Etsimme uusia vapaaehtoisia Kokemustoimijoita ja Vertaistukihenkilöitä!

Haluaisitko tehdä hyvää ja hyödyntää omakohtaista kokemustasi syövästä tai syöpään sairastuneen läheisenä?

Syksyllä järjestetään Kokemustoimija koulutus ja Vertaistukihenkilökoulutus.

Vapaaehtoisten kokemustoimijoiden tärkein tehtävä on syöpään sairastuneiden ja läheisten tilanteiden edistäminen. Kokemustoimijalle on eletyn ja koetun kautta kertynyt syöpään liittyvää kokemustietoa, mistä hän puheenvuoroissaan tai blogiteksteissään kertoo. Näin esimerkiksi palveluiden kehittämisessä yhdistyy ammattilaisten asiantuntemus ja teoriatieto sekä syöpään sairastuneiden ja läheisten kokemustieto. Edellytämme omakohtaista kokemusta syövän sairastamisesta tai sairastuneen rinnalla kulkeneena läheisenä. Omasta tai läheisen sairastumisesta on hyvä olla aikaa noin 1-2 vuotta. Sairauden on hyvä olla ohi tai vakaassa vaiheessa.

Vapaaehtoisia vertaistukihenkilöitä on kahdenlaisia: sairastuneita tukevat syövän omakohtaisesti kokeneet vertaistukihenkilöt ja läheisiä tukevat vertaistukihenkilöt, joilla on omakohtainen kokemus sairastuneen rinnalla kulkemisesta. Sekä sairastuneiden että läheisten vertaistukihenkilöiden tehtäviin kuu­luu tuettavan kuunteleminen ja hänen kanssaan keskustele­minen siten, että hän saa tukea, ymmärrystä ja mahdollisuuden ja­kaa kokemuksiaan sairauden aiheuttamassa elämänmuutoksessa. Et ota kantaa hoitoihin tai lääketieteellisiin kysymyksiin, mutta voit tilanteen mukaan kertoa omasta kokemuksestasi. Tuettavan kanssa voit keskustella puhelimessa tai tavata kasvotusten.

Tarjoamme vapaaehtoisillemme merkityksellistä sisältöä vapaa-aikaan ja mukavan porukan, jossa voit toimia yhdessä ammattilaisten ja toisten vapaaehtoisten kanssa. Taustatukenasi on asiantunteva järjestö, jossa saat tehtävääsi koulutuksen sekä tukea ja ohjausta työntekijältä ja toisilta vertaistukihenkilöiltä.

Tutustu tehtäviin, koulutusten aikatauluihin ja hakuohjeisiin >>

Haku Kokemustoimijakoulutukseen päättyy 15.9.2019.

Haku Vertaistukihenkilökoulutukseen päättyy 29.9.2019

Lisätietoja: