Siirry suoraan sisältöön

Huolettaako luomet ja syöpä? Näin pienennät syöpäriskiäsi

24.9.2020

 

Sattumalla, perintötekijöillä ja elintavoilla on merkitystä syövän synnyssä. Sattumaan tai perintötekijöihin et voi vaikuttaa, mutta omiin valintoihisi voit. Tärkeintä on oppia löytämään ja käyttämään omaan arkeen, mieltymyksiin ja terveydentilaan sopivia vaihtoehtoja.  
 

Auringolta suojautuminen, terveellinen ruokavalio, liikkuminen, alkoholin vähentäminen ja tupakoinnin lopettaminen pienentävät syövän ja monien muiden sairauksien riskiä sekä lisäävät hyvinvointia ja jaksamista. Pidä huolta! -elintapaohjauksessa sinua kannustetaan jatkamaan jo kunnossa olevia elintapoja sekä opastetaan tekemää omaa terveyttäsi ja hyvinvointiasi edistäviä valintoja, joilla on merkitystä syövän ennaltaehkäisyssä.

 

Aurinko ja iho

Ihosyövistä 90 % voitaisiin estää nauttimalla auringosta turvallisesti ja kohtuullisesti. Hyvä muistisääntö on VVV eli varjo, vaatteet ja voide. Vetäydy varjoon erityisesti keskipäivän auringon aikaan, suojaudu kevyillä, väljillä vaatteilla, hatulla ja aurinkolaseilla ja valitse aurinkosuojavoide, jonka kerroin on vähintään 30.

Auringolta suojautumisen lisäksi, ihon omatarkkailu on paras tapa ehkäistä ihosyöpää. Jos huomaat ihomuutoksen tai luomen kasvaneen tai muuttuneen nopeasti, varaa aika suoraan ihotautilääkärin vastaanotolle (Tästä pääset Lääkärikeskus Pirsyn nettiajanvaraukseen >>). Sairaanhoitajan tekemänä luomitarkastus kuuluu yhtenä osana Pidä huolta! -käyntiin.

 

Ravinto

Runsas kasvisten syöminen pienentää syöpäriskiä, kun taas esimerkiksi runsas lihavalmisteiden käyttö suurentaa sitä. Jokapäiväisissä valinnoissasi kiinnitä huomiota terveelliseen ruokavalioon kokonaisuutena, ei yksittäiseen ruoka-aineeseen. Pitkällä aikavälillä pienilläkin valinnoilla on vaikutusta.

 

Liikkuminen

Säännöllinen liikunta on parasta, mitä ihminen voi itselleen tehdä. Kävele portaat ja jätä hissi väliin, tee kotitöitä, pyöräile, äläkä käytä autoa. Jokaisella askeleella on merkitystä terveyteesi. Liikkuminen pienentää syöpäriskiä sitä tehokkaammin, mitä raskaampaa liikkuminen on. Liikkumalla voit ehkäistä paksusuolen syöpää, rintasyöpää ja kohdunrungon syöpää.

 

Alkoholi ja tupakka

Alkoholin käyttö kasvattaa syöpäriskiä. Sillä ei ole merkitystä, mitä juot, vaan sillä, minkä verran. Alkoholin käytön vähentämisestä on aina hyötyä terveydelle. Alkoholin ja tupakoinnin yhdistelmä kasvattaa olennaisesti riskiä sairastua erityisesti suun, nielun, kurkunpään ja ruokatorven syöpään. Tupakointi on suurin syövän riskitekijä ja sen lopettaminen kannattaa aina.

 

Pidä huolta! -elintapaohjaus

Käynnillä kartoitetaan

  • suvussasi esiintyvät syöpäsairaudet,
  • ravitsemus- ja liikuntatottumukset,
  • alkoholi- ja tupakkatuotteiden käyttö ja
  • luomet.

Lisäksi mitataan

  • verenpaine ja pulssi,
  • pituus, paino ja vyötärönympärys ja
  • kehonkoostumus (vaa’alla).

Pidä huolta! -käynnillä mietitään yhdessä sinulle sopivia ratkaisuja niihin elintapoihin, joissa olisi parannettavaa. Pienilläkin elintapamuutoksilla voit saada suuria vaikutuksia pitkällä aikavälillä ja ehkäistä syöpää. Pidä huolta! -elintapaohjauksen hinta on 59 euroa, jäsenille 49,50 euroa.

Varaa aika Pidä Huolta! -elintapaohjaukseen p. 03 2499 300 tai Lääkärikeskus Pirsyn nettiajanvarauksen kautta.

 

 

LUE MYÖS