Syöpää ennaltaehkäisevät elintavat

Omat elintavat vaikuttavat riskiin sairastua syöpään. Toki myös sattumalla ja perintötekijöillä on merkitystä. Niihin emme voi vaikuttaa, mutta elintavoillamme ja arjen valinnoillamme voimme parantaa vointiamme ja samalla vaikuttaa syövän riskiin. Asioita, joihin kannattaa kiinnittää huomiota, ovat mm. tupakointi, alkoholinkäyttö, ruokailutottumukset ja painonhallinta, liikunta sekä auringonotto.

Tupakoimattomuus on tehokkain tapa ehkäistä syöpää

Jopa joka kolmas syöpä johtuu tupakoinnista. Syövän ja tupakoinnin välinen yhteys on pitkäaikaisten tutkimusten perusteella hyvin selvä. Selkeimmillään yhteys on nähtävissä keuhkosyövän ja tupakoinnin välillä, sillä jopa 90 prosenttia keuhkosyövistä johtuu tupakoinnista.

Kaikki tupakkatuotteet, olipa kyse sitten savukkeista tai sikareista, piipusta tai nuuskasta, ovat haitallisia. Merkitystä ei haitallisuuden näkökulmasta ole sillä, käytetäänkö tuotteita polttamalla, nuuskaamalla vai pureskelemalla tai altistutaanko niille passiivisesti.

Tukea tupakoinnin ja muiden nikotiinivalmisteiden käytön lopettamiseen

Syövän riski pienenee kaikenikäisillä tupakoinnin lopettamisen jälkeen – lopettaminen kannattaa aina! Toiselle sopii lopettaminen kertarysäyksellä, toiselle parempi tapa on ensin vähentää käyttöä ja lopettaa vasta sitten.

Apua, tukea ja työkaluja lopettamiseen löydät myös verkosta.

Stumppi-sivustolta löydät oppaita, tekstejä, vinkkejä ja tukea tupakoinnin lopettamisen tueksi. Sivustoa ylläpitää Hengitysliitto. Tutustu sivustoon tästä >>

Fressis on nuorille suunnattu sivusto, jonka sisällöt käsittelevät laajasti terveitä elintapoja. Sivusto kannustaa tekemään arjessa itselle hyviä valintoja terveyteen liittyen ja näin vaikuttamaan mm. syövän ehkäisemiseen. Tutustu sivustoon tästä >>

28 päivää ilman on tupakoinnin ja muiden nikotiinituotteiden lopettamisen tueksi kehitetty palvelu. Eri teemoja käsittelevät verkkotapaamiset sopivat kaikille nikotiinituotteista eroon pyrkiville. Kokonaisuuteen kuuluu mm. tietoa tupakan aiheuttamasta riippuvuudesta, korvaus- ja lääkehoidosta sekä vertaistukea. Lue lisää palvelusta täältä >>

Nuorille suunnattu Erovirasto on maksuton sovellus, joka tarjoaa aktiivista tukea 30 päivän ajaksi. Lue lisää >>

Alkoholin käyttö lisää syöpäriskiä

Alkoholin aiheuttamat syövät ovat yleistyneet ja Suomessa alkoholi aiheuttaakin vuodessa arviolta 1 200 syöpätapausta.

Merkitystä ei ole juoman laadulla; jokainen alkoholijuoma lisää riskiä sairastua syöpään, sillä alkoholin sisältämä etanoli on olennainen syöpää aiheuttava tekijä eli karsinogeeni.

Tukea juomisen vähentämiseen ja lopettamiseen

Mielenterveystalon oppaasta löydät niin neuvoja kuin käytännön työkalujakin juomisen vähentämiseen ja lopettamiseen. Oman tilanteen arvioinnin kautta pyritään yksityiskohtaisten ja normaalin elämänrytmin mukaisten ohjeiden avulla asetettuun tavoitteeseen ja myös sen ylläpitämiseen. Oppaan löydät täältä >>

Päihdelinkin sivustolta löydät mm. vinkkejä vähentämiseen, mahdollisuuden oman suunnitelman laatimiseen juomisen vähentämiseksi ja seurata edistymistäsi. Löydät myös paljon tietoa ja tukea juomisen vähentämiseen. Tutustu sivustoon täällä >>

Ruokavalion kokonaisuus vaikuttaa

Sillä, mitä syömme, on vaikutusta jaksamiseemme, terveyteemme ja myös syöpäriskiin. Asiantuntija-arvioiden mukaan terveellisen ravinnon, painonhallinnan ja riittävän liikunnan avulla vähintään kolmannes yleisimmistä syövistä voidaan ehkäistä.

