Pia Vänskä palkittiin Syöpäpotilaan puolesta -palkinnolla

Suomen Syöpäsairaanhoitajat ry on myöntänyt Syöpäpotilaan puolesta -palkinnon Pia Vänskälle. Palkinto on tunnustus Vänskän merkittävästä työstä syöpäpotilaiden hoidon ja hyvinvoinnin kehittämiseksi.

SSSH ry jakaa Syöpäpotilaan puolesta -palkinnon tunnustuksena ansiokkaasta työstä syöpäpotilaan hoitotyön kehittämisessä.

Pia Vänskä

Pia Vänskä. Kuva: Laura Tammisto

Pia Vänskä, Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen psykososiaalisen tuen asiantuntija ja sairaanhoitaja, on ollut tärkeässä roolissa kehittämässä ja toteuttamassa Suunta eteenpäin -palvelua, joka tarjoaa yksilöllistä ohjausta syöpähoitojen päättymisen jälkeen sekä parantumatonta syöpää sairastaville.

Suunta eteenpäin -palvelua on kehitetty Pirkanmaan Syöpäyhdistyksessä pitkäjänteisesti vuodesta 2020 lähtien ja kehitystyö jatkuu edelleen. Pirsyn lanseeraamaa palvelua ei tällä hetkellä ole tarjolla muualla Suomessa.

Palveluun liittyen Pia Vänskä on ollut kokoamassa ammattilaisen työkirjan ja parhaillaan rakennetaan työkirjaa asiakkaille. Vänskä on tuonut tiimiin pitkän hoitotyön kokemuksensa erikoissairaanhoidosta sekä paljon osaamista terveyden edistämisestä.

Palkinnon myöntämisen kriteereissä korostettiin sairaanhoitajan työn kehittämistä syöpäpotilaiden parhaaksi ja monialaisen työn tukemista. Palkitsemistilaisuudessa kiiteltiin myös Vänskän ystävällistä ja sitkeää asennetta hoitotyöhön sekä syvää ymmärrystä, omistautumista ja innovatiivista otetta työhön.

Suunta eteenpäin on tukena muutospolulla

Suunta eteenpäin -yksilöohjauksen tavoitteena on vahvistaa syövän sairastaneen toimijuutta oman terveytensä ja hyvinvointinsa edistäjänä. Palvelu perustuu yksilölliseen tilanteen kartoitukseen ja kokonaisvaltaiseen, tavoitteelliseen suunnitelmaan. Asiakkaan tekemän itsearvioinnin pohjalta laaditaan tavoitteet, joita kohti edetään. Tavoitteet voivat liittyä mm. liikunnan lisäämiseen omassa arjessa. Lisäksi asiakkaalla saattaa olla tarvetta tarkastella ruokavaliotaan. Mielen hyvinvointi ja mielekäs arki ovat monella asiakkaalla pohdinnan alla. Kehonkuvaan ja seksuaalisuuteen sekä ihmissuhteisiin liittyvät ajatukset ja tunteet voivat vaikuttaa asiakkaan arjessa selviytymiseen. Myös työ- tai opiskelijaelämään liittyvät kysymykset ovat monella mielen päällä.

Asiakas saa rinnalleen yhdistyksen asiantuntijan, joka tukee häntä kuntoutumisessa syöpähoitojen päättymisen jälkeen. Kaikkien palveluun tulevien asiakkaiden tilanteet käsitellään moniammatillisessa tiimissä, jolloin asiakas pääsee hyödyntämään koko tiimin (sairaanhoitajat, seksuaalineuvoja, kuntoutuksen asiantuntija, sosionomi, onkologi) osaamista.
Asiakas voi palvelun aikana hyödyntää Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen tarjoamia muita tukipalveluita, esimerkiksi henkilökohtaista liikunnanohjausta tai seksuaalineuvontaa. Asiakkaan tavoitteisiin pääsemistä ja palvelun hyödyllisyyttä arvioidaan palvelun loppuvaiheessa asiakkaan täytettyä uudelleen itsearviointikyselyn.

Syksyllä Suunta eteenpäin tarjoaa myös vertaisryhmän tukea

Tulevana syksynä Pirsy tarjoaa Suunta eteenpäin -palvelun asiakkaille myös ryhmämuotoista tukea, jolloin tiedon ja ammattilaisen tuen lisäksi voidaan asiakkaille tarjota mahdollisuutta vertaistukeen samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien kesken. Pia Vänskä on ollut rakentamassa kurssikokonaisuutta ja tulee toimimaan ohjaajana tulevalla kurssilla.

Lue lisää Suunta eteenpäin -ohjauksesta täältä >>

Tarkemmat tiedot syksyn Suunta eteenpäin -ryhmästä päivittyvät verkkosivuille kesäkuun aikana.