Saattohoidon tukihenkilö läheiselle

Saattohoidon tukihenkilönä tehtäväsi on toimia palliatiivisessa hoidossa olevan syöpäsairaan läheisten tukena. Toimit tavallisen ihmisen tiedoin ja taidoin, olet läheisen vierellä kiireettömästi läsnä tai keskustelukumppanina, jonka kanssa käydä läpi elämän rajallisuuden ja luopumisen herättämiä kokemuksia.

Pirsyssä olet osa vapaaehtoisten tärkeää yhteisöä, joka tuottaa iloa ja tukea sairastuneille ja heidän läheisilleen. Tehtävässäsi tukihenkilönä korostuvat lähimmäisyys sekä läheisen kohtaaminen arkisessa ja tavallisessa vuorovaikutuksessa. Saat tehtävääsi koulutuksen ja sinua sitoo vaitiolovelvollisuus. Vapaaehtoisena toimit palkattomasti, mutta kuitenkin sitoutuneesti ja vastuuntuntoisesti täydentäen ammattilaisten antamaa tukea.

Omakohtainen kokemus läheisen saattohoidosta tai vakavasta sairastumisesta ei ole välttämätöntä.

Saattohoidon tukihenkilönä toimiminen edellyttää, että

• suhtaudut toisiin ihmisiin ja erilaisiin elämäntarinoihin avarakatseisesti ja rakentavasti eri näkökulmia ymmärtäen
  • sinulla on empatiakykyä, hienotunteisuutta ja yhteistyötaitoja
  • sinulla on hyvä itsetuntemus ja tunnistat oman jaksamisesi rajat
  • osallistut säännöllisiin toiminnanohjauksellisiin tapaamisiin
  • sitoudut toimimaan Pirsyn arvojen ja toimintaohjeiden mukaisesti
  • mahdollisesta voimakkaasta surukokemuksesta on vähintään 1–2 vuotta

Tarjoamme merkityksellistä sisältöä vapaa-aikaan ja mukavan porukan, jossa voit toimia yhdessä ammattilaisten ja toisten vapaaehtoisten kanssa. Taustatukenasi on asiantunteva järjestö, jossa saat tehtävääsi koulutuksen sekä tukea ja ohjausta työntekijältä ja toisilta vapaaehtoisilta.