Nuorten aikuisten Workshopissa oli lupa avautua

Nora Valkeeniemi

Pirkanmaan Syöpäyhdistys järjesti 29.8.2017 Tampereella nuorille aikuisille suunnatun workshopillan, jonka aikana pohdittiin nuorten aikuisten vertaistukitoimintaa tulevaisuudessa, millaisia tarpeita on ja miten tavoitettaisiin laajemmin kaikki syöpään sairastuneet nuoret aikuiset. Meitä oli koolla aika kattava porukka eri syöpiin sairastuneita ja sairauden eri vaiheissa olevia ja juteltavaa riitti. Ideoiden ja keskustelun pohjalta lokakuussa käynnistetään uusi nuorten aikuisten avoin vertaistukiryhmä!

Yhdessä miettimistä ja suunnittelemista

Päätavoitteenamme oli tietenkin saavuttaa mahdollisimman paljon nuoria aikuisia, ei niinkään ole väliä onko diagnoosi uunituore, ovatko hoidot jo hyvässä vauhdissa vai syöpähoidot jo takanapäin – kaikki vertaistukea kaipaavat ovat tervetulleita porukkaan.

Kahvin ja pienen naposteltavien ohessa tutustuimme toisiimme. Jokainen sai kertoa itsestään sen verran kuin halusi, ja apuna tässä käytimme rentoa tutustumisleikkiä kuvakorteilla, jotka kuvastivat omaa elämäntilannetta tällä hetkellä, sekä toinen kortti joka kertoi jostain itselle rakkaasta asiasta. Meitä oli kaiken kaikkiaan 10, joista 3 edusti Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen työntekijöitä; suunnittelija Kaisa Ronkainen, hoitaja Taru Latvala, sekä minä, nuorten aikuisten toiminnan kehittämiseen mukaan otettu järjestötyöntekijä.

Halusimme kuulla syöpään sairastuneilta nuorilta aikuisilta itseltään, millaista on sairastua syöpään nuorena aikuisena, millainen tuki auttaa jaksamaan sekä mitä ajatuksia heillä on yhdistyksen viestinnästä osana nuorten aikuisten tukemista. Jakaannuimme pienryhmiin, ja kuljimme kolmella eri pisteellä miettimässä ja kirjoittamassa ylös ajatuksiamme näistä aiheista.

Nuoret aikuiset ovat väliinputoaja ryhmä

Yleinen toteamus oli, että nuoret aikuiset tosiaan ovat se väliinputoaja ryhmä. Et kuulu lasten pariin, mikäli olet vähintään 18-vuotias, mutta et myöskään järjestöissä aktiiviseen laajalti senioripainotteiseen ikäryhmään. Fakta on, että nuorten aikuisten tarpeisiin ollaan herätty vähän jälkijunassa, mutta koko Suomen tasolla syöpäyhdistyksillä tapahtuu tällä hetkellä paljonkin tämän seikan korjaamiseksi, joka on aivan mahtavaa.

Syöpään sairastuneet nuoret aikuiset ovat ikäryhmänä todella kirjava joukko: voi olla kaikki opiskelut kesken, ei välttämättä edes työpaikkaa tai uraa, voi olla perheellinen pienten lasten kera tai voi olla uraputkessa, joka katkeaa yhtäkkiä ja monenlaista muuta elämäntilannetta. Ikävuosiin 18-40 mahtuu todella paljon monenlaista sairastajaa eri elämäntilanteissa, joissa todella tarvittaisiin tukea, kuten kuntoutus-, virkistys- ja mielenterveyspalveluita, mahdollisuuksia vertaistuen saamiseen niin ryhmässä kuin myös omalta henkilökohtaiselta tukihenkilöltä, kattavaa neuvontaa tuki- ja sairasloma asioissa, kun asioidaan niin sairaalan kuin Kelankin kanssa, mahdollisesti myös sosiaalipalvelujen puoleen täytyy kääntyä, ja paljon muuta.

Ensi askel on kuitenkin nuorten aikuisten toiminnan näkyvämmäksi tekeminen, josta saimmekin rohkaisevaa palautetta. Sosiaalisen median käyttö ja hyödyntäminen selvästikin kannattaa, sillä enemmistö osallistujista oli tullut paikalle nimenomaan Facebook-mainonnan vuoksi! Some onkin monella tapaa hyödyllinen työkalu, niin tiedottamisen kuin myös tuen tarjoamisen kannalta, ja tänä päivänä moni nuori aikuinen selaakin nettiä löytääkseen vastauksia, muita vertaisia sekä heille suunnattua toimintaa.

Kokemukset syövästä yhdistää

Minullakin on syöpätausta, vieläpä krooninen sellainen, joten koin, että olin oikeassa paikassa oikeaan aikaan niin työntekijänä kuin myös vertaisena. Kokemukseni syöpään sairastuneista nuorista aikuisista on se, että tämä porukka ottaa uudet tuttavuudet heti omakseen, syöpä tekee meistä kaikista välittömästi ystäviä, vaikka tapaisimme vasta ensimmäistä kertaa. Kokemus syövästä yhdistää niin vahvasti, vaikka kukaan ei syöpää elämäänsä olisi koskaan kuvitellut tai halunnut saada. Ei mennyt siis kauaakaan, kun pienryhmistä kuului vauhdikas puheensorina ja naurahduksiakin, mutta myös muita tunteita oli pinnassa, ja ilokseni sain huomata että olimme pystyneet luomaan sellaisen ilmapiirin jossa niistä vakavistakin asioista sai ja pystyi avautumaan, jos silti tuntui.

Ideoita tuli monia ja palaute oli huikaisevan hyvää. Olemme selvästikin oikeilla jäljillä! Pirkanmaan Syöpäyhdistys järjestää syöpään sairastuneiden nuorten aikuisten (18-40v.) avoimen vertaistukiryhmän tapaamisen kerran kuukaudessa, tiedotamme tästä niin somessa kuin myös yhdistyksen kotisivuilla sekä jaettavassa paperimateriaalissa. Ennakkoilmoittautumista ei ole ja aivan jokainen syöpään sairastunut nuori aikuinen on tervetullut mukaan, juuri sellaisena kuin on. Workshopista kerätyn palautteen perusteella suunnittelemme muun muassa ryhmäkertojen aiheita. Jatkossa jatkamme nuorten aikuisten ryhmän ohjaamista Tarun kanssa, kun näin saimme hienosti polkaistua käyntiin kyseisin pilottiprojektin.

Nora Valkeeniemi

Julkaistu 25.9.2017