Vertaistuki

Saman kokenut ymmärtää usein parhaiten. Vertaistukitoiminta ja vertaistukiryhmät täydentävät ammattilaisten tarjoamaa tukea.

Koronavirus vaikuttaa Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen toimintaan, lue päivittyvä verkkotiedote täältä >>

Vertaistukitoiminnan tavoitteena on syöpään sairastuneen ja hänen läheistensä selviytymisen ja voimavarojen tukeminen silloin kun syöpä on osa arkea.

Parhaimmillaan vertaistuki tukee sairastunutta käsittelemään sairastumista, omaa suhtautumista siihen sekä auttaa sopeutumaan tilanteeseen tai tuo iloa ja virkistystä.

Voit oman tilanteesi ja toiveesi mukaan pyytää henkilökohtaista vertaistukihenkilöä kahdenkeskisiin keskusteluihin tai osallistua vertaistukiryhmään, jossa tutustut useisiin samankaltaisessa tilanteessa oleviin.

Vertaistukihenkilöt

Vertaistukihenkilöt eivät tapaa kasvotusten tuettaviaan koronarajoitusten vuoksi, vaan ovat sairastuneiden tukena puhelimitse ja viestitellen.

Yhdistyksen kouluttamilla vapaaehtoisilla vertaistukihenkilöillä on taustalla omakohtainen kokemus syövän sairastamisesta. He kuuntelevat ja antavat keskustellen tukea syöpäsairauden aiheuttamassa elämänmuutoksessa.

He eivät ota kantaa hoitoihin tai lääketieteellisiin kysymyksiin, mutta voivat kertoa omasta kokemuksestaan. Vertaistukihenkilöitämme sitoo vaitiolovelvollisuus, myös tukisuhteen päätyttyä. Vertaistukihenkilön kanssa voit tavata kasvotusten tai keskustella puhelimessa.

Täytä sähköisesti vertaistukihenkilöpyyntö tai puhelimitse 050 3270 367.

Avoimet vertaistukiryhmät

Pirkanmaan Syöpäyhdistyksellä on useita eri vertaistukiryhmiä yleisesti kaikille syöpään sairastuneille. Ryhmiä ohjaavat koulutetut vapaaehtoiset vertaistukiryhmänohjaajat.

Café Pirsy

Kerran kuussa tiistai-iltaisin yhdistyksen keittiö muuttuu viihtyisäksi Café Pirsyksi, jossa syöpään sairastuneita varten on kahvipannu kuumana.

Caféssa voit poiketa osaksi aikaa tai jäädä juttusille vaikka koko ajaksi. Paikalla on aina syöpään sairastuneiden vertaistukihenkilö. Café Pirsy on maksuton, ei ennakkoilmoittautumista.

ti 21.1., 18.2., 17.3., 14.4. ja 12.5.2020 klo 16.00-18.00 Peruttu.
Hämeenkatu 5 A, 7.krs, Tampere

Fuck Cancer -kahvit

Nuorten aikuisten Fuck Cancer -kahvit on tarkoitettu noin 18-40 vuotiaille syöpään sairastuneille. Kahveilla pääsee tapaamaan muita saman kokeneita nuoria aikuisia ja jakamaan kokemuksia. Voit jäädä kahvittelemaan koko ajaksi tai käydä vain poikkeamassa. Paikalla on aina syöpään sairastuneiden vertaistukihenkilö.
Fuck Cancer -kahvit on maksuton, ei ennakkoilmoittautumista.

ke 4.3. ja 3.6.2020 klo 16.30-18.00 Peruttu.
Hämeenkatu 5 A, 7.krs., Tampere

Tauon paikka -työelämäkahvila toteutuu Teams-videotapaamisena

Tauon paikka on hengähdystauko vertaisten parissa työikäisille syöpään sairastuneille. Tauon paikka tarjoaa mahdollisuuden jakaa työelämään ja työhön paluuseen liittyviä haasteita ja hyviä vinkkejä toisten saman kokeneiden kanssa.

Voit tulla piipahtamaan Tauon paikkaan töiden jälkeen ennen kotiin menoa, tai vaikka jo sairaslomasi aikana kotoa käsin. Voit olla paikalla itsellesi sopivan ajan. Ryhmä on maksuton, ei ennakkoilmoittautumista. Paikalla on Pirsyn työntekijä.

ma 27.1., 24.2., 23.3., 20.4. ja 18.5.2020 klo 16.00 toteutuu verkossa virtuaalikahvilana.

