Läheisen vertaistukihenkilö

Kun perheenjäsenellä on syöpä, se vaatii voimia ja jaksamista myös läheiseltä. Sairastumisen myötä läheiset joutuvat käsittelemään suhdettaan sairauteen ja sairastuneeseen. On vaikea nähdä rakkaan ihmisen sairastuvan ja samalla oppia itsestään uusia piirteitä ja asenteita. Läheisen ei kuitenkaan tarvitse jäädä yksin, vaan tukea tilanteessa voi saada esimerkiksi vertaistukihenkilöltä.

Läheisen vertaistukihenkilönä tehtäväsi on toimia henkilökohtai­sena vertaistukena syöpään sairastuneen läheiselle. Tehtävääsi kuu­luu tuettavan läheisen kuunteleminen ja hänen kanssaan keskustele­minen siten, että hän saa tukea, ymmärrystä ja mahdollisuuden ja­kaa kokemuksiaan sairauden aiheuttamassa elämänmuutoksessa. Et ota kantaa hoitoihin tai lääketieteellisiin kysymyksiin, mutta voit tilanteen mukaan kertoa omasta kokemuksestasi. Tuettavan kanssa voit keskustella puhelimessa tai tavata kasvotusten.

Edellytämme omakohtaista kokemusta syöpään sairastuneen rin­nalla kulkeneena läheisenä. On hyvä, että oman läheisen sairastumisesta on kulunut ai­kaa noin vuosi tai että sairaus on vakaassa vaiheessa.

Vertaistukihenkilönä toimiminen edellyttää, että

• olet käsitellyt läheisesi syöpään sairastumista ja sen vaikutuksia omaan elämääsi
  • pystyt keskustelemaan kokemuksistasi
  • sinulla on voimavaroja kuunnella toisen huolia ja murheita
  • sinulle on luontaista suhtautua toisiin ihmisiin myötätuntoisesti ja kannustavasti, erilaisia ihmisiä ja valintoja kunnioittaen
  • sitoudut toimimaan yhdistyksen arvojen ja toimintaohjeiden mukaisesti

Tarjoamme merkityksellistä sisältöä vapaa-aikaan ja mukavan porukan, jossa voit toimia yhdessä ammattilaisten ja toisten vapaaehtoisten kanssa. Taustatukenasi on asiantunteva järjestö, jossa saat tehtävääsi koulutuksen sekä tukea ja ohjausta työntekijältä ja toisilta vertaistukihenkilöiltä.

Siirry hakemuslomakkeelle tästä