Työelämäkoordinaattori nyt myös Pirkanmaalla

Tuuli Mähönen

Pirkanmaan Syöpäyhdistyksessä on käynnistynyt yhteistyössä Suomen Syöpäpotilaiden kanssa Elossa ja osallisena, myös työelämässä! -hanke. Tavoitteena on lisätä tietoisuutta syöpäselviytyjien työhön paluusta, sekä erilaisista työssä jaksamista tukevista ratkaisuista. Työelämäkoordinaattorina pyrin olemaan tukena ja tsempparina kaikkiin työelämään liittyvien kysymysten äärellä.

Aloitin viime viikolla työskentelyn Suomen Syöpäpotilaat ry:n Elossa ja osallisena, myös työelämässä! -hankkeessa. Hanke on käynnistynyt syksyllä 2017 vauhdikkaasti Helsingissä ja laajenee nyt Pirkanmaalle. Toimipisteeni sijaitsee Tampereen keskustassa, Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen tiloissa. Tulemme käynnistämään hankkeen toimintoja Pirkanmaalla kevään edetessä siten, että ennen kesää meillä on jo konkreettisesti toiminta käynnissä ja ihmisiä koolla. Osana hankkeen toimintaa kontaktoimme myös Tampereen seudun yhteistyöverkostoja. Tavoitteena on lisätä tietoisuutta syöpäselviytyjien työhön paluusta, sekä erilaisista työssä jaksamista tukevista ratkaisuista.

Jokaisen ihmisen työura on yksilöllinen. Joskus työtehtävät muuttuvat kehityksen edetessä niin erilaisiksi, että työn mielekkyys katoaa ja katse suuntaa kohti uutta. Jotkut vaihtavatkin kokonaan alaa tai ammattia kiinnostustaan seuraten. Toisinaan työkyvyn muutokset ohjaavat hakeutumaan uusiin tehtäviin, tai etsimään keinoja tehdä aiemmat työtehtävät jotenkin toisin. Työtehtäviä voi olla tarpeen muuttaa määräajaksi tai pysyvästi.

Työssä jaksamisen näkökulmasta on tärkeää voida työssään riittävän hyvin. Se tarkoittaa, että työtehtävistä suoriutuu ja kokee ne mieleisiksi. Tärkeää olisi myös palautua työstä vapaa-ajalla riittävästi. Mikäli kaikki käytettävissä olevat voimavarat kuluvat joka päivä vain työhön, alkaa oman arjen ja elämän mielekkyys nopeasti tipahtaa. Se, että jaksaa tehdä itselle mielekkäitä toimintoja myös vapaa-ajalla, on elämän merkitykselliseksi kokemisen kannalta ensiarvoisen tärkeää. Palautuminen työstä tukee jaksamista työssä.

Etsitään yhdessä ratkaisuja

Työelämäkoordinaattorina pyrin olemaan tukena ja tsempparina kaikkiin työelämään liittyvien kysymysten äärellä. Voimme vaikkapa päivittää yhdessä CV:tä työnhaun merkeissä, tai miettiä miten työtä voisi tuunata niin, että siinä pärjäisi riittävän hyvin myös mahdollisista työkyvyn muutoksista huolimatta. Valmiita vastauksia ei minullakaan ole aina antaa, mutta yhdessä voimme selvittää parhaat käytettävissä olevat vaihtoehdot ja kokeiltavissa olevat ratkaisut.

Työelämäkysymysten parissa olen työskennellyt aiemmin mm. työllisyyspalveluissa, työnohjaajana ja toisen asteen oppilaitoksessa. Ensimmäiseltä ammatiltani olen toimintaterapeutti ja tuota näkemystä voimme hyödyntää, kun mietimme miten itse kunkin henkilökohtaiset voimavarat, valmiudet ja olemassa oleva työkyky saataisiin suunnattua kohti työelämän tavoitetta.

Olen mukana Suomen Syöpäpotilaiden verkostoissa sekä Paluu töihin -ryhmässä Facebookissa. Sen lisäksi minut tavoittaa Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen toimistolta (Hämeenkatu 5 A), tai sopimalla kasvokkain tapaamisen johonkin muualle. Jalkaudun mielelläni Tampereen keskustan ratikkatyömaavilskeestä myös muualle Pirkanmaalle.

Tuuli Mähönen
työelämäkoordinaattori