Kootut vinkit etuuksista ja auttavista tahoista

Nora Valkeeniemi

Syöpään sairastuneella on monenlaisia kysymyksiä mielessä. Mistä saa tietoa etuuksista? Tai mitä tukea ja apua eri tahot tarjoavat? Vaikka internet on kaikenlaista infoa tulvillaan, välillä tieto on vaikeasti löydettävissä. Miten löytää nopeasti infoa ja vastauksia mielessä pyöriviin asioihin? Miten navigoida informaatiotulvassa, kun omat voimavarat ovat rajalliset? Miten voisi selkeyttää syöpään sairastuneen polkua informaatioviidakossa? Näitä asioita käsittelimme marraskuussa nuorten aikuisten ryhmässä.

Nyt jo toisen kerran me nuoret aikuiset kokoonnuimme Koskenpartaan tiloissa, Pellavatehtaankadulla. Jälleen kerran Facebook-ilmoittelumme oli tuottanut tulosta! Paikalle saapui ennestään tuttuja naamoja ja pari uutta tyyppiä. Olimme ohjaajaparini Tarun kanssa valmistautuneet kokoamalla ennakkoon tukea tarjoavia tahoja. Tälle illalle oli tiedossa tavallista enemmän faktaa ja tietoa. Jo oman kokemukseni, mutta myös yhteisten tuumailujemme pohjalta tiesimme tämän aihepiirin olevan haasteellinen. Meitä kaikkia yhdisti halu selkeyttää, ottaa selville, imeä tietoa ja laittaa saatu tieto kiertoon. Erityisesti keskusteluun nousevia aiheita olivat sairasloma ja sairauspäiväraha, mahdollinen kuntoutustuki tai jonkinlainen eläke, kuntoutus- ja virkistysmahdollisuudet, työelämän asiat, vertaistukiryhmien löytäminen niin livenä kuin netissä.

Käydessämme läpi Syöpäyhdistyksiä valtakunnallisesti ja paikallisesti sekä muita auttavia tahoja, saimme itsekin huomata hivenen sekavuutta tai vaikeutta löytää oikeat asiat. Tarjolla on yllättävän paljon selattavaa. Toisaalta on hyvä, että tietoa löytyy, mutta sen laajuus voi myös aiheuttaa hämmennystä. Voi olla turhauttavaa, kun etsitty sisältö ei löydykään niin nopeasti, kuin toivoisi. Etsiessämme ryhmäkerralla netistä lisätietoja tai tarkennuksia keskustelussa heränneisiin kysymyksiin, totesimme yhdessä sen työn määrän, joka voi tulla vastaan syöpään sairastuneelle. Sitä mieluiten haluaisi helposti ja ymmärrettävästi löytää infoa, ohjausta ja apua mutta tämä kaava ei välttämättä toteudu, ja tilalle jää hämmennys, jopa turhautuminen. Vaikka jonkinlainen käsitys etuuksista ja tukea tarjoavista tahoista muodostui, ei siitä pääse mihinkään, että omaa tai läheisen aktiivisuutta tarvitaan.

Tässä muutamia vinkkejä, jotka opastavat oikeille poluille:

• Suosittelemme erityisesti tutustumaan Syöpään sairastuneen sosiaalioppaaseen, joka on luotettava ja tiivis tietopaketti etuuksista, joita on tarjolla. Tarkempia yksityiskohtaisia tietoja etuuksien myöntämisperusteista ja käytännöistä on kysyttävä silti asiasta vastaavalta taholta esim. Kelasta tai omasta kotikunnasta. Opasta voi lukea pdf-versiona netissä tai tilata oman kappaleen Suomen Syöpäpotilailta.
  • Hyödynnä Syöpäjärjestöjen valtakunnallisia neuvontapuhelimia, joita ovat Etuusneuvontapuhelin, Neuvontapalvelu ja Syöpäkipulinja. Neuvontapuhelimiin voit soittaa mistä päin tahansa, ne ovat soittajalle maksuttomia ja puhelimiin vastaavat asiantuntijat. Lisäksi neuvontahoitajan tavoittaa myös sähköpostitse ja chatissa. Helppoa ja nopeaa! Yhteystiedot löydät täältä.
  • Paikallisesti kannattaa seurata Pirsyn kotisivuja, Facebookkia ja Instagramia. Esimerkiksi kevään toiminnasta ja virkistyspäivästä infotaan muun muassa siellä.
  • Lisäksi voit tulostaa tästä ryhmää varten tehdyn koonnin neuvontaa ja tukea tarjoavien tahoista.

Vuoden 2018 alusta Pirsyssä käynnistyy Suomen Syöpäpotilaiden työelämäprojekti, jonka tarkoituksena on tukea työkykyisiä syöpäselviytyjiä työnhaussa, työhön paluussa, työssä jaksamisessa ja työelämävalmiuksissa. Työelämähanke tarjoaa vertaistukea, kannustusta, tietoa, verkostoja, tapahtumia ja henkilökohtaista tukea.  Toimintamuotoina tulevat olemaan mm. työpajat, yksilö- ja ryhmäohjaus sekä seminaarit sidosryhmille. Kannattaa pysyä kuulolla!

Informatiivisen illan merkeissä ehdittiin keskustella myös muistakin asioista. Vajaan 10 hengen porukassa keskustelu oli helppoa, jokaiselle riitti puheenvuoroja ja illan ilmapiiri oli rento. Seuraavan kerran kokoonnumme 4.12. klo 16.30-18.30 Koskenpartaan tiloissa (Pellavatehtaankatu 12, Tampere). Silloin suunnataan ajatukset tulevaan: Aarrekartta-työskentelyn avulla jokainen saa konkretisoida omista haaveista tavoitteita, joita kohti kulkea ja suunnitellaan kevään ryhmäkertojen aiheita.