Kokemustoimija

Syöpään sairastuneiden ja läheisten tilanteiden edistäminen on kokemustoimijoiden tärkein tehtävä. Kokemustoimijalle on eletyn ja koetun kautta kertynyt syöpään liittyvää kokemustietoa, mistä hän puheenvuoroissaan kertoo sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille ja opiskelijoille. Näin esimerkiksi palveluiden kehittämisessä yhdistyy ammattilaisten asiantuntemus ja teoriatieto sekä syöpään sairastuneiden ja läheisten kokemustieto.

Kokemustoimijana tehtäväsi on pitää valmisteltuja puheenvuoroja yhdistyksen edustajana pääasiassa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille ja opiskelijoille. Halutessasi voit antaa myös haastatteluita mediaan. Puheenvuorojen tavoitteena on edistää syöpään sairastuneiden ja läheisten tilanteita,  kehittää palveluita yhteistyössä ammattilaisten kanssa, vaikuttaa yhteiskunnallisesti asenteisiin, saada syöpään sairastuneiden ja läheisten tilanteille näkyvyyttä ja hälventää ennakkoluuloja.

Edellytämme omakohtaista kokemusta syövän sairastamisesta tai sairastuneen rinnalla kulkeneena läheisenä. Omasta tai läheisen sairastumisesta on hyvä olla aikaa noin 1-2 vuotta. Sairauden on hyvä olla ohi tai vakaassa vaiheessa.

Kokemustoimijana toimiminen edellyttää, että

• olet käsitellyt syöpään liittyvää kokemustasi
  • suhtaudut kokemaasi rauhallisesti ja rakentavasti eri näkökulmia ymmärtäen
  • haluat edistää syöpään sairastuneiden ja läheisten tilanteita omaa kokemustasi hyödyntäen
  • sitoudut toimimaan yhdistyksen arvojen ja toimintaohjeiden mukaisesti
  • sinulle on mieleistä toimia erilaisissa työryhmissä, verkostoissa ja tilaisuuksissa

Tarjoamme merkityksellistä sisältöä vapaa-aikaan ja mukavan porukan, jossa voit toimia yhdessä ammattilaisten ja toisten vapaaehtoisten kanssa. Taustatukenasi on asiantunteva järjestö, jossa saat tehtävääsi koulutuksen sekä tukea ja ohjausta työntekijältä ja toisilta kokemustoimijoilta.