Vertaistukea ja voimavaroja Minä, syöpä ja työ – toiminnasta Pirkanmaalla

Tuuli Mähönen

”Tulin Minä, syöpä ja työ -ryhmään koska halusin saada eväitä työhön paluuseen. Ryhmään osallistuminen antoi minulle vertaistukea, ymmärrystä, selviytymiskeinoja. Tehtävät olivat ajatuksia herättäviä ja auttoivat omiin pohdintoihin ja keskustelussa toisten kanssa.”

Työelämähanke starttasi Pirkanmaalla tammikuussa 2018. Kevään aikana tavoitimme tärkeitä yhteistyötahoja, rakensimme verkostoja paikallisesti ja valtakunnallisesti, käynnistimme vertaistukiryhmät, kokeilimme verkon erilaisia mahdollisuuksia ja valmistelimme tulevaa syksyä. Toimintamme piiriin on ohjautunut asiakkaita niin oma-aloitteisesti kuin yhteistyötahojemme kautta.

Työskentely Pirkanmaan Syöpäyhdistyksessä on ollut rakentavaa ja antoisaa. Yhdistyksen neuvontahoitajat ovat perehdyttäneet allekirjoittaneen eli Pirkanmaan työelämäkoordinaattorin alueelliseen toimintaan ja ohjanneet asiakkaita palveluun. Pirsyn järjestökoordinaattorin kanssa on ratkottu monia haasteita milloin tekniikkaan, milloin esitteiden ulkoasuun liittyen ja toiminnanjohtajan kautta on avattu paikallisten verkostojen ovia. Kiinteistön remontin keskellä käytäntöjen sujumisesta on huolehtinut Pirsyn hallinnon väki ja kaikki ovat suhtautuneet yhteiseen tekemiseen joustavasti ja avuliaasti. Suurkiitos kaikille lämpimästä ja kannustavasta tukemisesta toiminnan aloituksessa Pirkanmaalla!

Keväällä tarjosimme Tampereelta käsin asiakkaille sekä yksilöllistä tukea että ryhmätoimintaa Minä, syöpä ja työ -nimikkeen alla. Asiakkaiden kysymykset ovat olleet sekä isoja että pieniä. Joskus asia on ratkennut muutamalla sähköpostin vaihdolla, joskus on täytelty pitkän kaavan mukaan hakemuslomakkeita ammatilliseen kuntoutukseen.

Minä, syöpä ja työ -vertaisryhmiä oli kaksi ja ne kokoontuivat yhteensä seitsemän kertaa. Työskentely ryhmissä painottui voimavarojen lisäämiseen. Osallistujilta saatu palaute oli kannustavaa, teemme oikeita asioita ja tälle toiminnalle on tarvetta. Syksyllä jatkuvat samanlaiset vertaisryhmät kuin keväällä ja kevään ryhmiin osallistuneille järjestetään syksyllä tilaisuuksia eri teemojen ympärille. Näitä on ideoitu yhdessä asiakkaiden kanssa ja toiveita on pyritty huomioimaan mahdollisuuksien mukaan. Mukana olevilla asiakkailla on ollut innostunut yhdessä kehittämisen meininki. Työelämähankkeen teema ja tavoite koetaan tärkeäksi ja asiaa halutaan edistää monin keinoin. Joku on kirjoittanut tarinaansa Terveisiä työelämästä -blogiin ja joku on ollut halukas antamaan kasvonsa asialle julkisuudessakin.

Vertaisryhmä vieraili kesäkuussa Hatanpään arboretumissa

Yhtenä tärkeänä kehitettävänä alueena on esiin noussut työterveyshuoltoon liittyvien kysymysten esiin nostaminen ja työhön paluuta helpottavien käytännön keinojen löytäminen ja edistäminen työterveyshuollossa. Tähän olemme tarttuneet monikanavaisesti. On mm. pidetty asiakasworkshop aiheesta ja Helsingin kollega Marketan toimesta haastateltu työterveyshuollon toimijoita. Näistä esiin nousseita viestejä viedään eteenpäin syksyn tulevissa seminaareissa. Työstämme myös sähköistä materiaalia eri tahojen käyttöön.

Tampereen alueen syksyn toiminnan ja tilaisuudet löydät Pirsyn verkkosivulta sekä Pirsyn syksyn palveluesitteestä. Tilaamalla Pirsyn uutiskirjeen saat tietoa toiminnasta myös sähköpostiisi muutaman kerran vuodessa. Pirkanmaan työelämäkoordinaattoriin voit olla suoraan yhteydessä, kun työelämäkysymykset pohdituttavat.

Blogiteksti on julkaistu 20.8.2018 Syöpä ja työ – verkkosivustolla.