Arjen valinnat ruoan suhteen ovat merkityksellisiä. Ruokavalion kokonaisuus ratkaisee ja olennaisempaa onkin päivittäiset valinnat ja ruokavalion kokonaisuus kuin yksittäinen ruoka-aine.

Ytimessä on monipuolinen ruokavalio, joka sisältää runsaasti kasviksia ja täysjyväviljaa. Lautasmalli-ajatuksella koostetusta ruoasta saat helposti sopivassa suhteessa ravintoaineita ja energiaa. Punaisen lihan ja varsinkin lihavalmisteiden syömistä puolestaan olisi hyvä rajoittaa, kuten myös reippaasti rasvaa ja sokeria sisältäviä ruokia. Myös suolansaantiin olisi hyvä kiinnittää huomiota.

Ilman syöpää -sivustolta löydät vinkkejä terveellisen ruokavalion valintoihin. Löydät sivuston täältä >>

Kohti pysyvää painonhallintaa

Ylipaino on merkittävä terveysriski ja samalla se on myös syöpäriski. Pelkkä laihduttaminen ei kuitenkaan usein johda pysyvään painonhallintaan tai elintapamuutoksiin. Tavoitteena olisi löytää tila, jossa mielen ja kehon kokonaisuus on tasapainossa.

Sydänliiton sivuilta löydät neuvoja lempeään suhtautumiseen omaa kehoa ja painonhallintaa kohtaan ja sitä kautta tasapainoon. Lue lisää tästä >>

Liikunta tukee hyvinvointia

Liikunta parantaa ja tukee hyvinvointiamme. Keho kaipaa niin arkiaktiivisuutta kuin kuntoliikuntaa ja liikunnallinen elämäntapa onkin yksi terveytemme perustekijöistä.

Säännöllinen liikunta pienentää syöpäriskiä. Kaikki liikkuminen, lyhytaikainenkin on hyväksi terveydellesi!

Liikuntaneuvonnasta saa vinkkejä ja tukea liikunnan lisäämiseksi omaan arkeen. Lue lisää ja etsi oman kuntasi liikuntaneuvonta täältä >>

Pirsy tarjoaa syöpään sairastuneille maksutonta henkilökohtaista liikunnanohjausta. Fysioterapeuttimme tekee kanssasi liikuntasuunnitelman, jota voit turvallisesti toteuttaa arjessasi. Lue lisää täältä >>

Iho ja auringolta suojautuminen

Niin ihana kuin auringonpaiste onkin, runsas UV-säteilyn määrä ja ihon palaminen lisäävät riskiä sairastua ihosyöpään. Ihosyöpä johtuu lähes aina auringon UV-säteilystä ja jopa 95 prosenttia ihosyövistä voitaisiin ehkäistä oikeanlaisella auringolta suojautumisella.

Ihosyövät ovat yleistyneet viime vuosikymmeninä. Tämä johtuu väestön ikääntymisestä, mutta myös siitä, että auringossa oleskellaan enemmän vähissä vaatteissa.

Melanooma on vaarallisin ihosyöpä, koska se leviää nopeasti lähettäen etäpesäkkeitä. Melanooman riskiä lisää erityisesti ihon palaminen nuorella iällä. Syöpäriskin vaaraa lisää myös runsas auringonotto ja solariumin käyttö.

Ilman syöpää -sivustolta löydät lisää tietoa mm. auringon vaikutuksesta ihoon, mutta myös auringolta suojautumisesta ja turvallisesta auringosta nauttimisesta. Sivuston löydät täältä >

Lähde: ilmansyopaa.fi