Jäsenmaksuilla tehdään yhdessä hyvää

Kaisa Ronkainen

Pirkanmaalla todetaan syöpä noin 10 henkilöllä joka päivä. Syöpä koskettaa jollain tavalla lähes jokaista oman kokemuksen tai läheisen kautta. Vakava sairastuminen on kriisi sekä sairastuneille että hänen läheisilleen. Se muuttaa arkea ja haastaa etsimään selviytymisen ja jaksamisen keinoja. Me Pirsyssä olemme tukena silloin, kun syöpä osuu omalle tai läheisen kohdalle ja arki mietityttää tai tulevaisuus pelottaa.

Jäsenmaksuilla on oleellinen merkitys sen turvaamisessa, että pirkanmaalaiset syöpään sairastuneet ja heidän läheisensä saavat maksutonta tietoa ja tukea juuri silloin kun tarve on suurin. Mitä enemmän jäseniä on, sitä paremmin pystymme palvelemaan syöpään sairastuneita ja heidän läheisiään.

Luotettavaa tietoa

Tietoa. Todella moni sairastunut vaatii tietoa. Eikä Sini ollut poikkeus. Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen jäsen, Sini, oli sairastuessaan 31-vuotias. Helpoin tapa hankkia tietoa, on naputella netissä hakukenttään sanoja ja katsoa, kuinka sivu täyttyy osumista. Valitettavasti osa ”tiedosta” on huuhaata ja väärää.

– Sairastumisen aikaan se, mitä luin netistä, vaikutti tosi vahvasti mun mielialaan. Se oli niin synkkää. Siellä luki ainoastaan, että kaikki mun kanssa samaan syöpään sairastuneet kuolee tosi nopeasti. Siinä kohtaa mulle tuli olo, etten tule selviämään.

Sinin mieltä olisi rauhoittanut, jos olisi voinut puhua jonkun samaa kolmoisnegatiivista rintasyöpää sairastavan kanssa. Netin maalaamat uhkakuvat olisivat saaneet rinnalle vähän valoakin. Pirkanmaan Syöpäyhdistyskin ponnahti mukaan hakuihin ja sen luotettavuus vakuutti.

– Halusin vaikuttaa omaan terveyteen ja tietää, mitä voin tehdä elämässä, jotta voisin ennaltaehkäistä syövän uusiutumista. Ja halusin siihen tukea ja apua. Syöpäyhdistys jakama tietomäärä on valtava ja mä luotan siihen tosi paljon.

Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen kautta valtakunnallisessa Syöpäjärjestöjen tapaamisessa ollut Sini tapasi viimein ihmisen, jolla oli ollut samaa luokkaa oleva rintasyöpä. Naisella oli sairastumisesta kulunut useita vuosia. Netin ennustukset nopeasta kuolemasta eivät siis olleet käyneet toteen.

– Syöpäyhdistyksen kautta sain vertaistukea ja oikeasti realistisempaa kuvaa siitä, miten mun syöpä voi mennä.

Aitoa välittämistä

Tiedon ja vertaistuen lisäksi yksi tärkeimpiä tukimuotoja sairastuneelle ovat maksuttomat keskusteluajat. Yhdistyksen keskusteluvastaanotot ovat käytettävissä kaikissa sairastumisen vaiheissa, myös hoitojen jälkeen. Kun syöpähoidot ovat ohi, oman sairastumisen vaikutusten ymmärtäminen ja käsittely usein vasta alkaa ja seurantavälin pidentyessä olo voi tuntua turvattomalta – silloin yhdistyksen ammattilaiset ovat rinnalla tukemassa toipumista ja paluuta syövän jälkeiseen arkeen.

Myös sairastuneen läheiset joutuvat usein koville ja tarvitsevat tukea. Läheisillä saattaa oma jaksaminen jäädä helposti jalkoihin ja itselleen avun hakeminen tuntua itsekkäältä. Monet läheiset sinnittelevät itsekseen liian kauan uupumuksen rajoilla. Syöpäyhdistys ei kuitenkaan ole vain ja ainoastaan sairastunutta varten.

