Vaaleahiukseinen keski-ikäinen nainen tummansinisessä toppatakissa. Hänellä on paksu kaulaliina kaulassaan ja take awy -kahvi kädessään.

Jos tavoitteenasi on hyvinvoinnin lisääminen, yksilöohjauksessa saat asiantuntijan rinnallesi

Piiu Latvala

Olipa tavoitteesi liikunnan lisääminen, jaksamista ja terveyttä tukeva muutos ruokavaliossa tai vaikka halu suunnata ammatillinen into uuteen tekemiseen, Suunta eteenpäin -palvelussa saat yksilöllistä ohjausta ja asiantuntijan rinnallesi.⁠

Kaikki lähtee liikkeelle halusta voida paremmin; halusta tehdä muutos omassa elämässä ja arjessa. Kun muutostoiveeseen lisätään valmennuksellista ohjausta ja asiantuntijatukea tavoitteen saavuttamiseksi, ollaan aika lähellä Suunta eteenpäin -yksilöohjauksen ydintä.

Kun syöpähoidot päättyvät

Syöpään ja hoitoihin keskittyneen raskaan vaiheen päättyminen on tietenkin helpotus. Moni voi kuitenkin jäädä hieman horjuvalle alustalle, kun turvallinen hoitoputki ja toistuvat hoitotapaamiset päättyvät, eikä ammattilaisten turvaverkko ole enää ympärillä. Samalla vastuu oman terveydentilan seuraamisesta siirtyy entistä enemmän omalle kontolle. Samalla voi syöpään sairastuminen jättää hyvinkin erilaisia muutoksia ja haasteita omaan elämään ja arkeen. Jollakulla ne voivat olla fyysisiä haittoja, kipuoireyhtymä tai uupumusta, toisella taas työhön paluu ei tunnu hyvältä, eikä tiedä, millaiseen työhön olisi mahdollisuuksiakaan. Toisella kuva itsestä tai omasta kehosta on murroksessa.

Vasta hoitojen päätyttyä on monella aikaa tunteille ja ajatuksille tulevaisuudesta. Kun mielessä on viimein tilaa muullekin kuin syövälle, saattaa halu voida paremmin omassa kropassa ja arjessa, nostaa päätään. Aikaa ja voimia pieniin, tai isompiinkin, muutoksiin alkaa olla.

Yksin ei muutostavoitteisiin tarvitse sinnitellä, sillä Suunta eteenpäin -yksilöohjauksessa asiantuntija on mukana koko matkan.

Tavoitteen asetat sinä

Tavoitteet ja muutostarpeet ovat luonnollisesti hyvin yksilöllisiä. Yhdellä se voi olla sairauden heikentämien voimien palauttaminen, liikunnan lisääminen ja halu jaksaa arjessa enemmän. Toisella tavoite voi liittyä ruokavalioon ja syömistottumuksiin. Toisella tavoitteet ja halu muutokseen liittyvät ammatilliseen puoleen: elämän rajallisuuden tiedostaminen voi lisätä halua suunnata ammatillinen into uuteen tekemiseen.

Tavoite ja muutoksen kohde saattavat olla kirkkaana mielessä jo yksilöohjaukseen tullessa. Toisaalta se voi kirkastua yhdessä asiantuntijan kanssa käydyssä keskustelussa ja kartoituksessa. Jotta tiedetään, minne suunnata, täytyy tietää, missä ollaan. Niinpä ohjauksen aluksi asiantuntijan kanssa katsotaan, mikä on hyvää ja mikä toimii, millaisia haasteita elämässä on, entä missä olisi muutoksen paikka. Itsearviointi yhdessä asiantuntijan kanssa käydyn keskustelun kanssa havainnollistaa niin plussat kuin haasteenpaikatkin. Tavoitteita ei siis leivota tyhjästä, ne ovat aidosti omaan arkeen ja elämään liittyviä.

Asiantuntija on tukenasi

Karkea, mutta aika pätevä arvio yksilöohjauksen sopivalle ajankohdalle on ”kun syöpähoidot ovat päättyneet”. Toisilla aikaa voi toki kulua enemmän, pari vuottakin. Pääasia on, että löytyy voimia suunnata eteenpäin. Suunta eteenpäin -ohjaus sopii ilman muuta myös parantumatonta syöpää sairastaville.

Ohjaukseen tulevalta on toki löydyttävä motivaatiota, mikä onkin ohjauksessa tärkeimpiä asioita. Yksilöohjaus ei nimittäin ole vain sinne eteenpäin tuijottelua, vaan työskentelyä yhdessä.

Olipa siis kyseessä oman hyvinvoinnin kohentaminen elintapoja tai arkea rukkaamalla, on asiantuntijan rooli herätellä ja ohjata, sparrata ja vahvistaa. Ohjauksen aikana tavataan tasaisin väliajoin oman asiantuntijan kanssa ja tsekataan, missä ollaan juuri siinä kohdassa menossa. Etenemisen -ja toivottavasti tavoitteen saavuttamisen(!) seuraaminen yhdessä on takuulla palkitsevaa!

Omien voimavarojen löytäminen on myös kuntoutumisen kannalta merkityksellistä. Kun muovaa elämäänsä enemmän oman näköisekseen, voi löytää sopusoinnun itsensä kanssa. Ja päästä kiinni elämään.

Ohjaus antoi rohkeutta päätöksen tekoon. Rohkeutta suunnata kohti uutta alaa, sellaista josta olen aina unelmoinut.

Suunta eteenpäin -yksilöohjaus

• syöpään sairastuneelle, hoitojen päätyttyä
  • myös parantumatonta syöpää sairastavalle
  • valmennuksellista ohjausta, välietappeja, harjoituksia