkin sähköpostiisi.

Liittymispyynnöt sähköpostitse:

Kun haluat liittyä Pirsyn Facebook-ryhmään, ota yhteyttä: taru.latvala@pirsy.fi