Toimarin työviikko – vapaaehtoistoimijoita, korvapuusteja ja sääntöuudistusta

Anne Lindfors

Jo vuosia sitten otin tavaksi listata mielessäni päivän päätteeksi tehdyt työt tekemättömien sijaan. Samaa tein eilen illalla bussipysäkillä antoisan potilasfoorumin kokouksen jälkeen. Iloitsin siitä, miten moni asia on tämän viikon aikana edistynyt ja miten monia ihmisiä olen saanut tavata.

Hallintohommia ja työhyvinvointia

Työni on monipuolista. Tällä viikolla pidimme monia hallintoon liittyviä sisäisiä palavereja. Olemme päivittämässä erilaisia käytäntöjä, dokumentteja ja ohjeistuksia. Ei ehkä kaikkein innostavinta työtä, mutta hyvin tarpeellista. Yhdessä tekeminen on mukavaa ja eteneminen palkitsee.

Maanantaina meillä vierailivat työterveyslääkäri ja -hoitaja. Keskustelimme työskentelyolosuhteista ja esittelimme uusitut tilamme. On todella tärkeää huolehtia, että työntekijöiden on kaikin puolin hyvä tehdä työtään. Siihen toki velvoittaa jo lakikin. Työntekijöiden hyvinvointi mahdollistaa kaikkein tärkeimmän eli sen, että he pystyvät parhaalla mahdollisella tavalla toteuttamaan yhteistä tehtäväämme  – mahdollistamaan syöpään sairastuneiden ja heidän läheistensä hyvinvointia.

Uusi ylilääkäri

Olemme saaneet täydennystä tiimiimme uuden ylilääkärimme Heidi Penttisen aloitettua työssään maaliskuun alussa. Heidillä on osaamista niin lääketieteen, kuin psykoterapiankin puolelta. Uutena tulokkaana hän osaa myös katsoa toimintaamme tuoreesta näkökulmasta. Olemmekin käyneet mielenkiintoisia perehdytys- ja ideointikeskusteluja. Vaikka työpäiviä on takana vasta muutamia, tuntuu vahvasti siltä, että Heidi on jo nyt yksi meistä pirsyläisistä.

Valmistelimme myös Lääkärikeskus Pirsyn lanseerausta. Suunnittelimme ensi viikolla toteutettavia kuvauksia ja pian julkaistavia verkkosivuja. Suurimman työn tekee onneksi markkinointitoimistomme KarpaloGroup, mutta monenlaista panosta vaaditaan meiltäkin asian edistämiseksi. Maltan tuskin odottaa, että pääsemme esittelemään Lääkärikeskus Pirsyn uuden ilmeen ja palvelut!

Sitoutunut hallitus

Maanantaina oli hallituksen kokous, jossa yksi iso asia liikahti merkittävällä tavalla eteenpäin. Olemme nimittäin ahkerasti työskennelleet sääntöuudistuksen parissa ja nyt hallitus hyväksyi ehdotuksen uusiksi säännöiksi. Ennen kuin säännöt tulevat voimaan, ne ennakkotarkastetaan ja kahden jäsenkokouksen pitää ne vielä hyväksyä.

Iloitsen siitä, että meillä on sitoutunut hallitus, jossa toimii monen alan asiantuntijoita. Mukana on useita syövän itse sairastaneita. Kaikki luottamushenkilöt ovat vapaaehtoistoimijoita, eikä heille makseta kokouspalkkioita. Silti he ovat valmiita kantamaan vastuuta ja antamaan panoksensa yhdistyksemme toiminnan mahdollistamiseksi ja kehittämiseksi.

Cafe Pirsy

Työpäiväni täyttyvät yleensä hallinnollisista asioista ja palavereista ammattilaisten kanssa. Onkin tosi tärkeää säännöllisesti tavata henkilöitä, joiden takia työtämme teemme – syöpää sairastavia ja sairastaneita. Tiistaina oli minun kahvilavuoroni. Kun ideoimme Cafe Pirsyä, ajatuksena oli matalan kynnyksen tapaamismahdollisuus. Halusimme luoda kahvilamaisen tunnelman käytävällä leijuvasta kanelipullan tuoksusta lähtien. Niinpä keittelin kahvit ja paistoin pasteijat sekä pullat.

Olemme jakaneet kahvilavuorot niin, että joka kerta on paikalla joku meistä työntekijöistä ja lisäksi vapaaehtoinen vertaistukihenkilö. Tällä kertaa vuorossa oli Harri. Kahvilassa osallistujia oli kuusi, kun taas edellisellä kerralla oli ollut 20 henkilöä. Keskusteluissa käsiteltiin muun muassa elämää levinneen syövän kanssa ja paluuta työelämään. Samaan aikaan yläkerrassamme olikin Minä, syöpä ja työ -vertaisryhmä, johon yksi kahvilassa käyneistä sujuvasti siirtyi.

Potilasfoorumi

Toinen tilaisuus tavata oikeita ihmisiä koitti torstaina, kun Tays Syöpäkeskuksen Potilasfoorumi kokoontui. Kaksi vuotta sitten perustettu potilasfoorumi on osoittautunut erittäin toimivaksi. Tavoitteena on kehittää Tays Syöpäkeskuksen palveluita, mutta samalla se antaa erittäin paljon ideoita myös Pirsyn toiminnan kehittämiseksi. Tällä kertaa aiheena oli palliatiivinen hoito ja saattohoito, joista meille alusti Riikka Koivisto. Kirjoitan kokouksesta oman bloggauksensa.

Potilasfoorumin jäsenet tekevät arvokasta vapaaehtoistoimintaa. Olemme Pirsyssä kehittäneet erilaisia vapaaehtoistehtäviä. Tällä viikolla tapahtuma-avustajana toimiva Lea on huolehtinut niin hallituksen kuin potilasfooruminkin kokoustarjoilujen järjestämisestä. Ihana huomata, miten suurella ilolla Lea tärkeää pestiään hoitaa!

Kohti yhteistätavoitetta

Oma työviikkoni oli siitä erikoinen, että olin poikkeuksellisen paljon toimistolla. Usein kalenterissa on enemmän matkoja, palavereja ja tilaisuuksia. Ensi viikolla niitä onkin luvassa, sillä tulossa on Tampereen Lääkäripäivien avajaiset. Olen myös lupautunut paneelistiksi Mediareenaan, jonka aiheena on Yksilölliset syöpähoidot. Lisäksi pari päivää vierähtää Sosiaali- ja terveysjohtamisen EMBA -opinnoissa, jotka ovat jo loppusuoralla.

Ja kyllä, tekemätöntä työtä on aina vaikka kuinka paljon, mutta tällä viikolla on ollut ilo huomata, miten monet kehittämistyön langat kietoutuvat yhteen. Monella saralla tehdään työtä samojen tavoitteiden edistämiseksi ja asiat etenevät pala palalta. Tavoite on selkeä: syövän aiheuttamien huolien ja haittojen vähentäminen ja sitä kautta hyvä elämä ilman syöpää tai syövästä huolimatta.