Katsaus Pirsyn monipuoliseen toimintaan

Anne Lindfors

Kevätkokouksen myötä Pirsyn vuosi 2017 on nyt virallisestikin paketoitu ja sinetöity. Katse on vahvasti tulevaisuudessa, mutta välillä on ihan hyvä katsoa myös taakse päin ja käydä läpi mitä on tehty ja saatu aikaan. Vuosikertomus löytyy verkkoversiona täältä. Alla vuosikertomuksen esipuheen muodossa julakistu yleiskatsaus viime vuodesta.

Syövän aiheuttamien huolien ja haittojen vähentämistä – sitä olemme tehneet myös yhdistyksen 67. toimintavuonna. Se on pitänyt sisällään muun muassa 800 tuntia vapaaehtoistoimintaa, joka on mahdollistanut 1600 osallistumiskertaa vertaistukiryhmiin ja yli 80 henkilölle välitettyä vertaistukihenkilöä.

Neuvontahoitajamme ovat antaneet keskustelutukea ja tietoa vastaanottokäynneillä sekä puhelimitse yhteensä lähes 350 kertaa. Luomitarkastuksia tehtiin lähes 3000. Lääkäriaseman vastaanotoilla oli yli 4000 käyntiä. Rintaproteeseja välitettiin 725 kappaletta.

Ja paljon, paljon muuta. Toimintaa on ollut Tampereen lisäksi Kangasalla, Nokialla, Ikaalisissa, Orivedellä, Parkanossa, Ruovedellä, Sastamalassa, Virroilla ja Valkeakoskella.

Toimintaympäristössä keskeisiä asioita olivat Tays Syöpäkeskuksen muodostuminen sekä sote- ja maakuntauudistus. Vuodelle 2017 merkillepantavaa olikin lisääntynyt yhteistyö eri tahojen – niin julkisen sektorin, yritysten kuin järjestöjenkin kesken. Potilasnäkökulma on keskeisessä osassa Tays Syöpäkeskuksen muodostamisessa ja se konkretisoituu muun muassa potilasfoorumin muodossa.

Tutkimus on tärkeä osa yhdistyksen toimintaa. Vuonna 2017 aloitettiin ylilääkäri Meri-Sisko Vuoriston johdolla tutkimus, joka käsittelee yhdistyksessämme neuvontahoitajien toteuttamien luomitarkastusten luotettavuutta. Lisäksi käynnissä on melanoomapotilaiden kuntoutumista käsittelevä tutkimus.

Saimme vuoden aikana merkittävän määrän testamentti- ja muita lahjoituksia, jotka muodostavat jäsenmaksujen ohella taloutemme kivijalan ja mahdollistavat tuen ja toiminnan tarjoamisen syöpää sairastaville sekä heidän läheisilleen.

Haluan kiittää lahjoittajia, vapaaehtoistoimijoita ja jäseniä. Kiitos myös sitoutuneille, osaaville työntekijöillemme.