Punainen, kerästä purkautunut lanka muodostaa sydänkuvion

Tarkistuta huolestuttava luomi lääkärissä

Piiu Latvala

Jokaisella meistä on luomia, toisella enemmän, toisella vähemmän. Suurin osa luomista on harmittomia, mutta toisinaan luomen muutokset voivat kieliä alkavasta syövästä.

Milloin luomi kannattaa tutkituttaa?

–  Luomet, jotka kasvavat nopeasti, muuttavat muotoaan tai ulkonäköään, kannattaa tutkituttaa. Samoin yli 40-50-vuotiaiden kannattaa kiinnittää huomiota uusiin luomiin. Nuoresta saakka olleet, samanlaisina pysyneet luomet puolestaan eivät ole huolestuttavia, kertoo Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen ylilääkäri Heidi Penttinen.

–  Atyyppinen luomi eli mahdollisesti pahanlaatuinen luomi on tavallista luomea kookkaampi, halkaisijaltaan usein 6-10 mm, muodoltaan epäsymmetrinen ja väriltään epätasainen, Heidi Penttinen täsmentää.

Mihin ottaa yhteyttä?

Tutkimusten suhteen kannattaa hakeutua omalle terveysasemalle tai yksityiselle lääkärille. Pirkanmaan Syöpäyhdistyksessä ei luomia arvioida; Pirsyssä luomitarkastukset on lopetettu jo noin viisi vuotta sitten.

Miten luomi tutkitaan?

Lääkäri voi tutkia dermatoskoopin avulla luomia tarkemmin. Tutkimuksen perusteella hän arvioi luomen poiston tarpeellisuuden. Samassa yhteydessä lääkäri voi tarkastaa koko ihon ja arvioida yleisesti asiakkaan melanoomariskiä; tähän vaikuttavat mm. vaalea, herkästi palava iho, runsasluomisuus, aiemmin sairastettu tai suvussa ollut melanooma.

–  Luomea tarkastelemalla, edes dermatoskoopilla, ei lopullista vastausta luomen luonteesta saada selville. Viimeisen sanan luomesta antaa vasta patologi, joka tutkii poistetun luomen. Jos luomi poistetaan, tehdään se yleensä leikkauksella paikallispuudutuksessa. Toimenpiteen voi tehdä niin yleislääkäri kuin ihotautilääkärikin, ylilääkäri Heidi Penttinen sanoo.

Jos siis luomi tai luomet aiheuttavat huolta, hakeuduthan lääkäriin.

Ja muistathan myös suojata ihosi!

Hyvä muistisääntö on VVV eli varjo, vaatteet ja voide. Vetäydy varjoon erityisesti keskipäivän auringon aikaan, suojaudu kevyillä, väljillä vaatteilla, hatulla ja aurinkolaseilla ja valitse aurinkosuojavoide, jonka kerroin on vähintään 30.

Lue lisää luomista Ilman syöpää  -sivustolta >>