Sairastuneen vertaistukihenkilö

Syöpään sairastuminen pysäyttää ja muuttaa aina elämää. Sairastuminen tuo mukanaan monenlaisia tunteita ja ajatuksia, joita saman kokenut ymmärtää usein parhaiten.

Sairastuneen vertaistukihenkilönä tehtäväsi on toimia henkilökohtaisena vertaistukena syöpään sairastuneelle.  Tehtävääsi kuuluu syöpään sairastuneen  kuunteleminen ja hänen kanssaan keskusteleminen siten, että hän saa tukea, ymmärrystä ja mahdollisuuden jakaa kokemuksiaan sairauden aiheuttamassa elämänmuutoksessa. Et ota kantaa hoitoihin tai lääketieteellisiin kysymyksiin, mutta voit tilanteen mukaan kertoa omasta kokemuksestasi. Tuettavan kanssa voit keskustella puhelimessa tai tavata kasvotusten.

Edellytämme omakohtaista kokemusta syöpään sairastumisesta.

• Jos olet syövästä toipunut tai seurannassa, on hyvä, että sairastumisesta on kulunut ai­kaa noin vuosi.
  • Jos sairastat parantumatonta syöpää, on hyvä, että sairaus on vakaassa vaiheessa.

Vertaistukihenkilönä toimiminen edellyttää, että

• olet käsitellyt omaa syöpään sairastumistasi ja sen vaikutuksia omaan elämääsi
  • pystyt keskustelemaan kokemuksistasi
  • sinulla on voimavaroja kuunnella toisen huolia ja murheita
  • sinulle on luontaista suhtautua toisiin ihmisiin myötätuntoisesti ja kannustavasti, erilaisia ihmisiä ja valintoja kunnioittaen
  • sitoudut toimimaan yhdistyksen arvojen ja toimintaohjeiden mukaisesti

Tarjoamme merkityksellistä sisältöä vapaa-aikaan ja mukavan porukan, jossa voit toimia yhdessä ammattilaisten ja toisten vapaaehtoisten kanssa. Taustatukenasi on asiantunteva järjestö, jossa saat tehtävääsi koulutuksen sekä tukea ja ohjausta työntekijältä ja toisilta vertaistukihenkilöiltä.

Siirry tästä hakemuslomakkeelle >>