Virtuaalikahvilaan voit osallistua älypuhelimella, tabletilla tai tietokoneella. Osallistuminen tapahtuu Microsoft Teams ohjelman kautta (nettiselaimella tai sovelluksessa). Osallistumaan pääset ilmoittautumalla etukäteen sähköpostitse Tuulille. Saat osallistumislinkin vastausviestissä: tuuli.mahonen@pirsy.fi

Ruoveden ryhmä

Syöpään sairastuneiden vertaistuellinen keskusteluryhmä. Ryhmä on maksuton, ei ennakkoilmoittautumista. Tarkemmat tiedot paikallislehdessä.

ke 22.1., 19.2., 18.3., 15.4. ja 13.5.2020 klo 17.00-19.00 Peruttu.
Palvelutalo Honkalan kerhohuone (yläkerta), Honkalantie 7, Ruovesi

Ohjaajat: Ritva Saarinen p. 040 0589 024 ja Eeva Stranius p. 044 3041 081

Sastamalan ryhmä

to 16.1., ke 12.2., to 12.3., ke 8.4. ja to 14.5.2020 klo 15.30-17.30  Peruttu.
SPR:n ystäväpirtti, Puistokatu 18, Vammala

Ohjaajat: Maire Lehtimäki p. 050 0831 624 ja Anneli Mäkelä p. 041 5449 114

Pirsyn Facebook-ryhmät

Café Pirsy -Facebook-ryhmä

Pirkanmaan Syöpäyhdistyksellä on kerran kuukaudessa järjestetty lämminhenkinen ja viihtyisä Café Pirsy vertaistukiryhmä.  Ryhmä on poikkeusolojen vuoksi siirretty virtuaaliseksi. Café Pirsy Facebook-ryhmä on tarkoitettu Pirkanmaan alueella asuville syöpään sairastuneille aikuisille, jotka kaipaavat  vertaistukea. Ryhmässä on mahdollista käydä vertaistuellisia keskusteluita ja tavoitteena on syöpään sairastuneiden voimavarojen tukeminen ja piristäminen silloin, kun syöpä on osa arkea.

Voit liittyä yksityiseen Café Pirsy Facebook-ryhmään linkistä: https://www.facebook.com/groups/cafepirsy/

Pirsyn nuoret aikuiset -Facebook-ryhmä

Pirsyn nuoret aikuiset -Facebookryhmä on rento vertaistukiporukka, johon on tervetullut kuka tahansa syöpään sairastunut 18-40-vuotias. Porukan yhteydenpito ja tapaamisten sopiminen hoituvat yhdistyksen ylläpitämässä Facebook-ryhmässä.

Voit liittyä yksityiseen Pirsyn nuoret aikuiset Facebook-ryhmään linkistä: https://www.facebook.com/groups/nuoretaikuiset1/

Yhdessä eteenpäin -Facebook-ryhmä

Yhdessä eteenpäin -Facebookryhmä on tarkoitettu lapsiperheiden vanhemmille, kun vanhempi sairastaa syöpää ja perheessä on ainakin yksi 0-17 -vuotias lapsi. Ryhmässä on mahdollista käydä vertaistuellisia keskusteluita ja tavoitteena on vanhempien voimavarojen tukeminen ja piristäminen silloin kuin syöpä on osa perheen arkea.

Voit liittyä yksityiseen Yhdessä eteenpäin -Facebook-ryhmään linkinstä: https://www.facebook.com/groups/yhdessaeteenpain/

Facebook-ryhmien ylläpito ja liittyminen

Pirsyn Facebook-ryhmiä ylläpitävät yhdistyksen työntekijät. Kaikki ryhmät ovat yksityisiä ja vain ryhmän jäsenet voivat nähdä, keitä ryhmässä on ja mitä jäsenet julkaisevat. Ryhmään liittyessä tulee vastata muutamaan kysymykseen  ja hyväksyä ryhmän säännöt.

Lisätietoa Pirsyn Facebook-ryhmistä voit kysyä taru.latvala@pirsy.fi tai kaisa.ronkainen@pirsy.fi

Myös läheisille on oma vertaistuellinen Facebook-ryhmä >>

Siskot ja Siskola

Siskojen vertaistukitoiminta on osa Syöpäjärjestöjä. Siskoista jokainen on sairastunut syöpään; epätietoisuus ja pelko ovat tuttuja tunteita. Osa Siskoista on syöpähoidot läpikäytyään jäänyt tukemaan muita, toiset ovat saaneet syövästä loppuelämän kaverin; kaikki mahtuvat silti samaan ryhmään. Lue lisää Siskot-vertaistoiminnasta >>