Vertaistukiryhmänohjaaja

Ryhmämuotoinen vertaistuki on syöpään sairastuneille tärkeää, sillä se mahdollistaa useampien näkökulmien vaihtamisen samankaltaisessa tilanteessa olevan kanssa. Ryhmien tavoitteena on tukea ryhmäläisten voimavaroja ja selviämistä arjessa syövän kanssa.

Vertaistukiryhmän ohjaajana tehtäväsi on suunnitella ja ohjata joko toisen vapaaehtoisen ryhmänohjaajan tai työntekijän kanssa syöpään sairastuneiden vertaistukiryhmiä. Ohjaajana valmistelet ryhmätilan ja ryhmäkerran aiheen etukäteen valmiiksi, ohjaat ryhmäläisten vertaistuellista keskustelua rakentavaan suuntaan, huolehdit kunnioittavasta ja rohkaisevasta ilmapiiristä ja varmistat, että ryhmäläiset saavat jakaa syöpään liittyviä kokemuksiaan tasavertaisesti.

Edellytämme omakohtaista kokemusta syövän sairastamisesta. Omasta sairastamisesta on hyvä olla aikaa noin 1-2 vuotta tai sairaus on vakaassa vaiheessa.

Vertaistukiryhmänohjaajana toimiminen edellyttää, että

• olet käsitellyt omaa syöpään sairastumistasi ja sen vaikutuksia omaan elämääsi
  • pystyt keskustelemaan kokemuksistasi
  • sinulla on voimavaroja kuunnella toisten huolia ja murheita
  • sinulle on luontaista suhtautua toisiin ihmisiin myötätuntoisesti ja kannustavasti, erilaisia ihmisiä ja valintoja kunnioittaen
  • sitoudut toimimaan yhdistyksen arvojen ja toimintaohjeiden mukaisesti

Tarjoamme merkityksellistä sisältöä vapaa-aikaan ja mukavan porukan, jossa voit toimia yhdessä ammattilaisten ja toisten vapaaehtoisten kanssa. Taustatukenasi on asiantunteva järjestö, jossa saat tehtävääsi koulutuksen sekä tukea ja ohjausta työntekijältä ja toisilta ryhmänohjaajilta.