Tukihenkilöt

Saman kokenut ymmärtää usein parhaiten. Parhaimmillaan vertaistuki tukee läheistä käsittelemään sairastumisen mukanaan tuomaa elämänmuutosta, omaa suhtautumista siihen sekä sopeutumaan tilanteeseen. Syöpään sairastuneen läheisenä voit saada tueksesi vertaistukihenkilön tai käydä keskusteluja yhdistyksen ylläpitämässä läheisten Facebook-ryhmässä.

Vertaistukihenkilöt

Vertaistukitoiminnan tavoitteena on syöpään sairastuneen läheisen voimavarojen tukeminen silloin, kun syöpä on osa arkea. Parhaimmillaan vertaistuki tukee läheistä käsittelemään syövän muuttamaa elämäntilannetta, omaa suhtautumistaan siihen sekä tuo iloa ja virkistystä. Vertaistukitoiminta täydentää asiantuntijoiden tarjoamaa tukea.

Yhdistyksen kouluttamat vapaaehtoiset vertaistukihenkilöt

• ovat omakohtaisesti kokeneet millaista on olla läheisenä syöpään sairastuneen rinnalla
  • jakavat kokemustasi, kuuntelevat ja antaa tukea, ymmärrystä ja kannustusta sairauden aiheuttamassa elämänmuutoksessa
  • voivat keskustella kanssasi puhelimessa tai tavata kasvotusten
  • ovat sitoutuneet vaitiolovelvollisuuteen, myös tukisuhteen päätyttyä

Vaikka vertaistuellisessa keskustelussa on turvallista jakaa syöpään liittyviä kokemuksia, tukisuhteessa on tarpeen tullen sijaa myös muille virkistäville jutun aiheille, ilolle ja naurulle. Vertaistukihenkilöt eivät ota kantaa hoitoihin tai lääketieteellisiin kysymyksiin, mutta voivat kertoa omasta kokemuksestaan.

Vertaistukihenkilön elämäntarinassa ei ole välttämättä sama läheisen syöpä kuin sinun syöpäsairaalla läheiselläsi, mutta usein riittävän samankaltaiset kokemukset tai elämäntilanteet yhdistävät ja tarjoavat vertaistukea ja antoisia keskusteluita.

Lisätietoja ja vertaistukihenkilöpyynnöt:

Täytä sähköinen vertaistukihenkilöpyyntö tästä >> tai ota yhteyttä Jenni Lahti, jenni.lahti@pirsy.fi, p. 050 524 0569

Myös syöpään sairastuneille on vertaistukihenkilöitä >>

Saattohoidon tukihenkilöt

Saattohoidon tukihenkilötoiminnan tavoitteena on tukea elämän loppuvaiheessa, palliatiivisessa hoidossa tai saattohoidossa olevan syöpäsairaan läheistä.

Saattohoidon tukihenkilöt ovat Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen kouluttamia vapaaehtoisia, jotka kuuntelevat ja keskustelevat läheisen rinnalla kulkien. Tukihenkilöitä sitoo vaitiolovelvollisuus.

Tukisuhde voi toteutua joustavasti ja läheisen toiveiden mukaan tapaamisina kodin ulkopuolella tai puheluina. Tukisuhde voi jatkua vielä muutaman kerran syöpäsairaan kuoleman jälkeen.

Tukihenkilöt täydentävät asiantuntijoiden tarjoamaa tukea.

Lähetä saattohoidon tukihenkilöpyyntö tästä >> tai ota yhteyttä Jenni Lahti, jenni.lahti@pirsy.fi, p. 050 524 0569

Muiden ylläpitämää vertaistukea verkossa

Suomen Syöpäpotilailla on läheisten potilasverkosto. Voit tutustua siihen täällä >>