Vertaistuki

Saman kokenut ymmärtää usein parhaiten. Vertaistukitoiminnan tavoitteena on syöpään sairastuneen ja hänen läheistensä selviytymisen ja voimavarojen tukeminen silloin kun syöpä on osa arkea. Vertaistukitoiminta täydentää ammattilaisten tarjoamaa tukea. Parhaimmillaan vertaistuki tukee sairastunutta ja läheistä käsittelemään sairastumista, omaa asennettaan siihen sekä auttaa sopeutumaan tilanteeseen tai tuo iloa ja virkistystä.

• Vertaistukihenkilöinä ja vertaistukiryhmien ohjaajina toimivat yhdistyksen kouluttamat vapaaehtoiset, joilla on omakohtainen kokemus elämästä syövän kanssa.
  • Voit oman tilanteesi ja toiveesi mukaan pyytää henkilökohtaista vertaistukihenkilöä kahdenkeskisiin keskusteluihin tai
  • osallistua vertaistukiryhmään, jossa tutustut useisiin samankaltaisessa tilanteessa oleviin.

Vertaistukihenkilöt

Yhdistyksen kouluttamat vapaaehtoiset vertaistukihenkilöt kuuntelevat ja antavat keskustellen tukea syöpäsairauden aiheuttamassa elämänmuutoksessa sekä sairastuneille että läheisille.

He eivät ota kantaa hoitoihin tai lääketieteellisiin kysymyksiin, mutta voivat kertoa omasta kokemuksestaan.
Vertaistukihenkilöitämme sitoo vaitiolovelvollisuus, myös tukisuhteen päätyttyä. Vertaistukihenkilön kanssa voit tavata kasvotusten tai keskustella puhelimessa.

Täytä sähköisesti vertaistukihenkilöpyyntö tai puhelimitse 050 3270 367.

Avoimet vertaistukiryhmät

Pirkanmaan Syöpäyhdistyksellä on useita eri vertaistukiryhmiä yleisesti kaikille syöpään sairastuneille tai sairauskohtaisesti. Ryhmiä ohjaavat koulutetut vapaaehtoiset vertaistukiryhmänohjaajat,

Café Pirsy

Kerran kuussa tiistai-iltaisin yhdistyksen keittiö muuttuu viihtyisäksi Café Pirsyksi, jossa syöpään sairastuneita varten on kahvipannu kuumana.

Caféssa voit poiketa osaksi aikaa tai jäädä juttusille vaikka koko ajaksi. Paikalla on aina syöpään sairastuneiden vertaistukihenkilö. Café Pirsy on maksuton, ei ennakkoilmoittautumista.

ti 21.1., 18.2., 17.3., 14.4. ja 12.5.2020 klo 16.00-18.00
Hämeenkatu 5 A, 7.krs, Tampere

Fuck Cancer -kahvit

Nuorten aikuisten Fuck Cancer -kahvit on tarkoitettu noin 18-40 vuotiaille syöpään sairastuneille. Kahveilla pääsee tapaamaan muita saman kokeneita nuoria aikuisia ja jakamaan kokemuksia. Voit jäädä kahvittelemaan koko ajaksi tai käydä vain poikkeamassa. Paikalla on aina syöpään sairastuneiden vertaistukihenkilö.
Fuck Cancer -kahvit on maksuton, ei ennakkoilmoittautumista.

ke 4.3. ja 3.6.2020 klo 16.30-18.00
Hämeenkatu 5 A, 7.krs., Tampere

Tauon paikka -työelämäkahvila

Tauon paikka on hengähdystauko vertaisten parissa työikäisille syöpään sairastuneille. Tauon paikka tarjoaa mahdollisuuden jakaa työelämään ja työhön paluuseen liittyviä haasteita ja hyviä vinkkejä toisten saman kokeneiden kanssa.

Voit tulla piipahtamaan Tauon paikkaan töiden jälkeen ennen kotiin menoa, tai vaikka jo sairaslomasi aikana kotoa käsin. Voit olla paikalla itsellesi sopivan ajan. Ryhmä on maksuton, ei ennakkoilmoittautumista. Paikalla on Pirsyn työntekijä.

ma 27.1., 24.2., 23.3., 20.4. ja 18.5.2020 klo 16.00-18.00
Hämeenkatu 5 A, 7krs., Tampere

Ruoveden ryhmä

Syöpään sairastuneiden vertaistuellinen keskusteluryhmä. Ryhmä on maksuton, ei ennakkoilmoittautumista. Tarkemmat tiedot paikallislehdessä.

ke 22.1., 19.2., 18.3., 15.4. ja 13.5.2020 klo 17.00-19.00
Palvelutalo Honkalan kerhohuone (yläkerta), Honkalantie 7, Ruovesi

Ohjaajat: Ritva Saarinen p. 040 0589 024 ja Eeva Stranius p. 044 3041 081

Sastamalan ryhmä

to 16.1., ke 12.2., to 12.3., ke 8.4. ja to 14.5.2020 klo 15.30-17.30
SPR:n ystäväpirtti, Puistokatu 18, Vammala

Ohjaajat: Maire Lehtimäki p. 050 0831 624 ja Anneli Mäkelä p. 041 5449 114

Pirsyn Facebook-ryhmät

Pirsyn nuoret aikuiset -FB-ryhmä

• Pirsyn nuoret aikuiset on rento vertaistukiporukka, johon on tervetullut kuka tahansa syöpään sairastunut 18-40-vuotias. Porukan yhteydenpito ja tapaamisten sopiminen hoituvat yhdistyksen ylläpitämässä Facebook-ryhmässä.

Pirsyn Rinnallakulkijat – Facebook-ryhmä läheisille

• Pirsyn Rinnallakulkijat on läheisten oma Facebook-ryhmä, jossa on mahdollista käydä vertaistuellisia keskusteluita.

Facebook-ryhmien ylläpito ja liittymispyynnöt

Pirsyn Facebook-ryhmiä ylläpitävät yhdistyksen työntekijät, jotka hyväksyvät jokaisen jäsenen ryhmään erikseen. Vain ryhmän kohderyhmään kuuluvat henkilöt hyväksytään ryhmään. Ryhmän jäseneksi hyväksymisen jälkeen saat liittymislinkin sähköpostiisi.

Liittymispyynnöt sähköpostitse:
taru.latvala@pirsy.fi

Siskot ja Siskola

Siskojen vertaistukitoiminta on osa Syöpäjärjestöjä. Siskoista jokainen on sairastunut syöpään; epätietoisuus ja pelko ovat tuttuja tunteita. Osa Siskoista on syöpähoidot läpikäytyään jäänyt tukemaan muita, toiset ovat saaneet syövästä loppuelämän kaverin; kaikki mahtuvat silti samaan ryhmään. Lue lisää Siskot-vertaistoiminnasta >>

Siskola on kaikenlaisiin syöpiin sairastuneiden naisten oma olohuone Facebookissa. Siellä syöpään sairastuneet Siskot tukevat toisiaan. Siskolan toimijat ovat vapaaehtoisia. Lue tästä, miten voit liittyä Siskola Facebook-keskusteluryhmään >>