Maksuttomat keskusteluajat ovat hyvä mahdollisuus myös läheiselle pohtia työntekijän kanssa yhdessä oman jaksamisen rajoja, löytää uusia voimavaroja ja selviytymiskeinoja syövän sävyttämässä arjessa. Samalla työntekijä selvittää, onko jotain muita palveluita, joista olisi hyötyä.

Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen toimistolla ei pönötetä. Palvelu on ammattilaisten käsissä, mutta se ei tarkoita paperin makuisia kohtaamisia.

– Siellä on huippuja työntekijöitä. Aina kun menen käymään, vaikka pienelläkin asialla, niin työntekijät muistaa mut ja kyselee kuulumisia! Ne tervehtii nimellä ja tietää heti, kuka mä oon. Tuntuu, kuin menisin jonkun sukulaisen luo kylään. Tulee sellainen olo, että en ole yksin. Musta välitetään ja aina silloin tällöin joku miettii, mitä mulle kuuluu, Sini kertoo.

Yhteisö, joka tekee yhdessä hyvää

Sinin kanssa jutellessa käy nopsaan ilmi, ettei Sini hae Syöpäyhdistyksestä etuja ja tukea vain itselleen. Hän selkeästi haluaa auttaa, tehdä hyvää muille.

– En ajattele, miksi juuri minä sairastuin syöpään, ei kukaan ansaitse syöpää. Olen koko ajan ajatellut, että mitä muutoksia mun elämässä tulee tapahtumaan syövän takia ja mitä siitä opin. Tällä täytyy olla joku tarkoitus.

Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen jäsenenä hänellä on mahdollisuus tehdä hyvää ja auttaa. Jäsenyyden lisäksi Sini on lähtenyt mukaan yhdistyksen vapaaehtoistoimintaan kokemustoimijaksi, joka omaa tarinaansa kertomalla tuo lohtua ja toivoa muille samankaltaisessa tilanteessa oleville.

– Totta kai tulee ihan hirveän hyvä tunne, kun on voinut rauhoittaa jotakin ihmistä edes hetken. Yhdistystoiminta on tärkeää, olipa se yhdistys mikä vaan. Se on aina vaikutusmahdollisuus. Jos haluaa vaikuttaa jollain positiivisella tavalla yhteiskunnassa, niin se tapahtuu usein yhdistyksen kautta. Ja tietenkin sitä kautta pääsee tekemään hyvää.

Vaikuttamisen lisäksi korostuu aito hyvän tekeminen: jo pelkän 25 euron jäsenmaksun maksaminen auttaa konkreettisesti, sillä jäsenmaksut mahdollistavat suurelta osin yhdistyksen tekemän arvokkaan työn jatkumisen. Syöpäyhdistyksen jäsenmaksu menee osittain myös syöpään liittyvään tutkimukseen eli maksamalla jäsenmaksun voi olla oikeasti auttamassa syöpäpotilaita.

Jäsenellä on oikeus osallistua yhdistyksen kevät- ja syyskokouksiin ja tuoda niissä näkökantansa esiin. Toisaalta jäsenyys ei vaadi aikaa tai pakota kokoustamaan. Jäsenyydestä ja sen tuomista eduista saa nauttia omalla tavallaan.

Tänään, 35-vuotiaana Sini näkee Syöpäyhdistyksen toiminnan kaikkein kattavimpana tukimuotona syöpään sairastuneille.

– Sieltä voi saada uutta näkökulmaa ja ihmisiä elämäänsä. Pääsee kuulemaan ja keskustelemaan asioista, joita ei arkielämässä koskaan. Saa lohdullisuutta, jolloin syöpä ei enää näyttäydy niin pelottavana. Se ei enää olekaan välttämättä kuolemantuomio.

Hyödyllisiä linkkejä:

Kirjoittajat: